Blyghet bland fiskar

#1 - 1 maj 2003 12:37
Hej!

Har suttit och funderat på vad som hänt med mina nycklar. Då jag fick dem så var de lite blyga, men ändå nyfikna. Sen växte de till sig på nån månad och var alltid framme vid rutan och simmade hela dagarna. Närmade man sig så kom de fram och kikade på en med nyfiken blick. Hela gänget på 6 st.

Nu för en månad sen så har de blivit hyperblyga. De står och gömmer sig i växterna / bakom stenarna och närmar man sig akvariet så får de panik. Det som jag vet har ändrats är att jag fått mindre alger nu och mer gömställen/växter. Vattnets PH verkar inte ha ändrats och alla andra fiskar (Ancistrus, siameser, tetror, pansarmalar) verkar må toppen och har inte det minsta bekymmer, utan är precis som vanligt.

Hur skoj är det att ha fiskar i ett akvarie som man aldrig ser? =/

Vad kan nycklarna ha blivit ändrade av? Vattenkvalitén? Byter vatten med ungefär samma intervall tidigare och ser i övrigt inga problem.

Någon som har tips?
Är det andra som har problem med blyga/skrämda fiskar?

Mvh Fredrik
#2 - 1 maj 2003 14:42
jag hade en, praktbotia, som inte kom fram & inte käka på en vecka..visade sig att jag hade pyttelite nitrit i vattnet.. matade pyttelite i några dagar, bytte vatten & "dammsög" bottnen ordentligt..
några dagar senare va den ute igen!
inga andra fiskar som va i akvariet då va skygga..(molly, guppy & eldstjärt)

160L Eldstjärt praktboia & guppy
110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
50L zebraciklider + yngel
45L guppyyngel & segelmolly yngel
#3 - 1 maj 2003 14:53
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vad kan nycklarna ha blivit ändrade av? Vattenkvalitén? Byter vatten med ungefär samma intervall tidigare och ser i övrigt inga problem.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Tja... Spekulationer: hur rädda fiskarna blir beror dels på hur vana de är med att människor passerar akvariet, och dels på hur bra de kan se ut ur akvariet.
Om vi antar att akvariet inte nu står så fisken har blivit ovana med människor, kan deras skygghet bero på att det blivit ljusare.
Om rummet ser ut så att man passerar mellan ett fönster och akvariet, så kommer fisken att freaka ut. Fiskar skräms av plötsliga skuggor.

Annars är ett gammalt trick för att få se skygga fiskar att ha ljust i akvariet, och mörkt i rummet. Då kan de inte se ut genom glaset.

#4 - 2 maj 2003 01:10
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Tja... Spekulationer: hur rädda fiskarna blir beror dels på hur vana de är med att människor passerar akvariet, och dels på hur bra de kan se ut ur akvariet.
Om vi antar att akvariet inte nu står så fisken har blivit ovana med människor, kan deras skygghet bero på att det blivit ljusare.
Om rummet ser ut så att man passerar mellan ett fönster och akvariet, så kommer fisken att freaka ut. Fiskar skräms av plötsliga skuggor.

Annars är ett gammalt trick för att få se skygga fiskar att ha ljust i akvariet, och mörkt i rummet. Då kan de inte se ut genom glaset.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Tror att det passerar lika mänga människor här nu som tidigare. Dvs jag lite då och då. Akvariet är placerat på samma ställe som tidigare =)
Jag har fönster i rummet, men alla är fördragna med gardiner och persienner, så enda ljuset jag har är från 2 lampor som lyser lite smått.

Alla lampor och prylar är på precis samma ställen, men det är kanske en ljusare period som vi kommit in i nu? Hmm..

*tänker vidare* :)

Mvh Fredrik
#5 - 2 maj 2003 01:11
jag hade en, praktbotia, som inte kom fram & inte käka på en vecka..visade sig att jag hade pyttelite nitrit i vattnet.. matade pyttelite i några dagar, bytte vatten & "dammsög" bottnen ordentligt..
några dagar senare va den ute igen!
inga andra fiskar som va i akvariet då va skygga..(molly, guppy & eldstjärt)

Hmm.. jag tror jag ska skaffa mig ett nitrit och kanske ett nitrattest också på en gång? *funderar*.
Är nyckelhålsciklider extra känsliga för Nitrit? Nån som vet?

Mvh Fredrik
#6 - 26 juni 2004 09:45
Måste bara säga att mina nycklar är precis lika. För ett par månader sedan var de framme konstant, medans de nu bara är framme under matning om man har tur.

Annons