Böjda blad crinum

#1 - 27 januari 2004 15:06
Min crinumlöks blad liksom böjer sig, främst de nya bladen, det blir skarpa väck/böjar och bladen böjer sig så mycket att det till slut bildar en cirkel. Tycker dessutom att den växer mycket dåligt och är ganska ljusgrön, det blir lätt bruna tofsalger på bladen också.

Min vallisneria böjer sig gärna också och går lätt av i böjarna, dom är liksom lite sköra.

Kan det vara något som fattas eller för mycket av något? Tips?

Se Zoonen för lite info om akvariet.

MVH // Fredrik
#2 - 27 januari 2004 15:10
Calciumbrist helt klart. Min L. arcuatas blad böjde sig också då och då i halvcirklar och fick små bubblor i sig. Försvann när jag lyckades få Ca-förhållandet någorlunda rätt i förhållande mellan K, Na, Ca och Mg:
K > Na > Ca > Mg

Det viktiga är inte att ligga exakt rätt här, däremot är väldigt höga eller väldigt låga värden på någon av dessa ämnen avgörande för dom andra.
#3 - 27 januari 2004 15:25
Jag såg detta förhållande tidigare, mycket intrerssant.

Ett citat från HjortgatansZoo:
"Andra ämnen som också finns i växter såsom Natrium (Na) klassificeras som icke nödvändiga eftersom man inte känner till vilken roll de spelar i växten."

Men Natrium ska alltså ändå betraktas som ett makro ämne som påverkar upptaget av de andra ämnena?

Vilket är det vanligaste sättet att tillsätta Natrium??
#4 - 27 januari 2004 15:31
.. och är det någon som kommit på det optimala sättet att tillsätta kalcium? Kan inte en sån latmask som jag få ett "recept" (eller i alla fall exempel på det) för mjukt dyngvatten, som innehåller försumbara mängder av allt, av de som har tid och ork att hålla på och experimentera?
Sorry, om jag kapade tråden, men det kändes rätt "in-topic" med den väg tråden tog =).
#5 - 27 januari 2004 16:32
Jag fick just ett tips av Petnym att han testar att ha CaCO3 i en flaska som han skakar och låter stå och skikta sig. Sedan häller han i den klara vätskan i akvariet (och fyller åter på med nytt vatten, skakar och låter stå). På det sättet slipper man dimma.

Jag tänkte testa att skaffa korallgrus/sand och lägga i en damstrumpa i filtret. Tydligen ska man dock vara lite försiktig med korallsand för att vattnet annars lätt blir mättat.

Om jag höjer mitt KH någon grad med någon form av Calcium tror jag det räcker för att mina förhållanden ska bli någorlunda rätt (tidigare CaCO3-doseringar tyder på det).

Ang. förhållandena ovan så skriver Roger Miller:
"There is an antagonistic relationship between the four common alkali and alkaline earth elements such that a large excess of one element can cause deficiencies in another. The published sequence is (as I recall)

K > Na > Mg > Ca

I'm working from memory so the order of Ca and Mg in the sequence could be wrong.

Where elements on to the left in the sequence are more likely to antagonize elements on the right. This sequence was originally published in (as I recall) Science in or about 1934. It is well founded and widely recognized."

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200401/msg00583.html

Det säger således inget om exakta nivåer i ppm.
#6 - 27 januari 2004 16:55
han testar att ha CaCO3 i en flaska

OK - CaCO3 i en flaska. Men var köper man CaCO3? Jag har en känsla av att svaret är uppenbart för alla utom för mig, därför frågar jag ;-).
#7 - 27 januari 2004 19:02
caco3 är väl det samma som calciumhydroxid. Detta används från och till för att öka ca halten i saltvatten, då kallas det för kalkwasser efter tyskarna. Problemet i saltvatten med den metod du bekriver är att den höjer kh värdet mycket mera än den höjer ca värdet. Därför så har många som använder denna metoden svårt att hålla ca värdet uppe dels för att det "konkurerar" med kh dels för att man har en större konsumtion av ca än kh.
OKI lite mycket för saltakvaristen, jag vet, men det jag vill ha sagt är att du borde kolla kh värdet noga när du experimenterar med denna metod.
MVH
Magnus
#8 - 27 januari 2004 22:17
Litte "off topic", men änndå...
Om jag höjer mitt KH någon grad med någon form av Calcium tror jag det räcker för att mina förhållanden ska bli någorlunda rätt (tidigare CaCO3-doseringar tyder på det).

