Blommande HC och emers odling av den

#1 - 12 maj 2006 08:10
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/general-aquarium-plants-discussions/16642-hemianthus-callitrichoides-cuba-inflorescence.html

Först tyckte jag blommorna var väldigt coola, och sen så scrollade jag ner och såg odlingen! Otroligt tufft! Kanske man kan göra så i Sverige på sommaren eller t om året om? Någon som provat?
#2 - 12 maj 2006 08:20
Störtcoolt!

Han har det ju rätt fuktigt ("humidity range : min 65 - max 95"), så här i sverige kanske du behöver plastlock över, men jag är inte säker. Har själv haft HC på en rot som sticker över vattenyten strax under en mycket varm 250W MH-lampa. Och har den också i mitt "regnskogsterrarie"...
#3 - 12 maj 2006 09:11
Ett helt flak bara att stoppa i.
#4 - 12 maj 2006 09:16
[QUOTE=sigges]Ett helt flak bara att stoppa i.[/QUOTE]
Nja, riktigt så enkelt är det inte... -Du blir antagligen tvungen att riva små små tussar och plantera var för sig. Ett stort flak kommer inte att vilja rota sig, utan flyta upp till ytan så snart det bildats syrebubblor från fotosyntesen på dom. Det går väl att lägga tyngder på dem, men min erfarenhet är att det är bättre att plantera "tussar"...
#5 - 12 maj 2006 09:31
[quote=petnym]Har själv haft HC på en rot som sticker över vattenyten strax under en mycket varm 250W MH-lampa. [/quote]

Undrar bara hur du fick den att sitta kvar på stocken, tråd eller dylikt???
#6 - 12 maj 2006 09:37
[QUOTE=Axeru]Undrar bara hur du fick den att sitta kvar på stocken, tråd eller dylikt???[/QUOTE]
Den växte fast utan hjälpmedel. Den var ju ovan vatten och det blåser inte så mycket i mitt hem...
#7 - 12 maj 2006 09:47
Riktigt coolt!

Det är något man borde prova på. Frågan är bara om jag lyckas lika dåligt med det som jag gjorde med mina anubias emersed. :(

Men det måste väl ta lång tid att odla upp en sån bricka? I mitt akvarium växer HC mycket långsamt iaf.
#8 - 12 maj 2006 10:12
Nä jag vet, gjorde små "u" av rostrfri tråd och förankra de med kanon.
#9 - 12 maj 2006 15:29
Super fantastico! Detta måste jag testa till balkongen!
#10 - 12 maj 2006 16:25
Helt otroligt vackra bilder du har tagit...

Annons