[quote=Mr B;848279]Blybitarna ligger i många kar kvar i flera år, tills ägarna tömmer akvarierna och halvhjärtat spolar av gruset. Frågan är inte om det hinner in i fiskarna, utan frågan är bara hur mycket, och hur pass skadligt är det. Motsvarigheten skulle möjligtvis vara att hundmatskonservburkar fortfarande fick lödas ihopa med bly. Det får de nu inte, vilket enbart tyder på hur vi gör skillnad på djur och djur. Det går inte heller att göra skillnad på dem enbart baserat på storlek, en del akvariefiskar blir större än en del, för visso små, hundar. (och när de är i den storleken är de inte riktigt lämpade för akvarier längre)
Det är en hälso grej, om de nödvändigtvis vill använda bly som sänke, bör de informera kunden om det, och eventuellt rekomendera att kunden avlägsnar det. Det är det minsta man kan begära.
De flesta av oss bryter antagligen upp plantorna i flera om de är av de typerna som kommer i glasull, med ett blyband, men vi hör till undantagen, rent generelt sett.
B!
Ja om man har kvar tyngderna i sitt eget kar ja, men det är ju inte meningen. Tyngderna sitter där på stängelväxter för att dom ska hålla sig nere och upprätta hos handlaren. Väl hemma i det egna karet så tar man ju bort blytyngden och stoppar växterna i gruset/sanden.[/quote]
Du citerar mig, där jag säger att:
Det är en hälso grej, om de nödvändigtvis vill använda bly som sänke, bör de informera kunden om det, och eventuellt rekomendera att kunden avlägsnar det. Det är det minsta man kan begära.
jag konstaterar även att:
De flesta av oss bryter antagligen upp plantorna i flera om de är av de typerna som kommer i glasull, med ett blyband, men vi hör till undantagen, rent generelt sett.
Så jag är inte helt övertygad om vart du vill komma?
Som jag tidigt konstaterade:
Blybitarna ligger i många kar kvar i flera år, tills ägarna tömmer akvarierna och halvhjärtat spolar av gruset.
Det gäller självklar 'amatörer' men som med allting annat, är 'amatörer' den övervägande massan. Att säga till dem att "jo, nu är det så, när du tar hem den här plantan, måste du ta ut den ur den svarta plastkrukan, dela på fibermassan som sitter runt om stjälkarna, och ta bort blybandet, och först därefter plantera planterna, en och en" det gör ytterst få (inga?) handlare,utan de håller käften, och säljer ett gäng krukor, vilket resulterar i 4-5 blyremsor i akvariet hos kunden, som eventuellt aldrig har några problem med blyförgiftning, men det rimmar fortfarande illa med att "på bästa sätt ta hand om djur under ens vård".
Jag menar inte att fiskarna kommer att dö av ögonblicklig blyförgiftning, men om de riskerar att drabbas av de ytligaste symptomen, blekhet, och en motsvarighet till mänskliga magsmärtor, är inte det nog för att det ska vara viktigt?
B!
Edit
Det finns väl ochså olika typer av alu, det man använder i båtar och förmodligen även till akvarium det oxiderar inte på samma sätt som vanligt aluminium, men det är kanske som spazm säger beroende på eloxeringen.
Det som refereras till som "Aluminium" är olika legeringar med aluminium i, så visst finns det olika, men den karakteristiska egenskapen för 'alla' aluminium legeringar, är att de oxiderar till ett lufttätt skickt, vilket stoppar vidare oxidering, och är hyfsat ofarligt för livsformer av alla upptänkliga slag. Så fort du repar ytan börjar det så sakta oxidera tills det är ett nytt skyddslager över den barlagda metallen. Eloxidering är bara en accelerering av processen, som bland annat förhindrar missfärgning, eller ger möjlighet till att färga oxiden i en vald färg.
/Edit