Kalcium (Ca) höjer inte KH utan karbonatjoner (CO3--) är det som höjer KH.
GH däremot höjs bla av Kalciumjoner (Ca++).

caco3 är väl det samma som calciumhydroxid
CaCO3 är Kalciumkarbonat (Kalksten).
Ca(OH)2 är kalciumhydroxid (släckt kalk)

Jag vill inte vara någon besserwisser, men jag försöker just nu själv förstå hur GH och KH fungerar, och märkte att det var lite tokigt. Jag tipsar gärna om följande sidor som gjort många ? till ! för mig i alla fall.
http://aquaticconcepts.thekrib.com/Articles/Water_Chemistry.htm
http://mitglied.lycos.de/RaptorMag/raptor2/HAERTE.HTML (tyska)

/heeke

#9 - 28 januari 2004 08:03
Kalcium (Ca) höjer inte KH utan karbonatjoner (CO3--) är det som höjer KH.

GH däremot höjs bla av Kalciumjoner (Ca++).

Men är det inte så att KH mäts (bl.a.?) genom koncentrationen av CaCO3? I vilket fall borde man väl kunna "indirekt" mäta hur mycket man höjt kalciumkoncentrationen genom att mäta KH, när det enda som förändrats är att man tillsatt CaCO3? En CO3 blir ju lika med en Ca (ursäkta mitt usla kemiska språkbruk =)).
Nu har jag malt ner en skolkrita och skakat i en flaska - finns det något bättre sätt?
#10 - 28 januari 2004 08:16
Nej KH är koncentrationen av CO3-- joner, men man använder CaCO3 som mått för KH det stämmer. CO3-- jonerna behöver dock inte komma från CaCO3 dom kan även komma från tex NaHCO3 (bikarbonat) som efter vissa reaktioner resulterar i CO3-- joner. Det man menar är att OM jonerna kommit från CaCO3 så hade det varit den mängdensom testet visar.

Det stämmer som du säger att man kan kontrollera hur mycket man höjt Ca koncentrationen om man använt just CaCO3 för att höja KH, förutsatt att du inte ändrar KH på annat sätt.

Annars så är ju GH ett alternativ (mäts också i mg/l CaCO3). GH är koncentrationen av främst Ca++ och Mg++ (Magnesium) joner. Då gäller det att veta att man inte förändrar MG++ koncentrationen för att veta att det är just Ca++ som ändras.

Just i fallet CaCO3 så funkar både GH och KH som måttståck för Ca förändringen eftersom CaCO3 höjer GH och KH lika mycket.

/heeke
#11 - 28 januari 2004 09:49
Kanoninlägg heeke - jag har själv undrat hur det där har hängt ihop. Tackar för förklaringen!
#12 - 28 januari 2004 10:27
Kul att man som "nybörjare" kan lära "proffsen" något! [;)]!

Jag påstår inte att jag kan det här, men jag försöker lära mig.
Infon hittade jag i går på länkarna i tidigare inlägg.
Visst skulle det vara bra att bekräfta med fler källor, men men.

Tillbaka till ursprungs frågan:
Hur vet man att man har rätt förhållande K > Na > Ca > Mg ?
Finns väll inte tester för K och Na?
Funkar Ca test som är för saltvatten i sötvatten?
Mg får man väll genom att ta GH minus Ca?

