Bokrecensioner

#1 - 17 januari 2011 19:27
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Denna recensionsserie skrivs i syfte att lyfta fram såväl ett vuxenperspektiv på boken som ett läskunnigt barns perspektiv. Min 10åriga son har fått mig att återuppta akvarieintresset som varit vilande i över 25 år. Jag försöker här sammanfatta ett antal böcker som jag läst på senare tid. Några har jag köpt nya, andra på en byaloppis, några från bokbörsen och ett antal hittade jag i mina flyttkartonger. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Mitt främsta syfte är att guida andra föräldrar i att köpa bra böcker till sina barn då de köper ett akvarium. Eller bara uppmuntra oss alla att köpa bra böcker. Somliga böcker kan man hitta för en spottstyver på loppisar och bokbörsen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fyll gärna på med era egna recensioner. [/SIZE][/FONT]
#2 - 17 januari 2011 19:28
Nanoakvarium

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nanoakvarium[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Författare: Kjell Fohrman, Jóse Kienjet, Ralph Töning[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Pris: 199-290 kr[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 2010 (Back to Nature)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ISBN 978-91-977368-1-7[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En stilren bok som bygger på mycket vackra bilder av flera akvarier och dess invånare. Här är det prunkande grönska med snygga ljussättningar som gäller. Ögongodis. Den som äger Akvarieguide av Kjell Fohrman känner säkert igen sig men denna bok fokuserar de mindre akvarierna – de under ungefär 40 liter. Boken är också lättläst och välstrukturerad. Alltså är det en bok som i det avseendet är som klippt och skuren för nybörjaren – eftersom de flesta börjar med ett litet akvarium vid tidig ålder. Varje artbeskrivning innehåller svårighetsgrad, rekommenderad minsta storlek på akvarium, värme, pH samt en kortare beskrivning/kommentar om varje djur/växt. Min 10åring har börjat tala latin med mig, diskuterar pH på vattnet och resonerar om vilka fiskar han kan blanda utifrån värme och pH och utbredning. Jag kan inte annat än att bli imponerad över vad boken har givit honom – och mig. Min son har under minst 8 månader fullkomligt slukat boken – det är den absolut bästa akvarieboken enligt honom. Själv återkommer jag till den gång på gång för att starta ett nytt litet akvarieprojekt – hämtar inspiration, idéer och drömmar. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken fokuserar som namnet säger, Nanoakvarium – akvarier mellan mindre vas och 40 liter – och därmed är förstås även artbeskrivningarna begränsat. Eller, nej, det är ju fel att säga, det är ju så många små och spännande fiskar som lyfts fram och som jag inte hade en aning om fanns på 70-80 talet då jag höll på med fiskar sist. Hela 75 skaldjur (räkor, kräfta, krabba, snäckor) och 180 fiskar beskrivs. Min tanke när jag först läste boken var ”wow, så mycket småfisk det finns”. Jag gillar detta tydliga fokus. Det får inte tanken att fladdra mellan att ena dagen vilja ha fjärilsciklid och nästa påfågelciklid – för så var mitt liv när jag var 10 år. Nu är ju förstås sonen lika påflugen och vill ena dagen anordna ett akvarium för killis (helst utan filtrering), andra dagen räkor och tredje dagen apistogramma. Nåväl det där att aldrig stå still tillhör nog de flesta barns vardag, och nog kan de ligga i vår familjs gener, men med detta fokus blir det åtminstone lite mer begränsat. Enkom positivt. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Själv läser jag med intresse de inledande sidorna med lite historia, och de nästan mer eller mindre nödvändiga sidorna om placering, former på akvarier som även kopplar akvariet mer som ett designobjekt i rummet än som en liten del av ett delta i valfri kontinent. Jag kan tänka mig att många akvarister rynkar lite på näsan åt detta kanske ytliga vardagsrumsfokus, men jag ser det som en eloge till författarna att de vågat ta just detta till en del av intresset. Jag tycker detta är ett ypperligt komplement, inte ersättning till de mer naturalistiska hållningarna som finns i andra böcker inte minst Gabriella Ekströms ”Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora”. Det ena är inte bättre än det andra – men det är olika.