Blommande Crinum calamistratum

#1 - 27 februari 2009 08:36
I morse hade min Crinum slagit ut i full blomprakt.
Minst en blomma till är på väg ur samma stängel.

http://henrik.eketjall.se/article/209/
#2 - 27 februari 2009 09:10
Fantastiskt vacker! Den ser liksom ut att dofta som en lilja.
#3 - 27 februari 2009 10:42
Fy fan va fin den blev, har följt din dokumentation och kan bara gratulera.
#4 - 27 februari 2009 11:25
Grattis! Helt otroligt vacker växt!
#5 - 27 februari 2009 15:52
Krax skrev:
Fantastiskt vacker! Den ser liksom ut att dofta som en lilja.

Crinum hör ju till familjen Amaryllidaceae som hör till gruppen Liliaceae så helt omöjligt är det ju inte.
Jag ska hem och lukta ordentligt. :D
#6 - 27 februari 2009 16:00
heeke skrev:
Crinum hör ju till familjen Amaryllidaceae som hör till gruppen Liliaceae så helt omöjligt är det ju inte.

Jag ska hem och lukta ordentligt. :D

nja

''Familjen Liliaceae'' tillhör ordning Liliales.

''Familjen Amaryllidaceae'' tillhör ordningen Asparagales.
#7 - 27 februari 2009 20:47
Ok, jag fick min info från Den virituella floran och har ingen aning själv. ;)

Kan meddela att den doftade som en blandning mellan vit choklad och vanilj iaf.
Blomningen var snabbt avklarad för blomman hade vissnat och sloknade rejält när jag kom hem från jobbet, så det var tur jag tog en titt i morgon stressen.
Nu väntar jag på att nästa knopp ska blomma :D
#8 - 27 februari 2009 20:57
Stativ till kameran och ett skott per minut, ett kort per minut alltså! ;)
#9 - 27 februari 2009 21:02
heeke skrev:
Ok, jag fick min info från Den virituella floran och har ingen aning själv. ;)

Kan meddela att den doftade som en blandning mellan vit choklad och vanilj iaf.

Blomningen var snabbt avklarad för blomman hade vissnat och sloknade rejält när jag kom hem från jobbet, så det var tur jag tog en titt i morgon stressen.

Nu väntar jag på att nästa knopp ska blomma :D

jo fast Liliaceae är ju en egen familj. och det stor ju på virituella floran att man har tagit ur Amaryllis-släktet ur Liliaceae familjen och gjort en egen familj som heter Amaryllidaceae.

innan när man inte ''visste'' bättre så förde man in många släkten till Liliaceae-familjen som man nu har kommit på att dom inte tillhör där längre.
#10 - 27 februari 2009 23:32
Skulle tro att blomman vissnat pga värmen ifrån rören, även om har höjt upp den med pvc rör så är det troligen lite väl varmt för blomman ändå, tyvärr.
#11 - 28 februari 2009 01:46
Flaxss skrev:
nja

''Familjen Liliaceae'' tillhör ordning Liliales.

''Familjen Amaryllidaceae'' tillhör ordningen Asparagales.

Ha, hade inte hängt med i svängarna där.

Jag kollade, och det visar sig att nästan allt som förut ansågs vara liljeväxter nu mer inte tillhör liljorna, utan sparrisväxterna - hyacint, amaryllis, lök, yuccapalm, narciss, liljekonvalj etc etc etc etc etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Liliaceae

Kvar bland liljorna verkar i stort sett bara tulpan, kungsängslilja, och just släktet Lilium (Kroll-lilja mfl) vara. Där ser man. Det var som f-n.
#12 - 2 mars 2009 09:24
Sultanen skrev:
Skulle tro att blomman vissnat pga värmen ifrån rören, även om har höjt upp den med pvc rör så är det troligen lite väl varmt för blomman ändå, tyvärr.

Blomstängeln har stått mitt i utblåset från ett av filterna och det visade sig att blomstängeln var "knäckt" och hade börjat ruttna, så där har vi nog förklaringen.
Den andra knoppen slog ut lite halft bara så den blev det inget av.
#13 - 2 mars 2009 10:33
heeke skrev:
Blomstängeln har stått mitt i utblåset från ett av filterna och det visade sig att blomstängeln var "knäckt" och hade börjat ruttna, så där har vi nog förklaringen.

Den andra knoppen slog ut lite halft bara så den blev det inget av.

Var det så enkelt så skall du verkligen vara gald!:D Det betyder ju att du troligen kommer få underbart doftande vackra blommor som står längre än över natten framöver.
#14 - 2 mars 2009 10:43
Nja, vet inte om jag egentligen vill ha en massa blommor, då blir jag ju tvungen att skaffa hängande lysrörsarmatur och köra med ett öppet kar ist. ;)
Man kanske skulle slagit till på erbjudandet om 400W MH...
#15 - 2 mars 2009 10:43
Såg riktigt vacker ut den där blomman ju :D
Undrar när mina växter ska tycka om att bo här, alla utom jättevallisneria då dvs som växer som ogräs...hehe.
#16 - 2 mars 2009 11:06
heeke skrev:
Nja, vet inte om jag egentligen vill ha en massa blommor, då blir jag ju tvungen att skaffa hängande lysrörsarmatur och köra med ett öppet kar ist. ;)

Man kanske skulle slagit till på erbjudandet om 400W MH...

Så får man ju inte säga ju!:( Du får anpassa karet efter blommorna, thats the spirit you know;)
Har fastnat för öppna kar, de känns så mycket, tja.. öppnare. Att se vattnet krusa sig på ytan är en härlig känsla, speciellt om man har de där blommorna som spräcker den krusade ytan!
#17 - 2 mars 2009 11:48
nja att anpassa ett kar efter en växt som kanske blommar vart 3:e år känns som "over kill".
Vart 3:e år vet jag iofs inte, men det tog 3 år för denna att blomma, kanske blir oftare nu när den är "fullvuxen".
#18 - 2 mars 2009 12:14
Crinum-arter blommar varje år. men i hemma miljö i ett akvarium. med ''samma'' förhålladen varje år. så kan den blomma lite mindre och kanske bara nåt år komma en spontan blomning.
#19 - 2 mars 2009 16:42
verkligen fantastisk!
#20 - 1 oktober 2010 15:58
Coolt, har ju fått en grön lotus att blomma, en vacker vit traditionell näckros blomma men ack så fin, vissnade dok snabbt av värmen från lysrören.

Nicke

Annons