/heeke
#13 - 28 januari 2004 11:02
Skr: Jag köpte några dl CaCO3 av Thomas Elfström som köpt en stor säck CaCO3 på Odal om jag inte minns fel.

heeke: Det enklaste sättet är att kolla på sina växter. Börjar dom bete sig/växa underligt trots bra CO2 och övrig gödning kan man börja experimentera med mer/mindre K2SO4, MgSO3, Ca eller kanske t om salt. Tillsammans med en analys av vattenverket + de kända nivåer gödning man stoppar ner kan man förmodligen med sunt förnuft se om något av dessa ämnen förmodligen är helt åt fanders.

Salt (Na) har jag *aldrig* hört någon växtakvarist haft för lite av. Det är nog snarare så att det i många fall kan blockera de övriga ämnena.
#14 - 28 januari 2004 12:07
Salt (Na) har jag *aldrig* hört någon växtakvarist haft för lite av. Det är nog snarare så att det i många fall kan blockera de övriga ämnena.
Du menar att det är vanligare med för mycket (som begränsar upptag av de andra ämnena) än för lite?

/heeke
#15 - 28 januari 2004 18:24

Du menar att det är vanligare med för mycket (som begränsar upptag av de andra ämnena) än för lite?

Med tanke på hur vanligt det är att folk ohämmat doserar salt (Ektozon eller vanligt) så blir svaret ja på den frågan 8)

Men märk väl att det i vissa fall kan bli bättre tillväxt med salttillsats, och i andra fall hämmande.
#16 - 29 januari 2004 18:42
Åter till CaCO3 (tråden är nu definitivt kapad - ursäkta fs fs): hur får man eländet att lösas upp i vatten? Min skolkrita vägrade i alla fall att överhuvudtaget lösas upp. Mätte KH och GH efter att vattnet hade klarnat och det var exakt samma som i kranvattnet. Allt ligger med andra ord på botten. Finns det nåt knep?
#17 - 29 januari 2004 18:47
co2, du måste få ph under 7,7 med hjälp av co2 så löser det sig. Vanligt använd strategi för att få calcium och karbonat i saltvattenskar. Om man kan lösa det med någon annan syra vet jag inte, prova.
MVH
Magnus
#18 - 29 januari 2004 19:30
Aha! Då borde det alltså lösa sig så fort jag häller i det i akvariet, alt. kan jag köra ner CO2 i flaskan och få det löst på förhand. Tack för det!
#19 - 30 januari 2004 07:42
Nja, att lösa det i flaskan kommer nog att snabbt leda till att det fäller ut igen. calcium och karbonat kan bara finnas i begränsade mängder i vattnet innan det fäller ut. Det bästa är väl att ha kalken gömd i co2 reaktorn.
MVH
Magnus
#20 - 30 januari 2004 10:30
Hmmmm.... OK, ska inte påstå att jag fattar så mycket, men om jag till att börja med har mjukt vatten (2-3 dGH och 2-3 dKH), kan jag då inte göra om det till ett hårdare vatten för Ca och CO3 kommer bara att fälla ut? Varför fäller det då inte ut i naturligt hårt vatten? Borde iaf innebära att Petnyms metod inte kommer att fungera. Peta ner kalken i reaktorn verkar ju smart - tack för det tipset.
#21 - 30 januari 2004 13:55
Calciumet och karbonater kan inte finnas tillsammans i altför höga nivåer. Det är inga problem i karet, för där kommer du aldrig upp i dom nivåerna. Men om du skall lösa ut det i en flaska så måste du ha en enormt stor flaska för att lösa tillräckligt för ditt kar utan att det fäller ut (i flaskan). På något sätt måste man få det att lösa sig i det vattnet det är ämnat att hamna i. Eller eventuellt i en behållare med ca 1/3 av akvariets volym, då kan du säkert lösa ut så mycket att det räcker att använda det i nästa vattenbyte. Men jag tycker nog att det bästa är att lösa ut det i co2 reaktorn.
MVH
Magnus
#22 - 30 januari 2004 14:04
Just det, kom nästan på det när jag skrev =). Tack för klargörandet, skall gå hem och trycka ner en kartong kritor (eller lite mindre kanske ;-)) i CO2 reaktorn!

Annons