Bok i Göteborg?

#1 - 2 oktober 2007 09:02
Någon som vet var i Göteborg man kan plocka boklöv?
#2 - 2 oktober 2007 10:27
efter att ha sökt på google lite grande:
"Delsjöbäcken
Vacker promenadväg längs Delsjöbäcken med start från Sankt Sigfrids plan mot Welandergatan, ca 1,9 km. Här växer det bokträd, ekar, alar, magnolior mm. Promenaden går förbi Örgryte trädgårdstad, Ekmanska och Bö där det växer stora rododendronbuskar. Gräsänder håller till vid bäcken vid Kärralundskolan. Här kan man också få se öring i bäcken. Parkbänkar längs hela vägen. "

"Gunnebo slott och trädgårdar
Gunnebo omfattas av en lantegendom med slott och trädgårdar med omgivande park, odlingsmark och lövskog. Slottet är en nyklassicistisk herrgård med en fransk stilpark och en engelsk park med små slingrande promenadvägar förbi bok- och ekskogar och beteshagar. Ligger i Mölndals kommun. Buss från Mölndals bro."

"Lärjeholm
Lärjeholm är en herrgård uppförd på 1800-talet med anor från 1400-talet,ligger utmed Gamlestadsvägen. Gården som är byggnadsminne övertogs av kommunen 1895. Runt Herrgården växer gammal grovstammig ädellövskog där vissa delar är förvildade rester av en park som anlades på 1700-talet. De norra delarna består av bokskog. De södra domineras av alm och lind."

http://www.naturen.goteborg.se/prod/parkochnatur/gronaochblaomraden/dalis2.nsf/0/d6e2e3c090e56f69c125729c0045ea67!OpenDocument&Click=
#3 - 2 oktober 2007 10:29
i slottskogsvallen finns tydligen en bokskog också, klass 3 om det nu säger någon något?!
(http://www.engelbert.se/botan10.htm)

det som lockar mig mest är nog Gunnebo slott, har varit där och gått innan och miljön där är riktigt härlig:)
#4 - 2 oktober 2007 11:19
Slottsskogsvallen är det det samma som slottsskogen, för där finns det nog bra med bok om mitt minne inte sviker mig nu.
#5 - 2 oktober 2007 13:09
Tror väl att det är en liten del av slottsskogen som heter slottskogssvallen... men nej, det är inte samma sak som slottsskogen.
#6 - 2 oktober 2007 13:14
a ja vette fan, är aldrig där ändå:p.

Har ett bok träd, och ett ek träd där jag jobbar, men dom löven är mina;):):D
#7 - 2 oktober 2007 15:26
Tack så mycket för alla tips :) Eftersom jag inte har bil blir nog Slottsskogssvallen det mest aktuella området.

fredd: Vad tycker dina jobbarkompisar när du går och plockar löv? ;) :D
#8 - 2 oktober 2007 15:43
hehe jobbar på en skola så att någon plockar löv är väl inte det knepigaste dom sett, men en frågade häromdan och då svarade jag att det var till mina räkor, då såg hon ut som ett ännu större frågetecken hehe:p
#9 - 2 oktober 2007 15:48
fredd skrev:
hehe jobbar på en skola så att någon plockar löv är väl inte det knepigaste dom sett, men en frågade häromdan och då svarade jag att det var till mina räkor, då såg hon ut som ett ännu större frågetecken hehe:p

Hahahaha [:D]

Annons