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad det gäller kapitlet om vatten så är nämnda bok av Gabriella Ekström betydligt mer djuplodande. I Nanoakvarium får man en snabb inblick som ganska säkert räcker för de flesta – min 10åring exempelvis nöjer sig fullt ut med att förstå pH och tester som visar på nitrit och nitrat. Själv har jag vid visst vattenbesvär lutat mig åt andra böcker. Likaså blir det med resten av det första kapitlet – en mjuk introduktion som fokuserar på det allra mest väsentliga, grundläggande och på en begriplig nivå för oss båda. Det är enkelt, pedagogiskt och fyllt med bilder som banar vägen för både vad du kan drömma om som vad du måste göra för att komma igång. Bilderna leder vägen. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter dessa inledande sidor så börjar det räkfrossa. Räkor för akvarier fanns inte när jag var ung, åtminstone inte vad jag minns. Men här vimlar det av vackra och färgrika räkor som får mina västkustsdykningar att framstå som en svartvit Fantomentidning. Jag blev helt begeistrad och tillslut var det jag som hade räkakvarier. Det är svårt att hitta jämförande böcker om räkor så därför är detta så bra som det blir just nu. Det är mycket bra – allt jag behövt veta för att starta ett akvarium finns med och en hel del därtill (sjukdomar, fortplantning, korsningstabell, näring). Tillsammans läser jag och sonen om de olika arterna och letar efter affärer eller odlare som har ytterligare en art. Det är kul. Krabbor beskrivs i korthet och kräftor med 9 arter. Men kräftor är vad jag förstår, från Ekströms bok förbjudet att hålla i Sverige så det får hålla sig vid en dröm ett tag till. Snäckor uppvisar också en uppsjö av roliga arter. Från att ha sett snäckor mest som ett ont i akvariet är jag nu ägare till ett flertal – även sonen har fått öga för dessa sävliga existenser. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Som sagt det finns en uppsjö av småfisk beskrivna – alltifrån sebrafisken till killis och dvärgciklider. Det finns inte mycket att anmärka på detta. Fina bilder konsekventa beskrivningar som gör det hela enkelt att läsa och förstå – och många fiskar som blir nya för mitt nyvunna intresse och mest svårhittade för min son. Men varför har man helt uteslutit sjukdomar för fiskar när de nu fanns för räkor? Lite inkonsekvens som gör att boken än mer är att betrakta som ett komplement till andra böcker än en helt komplett bok.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Även växtdelen är fokuserad på Nanoakvariets volymmässiga begränsning. Stora växter får stryka på foten för mer mossliknande finbladiga varianter med vackra bilder och informativa texter. Men med handen på hjärtat så köper jag nog mest växter utan större urskildring. Men kanske ska jag även kunna förändra mig till det bättre. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]På det hela en bok som fått mig att se med nya ögon på akvariet – även det lilla yttepytte akvariet och de små färgglada räkorna. För min son är boken en gottepåse att vaska guld ur. Kanske en av de bästa böcker som vi tillsammans haft stor behållning av. [/FONT][/SIZE]
#3 - 17 januari 2011 19:29
Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora – En grundbok i Akvaristik

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora – En grundbok i Akvaristik[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gabriella Ekström [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nya akvarielagret och Gabriella Ekström (2010)[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]213 - 295:- [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 2010[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ISBN 978-91-633-6474-7 [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gabriella Ekströms bok ” Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora – En grundbok i Akvaristik” har överlag en dragning åt naturen och det naturliga som inte minst boken framsida visar. Bokens framsida ger inte den sedvanliga undervattensbilden på en mycket färggrann fisk utan ger en övervattensbild över en sjö där det antagligen vimlar av småfiskar som lever i betydligt grumligare vatten än de flesta av oss skulle tillåta våra akvarier bli. Det inger visst hopp i termer av att vara en unik bok. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken marknadsförs med att den förklarar det som andra böcker bara nämner och att det inte bara är en bok som vänder sig till nybörjaren. Men klarar den av att leverera alla förklaringar? Vänder den sig även till den inläste? Vänder den sig till nybörjaren? Som alla som någon gång försökt skriva en bok så vet man att detta är en mycket svår avvägning. Jag skulle säga att den särskilt inledningsvis – inte minst vad det gäller vattenkvalitet – gör fog för att gå ett steg djupare och förklara hur det hänger ihop samt ge konkreta tips. Åtminstone är den bättre än de andra böcker som jag har framför mig där man mest får goda råd, lite snärjiga ord och lite förståelse. För de flesta nybörjare, och kanske då särskilt de yngre nybörjarna, kommer dock inte dessa sidor bli särskilt lästa. Det är helt enkelt lite för avancerat innan man gått igenom ett akvarium som luktat träsk och har alger upp till bredden. Själv har jag funnit det upplysande även om det inte är så att jag utifrån texten behärskar det. Men det hade jag inte vågat tro heller. Liknande tycker jag att boken kan sägas vara för de flesta kapitel. Så boken är inget för den unga nybörjaren i det avseendet. Boken är inte helt tillrättalagd för nybörjaren. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Inredningskapitlet har föredömligt många fina bilder från naturliga miljöer – alltså inte bilder på grönprunkande aquascaping-miljöer som är så populära just nu. Detta tycker jag är mycket trevligt. Det ger en äkthet som vi kanske inte alltid vill ha i akvariet men ger dock en ledtråd om hur vi borde inreda om vi vill göra mer än en möbel med trevligt innehåll. Växtkapitlet beskriver växternas behov på ett bra sätt (även om det finns saker som nybörjaren nog har svårt att ta till sig – exempelvis om mäsk för att skapa kol). Särskilt gillar jag att växterna är pedagogiskt ordnade i uppdelningen ”växter med lägre krav” och ”växter med högre krav”. Det ger en bra grund för att handla växter. Foderkapitlet ger en god överblick av de vanligaste fodertyperna. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I sjukdomskapitlet går den lika bet som alla andra böcker. Författaren beskriver sjukdomen och de vanligaste problemen ”stress och vattenkvalitet”. Symptomen har inte hjälp mig ett dugg och det finns mycket lite som kan hjälpa mig åtgärda eventuellt problemen. Jag förstår att det är svårt men bortom vita pricken verkar det som om inget, och ingen bok, kan hjälpa någon nämnvärt – fiskar är svåra att diagnostisera helt enkelt. Lite bilder – och då inte bara de mest extrema symptombilderna – hade definitivt varit till hjälp. Likadant är det för avsnittet om alger där alger beskrivs men det är få bilder. En bild säger mer än tusen ord. Utrustningskapitlet har dock många bilder på ett flertal kända produkter. Detta ser jag som felprioriterat. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Å andra sidan finns det ett kortare avsnitt om etik inom odling och djurhushållning. En bra ansats som förtjänar mer utrymme enligt min mening. Jag skulle vilja veta betydligt mycket mer om ifall det finns skillnader mellan exempelvis olika affärers hållning till inhandling och transport av djur? Finns det olika resonemang om hur man håller fiskar i affär? Affärens ansvar i att upplysa konsumenten? Etik är en mycket svår och mångfacetterad fråga. Jag tycker helt enkelt det är strålande att man lyfter fram perspektivet men jag önskar samtidigt att detta vore mer än styvmoderligt behandlat. Några av dessa frågor återkommer dock, med ett lite annat fokus, i avsnittet ”Var kommer fisken ifrån?”. Här diskuteras transportering och fångst av fisk ingående med ett fokus på att hur vi som akvarister ska behandla fiskarna. Särskilt bra är det att man tar upp frågan om handel med hotade djurarter. Kapitlet ”odling av fisk” går på ett enkelt sätt igenom olika lekbeteenden. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vidare finns korta kapitel om ”drömfiskar”, saltvatten och damm – inget för dem som ska försöka sig på det men lite av en aptitretare. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Barnen, där det förmodligen finns flest nybörjare, vill ha bilder – och de får man många inte minst i artbeskrivningsdelen. I mitt tycke är det mycket trevliga bilder, mer naturliga, och inte så överdrivet färgsatta som många andra fiskböcker. Framförallt är det mängder av bilder på djurens faktiska natur. Sonen kollar och jämför med andra böcker och fastnar nog oftast på de mer färggranna varianterna (exempelvis Nanoakvarium av Fohrman et al). Undertexterna till fiskarna är korta och ger precis så mycket information som man behöver – men sällan mer. Bredden på vad som erbjuds och kanske med betoning på en del mer udda fiskar gör boken till ett rimligt komplement men står inte för sig själv. Räkavdelningen är helt begränsad till två räkarter. Det är synd med tanke på det stora intresse det idag finns för räkor. Jag finner mig liksom sonen med att gå mellan de olika böckerna och söka rätt på den information jag behöver – och när det gäller att suktas för att inreda ett nytt färgfyllt akvarium kasta mig över andra böcker. Det är lite synd eftersom det finns något med både bilder och beskrivningar som är mer än växtprunkande akvarier. Om jag förstått det rätt så har författaren resonerat att man idag i allt högre grad använder nätet och att man där kan få mer fullödig information om varje art. Tjusningen men en bok, där en författare sorterat och filtrerat det enorma utbudet av fiskar är att man får tips på djur som man kanske inte själv tänkt på. Det är betydligt svårare på nätet där man oftast aktivt måste söka själv. Jag kan förstå resonemanget men det ger upphov till böcker (eller webbtjänster) som kan stödja läsaren/användaren att sortera och filtrera. