blötläggning av rötter

#1 - 3 december 2006 18:10
Hej!

Köpte några rötter i affären som det rekommenderades att de lades i blöt i två veckor innan man använde dem för att mindska risken för missfärgning av vattnet. Hur ofta hade ni bytt vatten i hinkarna under den tiden?

Varje dag, varannan eller?
#2 - 3 december 2006 20:37
Du kommer att få färgning av vattnet länge,inget man får bort för att ha den i en hink.Jag brukar lägga mina i en hink för att den ska suga åt sig vatten och sjunka.Sen är det ju bara och göra vatten byten i akvariet för att få bort färgningen.
#3 - 3 december 2006 20:38
tack för svar!
#4 - 4 december 2006 08:43
Koka rötterna har jag hört ska funka för att slippa färgen.
#5 - 4 december 2006 09:40
Japp, jag har kokat alla mina rötter, och de färgar inte alls så mycket efter det. Och man slipper vänta flera veckor :)

Små rötter har jag kokat några timmar, och bytit vatten när kokvattnet är mörkbrunt.
Större har jag kokat i en hel dag på samma vis med vattenbyten och ibland vänt roten om den ej fått plats i kastrullen. De större har jag sedan lagt i badkaret under natten för att se hur mycket den färgat efteråt - och för att kyla den. Den ena behövde jag koka igen men ej den andra.
#6 - 4 december 2006 13:55
Aha! Då får man äntligen användning av största grytan ;) Få ta och smusla med det någon dag så barnen inte ser det :D

Annons