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så utifrån marknadsföringen så skulle jag vilja säga att man fastnar lite mitt emellan och för kundgrupperna så är det definitivt en bok för den som är mer vuxen än barn. Kort sagt det kräver en entusiast för att välja denna bok framför andra. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad det gäller att komma med tips så tycker jag att boken ger många bra och handgripliga tips – lite uppdaterat sedan Akvariets ABC – men å andra sidan mer för vad som kan göras inomhus än att få barnen att kasta sig ut i naturen och leta egna inredningsmaterial. Men slang och kopplingar är äntligen inköpt! Tack för det – nu slipper vi spilla vatten över alla golv varje vecka då vi gör vattenbyte på betydligt kortare tid och mindre ansträngning sedan slangen (tänk att mina föräldrar aldrig tänkte på detta!). Men kanske är det just i sådana tips och trix sammanhang som boken hade behövt lite mer hjälp med layout. Jag har läst varje ord i boken men har ibland svårt att hitta tillbaka till det där smarta tipset eller informationen som jag läste någonstans. Kanske måste jag börja med understykningspenna? Synd på en sådan fin bok. Inom ramen för redaktörsskap så undrar jag också varför man valt en så pass knepig titel på boken? Svårt att tro att många nybörjare köper denna bok framför en övrig valfri akvariebok (typ Stora akvarieguiden för 100lappen) som verkar enklare. Men målgruppen är nog mer 40åring som har råd än 10åring som är entusiastisk. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad som dock direkt irriterar mig ordentligt är avsnittet ”Sjuk fisk från affären”. Här låter man läsaren tro att djur, med fokus på fiskar, enligt konsumentköplagstiftningen, skulle vara annorlunda än det allmänna ansvaret för döda ting. Författaren menar att det finns så många faktorer i ditt eget akvarium och fiskens stresstålighet som spelar in att affären inte kan ta på sig ansvar för om fisken dog efter kort tid hemma. Det må vara hänt men konsumentköplagen friskriver inte djur det är viktigt att förtydliga. Detta fel är direkt förvånande med tanke på att författaren arbetar på en av de mer välrenommerade akvariebutikerna och här undrar jag lite angående motiven och med vem som författaren sympatiserar (”Räkna däremot inte med att per automatik få en ny fisk”). Enligt konsumentköplagen är det samma reklamationsregler som gäller för djur som för döda ting – till och med förmånligare för kunden eftersom man har svårt att upptäcka fel i butik där fiskarna simmar många tillsammans på liten yta – dvs. långt från naturligt beteende och långt från ditt eget akvarium med eventuella andra fiskar. Om du alltså har en fisk som blivit sjuk tämligen snart efter inköp så är det affärsidkaren som har bevisbörda för att djuret inte var behäftad med fel vid köptillfället. Vidare ska de ha givit dig tydliga instruktioner för hur djuret ska skötas. Den allmänna regeln om 6 månaders näringsidkares bevisbörda kan eventuellt vara svår att hävda i handel med levande varelser eftersom djur påverkas av skötsel och omgivning, och vad jag förstått så är det huvudsakligen andra, dyrare, djur som blivit rättsfall ([/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]www.lawline.se[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]). Hursomhelst är det direkt irriterande med en författare till en bok för nybörjare som utgår från sitt tyckande (japp, det står ”tycker” i boken) och går sin egen arbetsgivares, och andra djuraffärers, intressen framför den oftast rättslöse konsumenten som antagligen är den som köper boken. Jag menar att man utifrån konsumentköplagen faktiskt kunde givit lite mer råg i ryggen till de många unga som får betala, i deras veckopengsögon, dyrt för sina fina fiskar. För en med inkomst kanske priset inte är det mest avgörande. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Summa summarum, tycker jag att boken är mycket bra – väl värd att inhandla. Den är bäst som komplement, särskilt för nybörjaren, till exempelvis till årsboken Nanoakvarium (Fohrman et al) eller att man inhandlar några äldre böcker på ett antikvariat någonstans. Bokens största favör är att den för tillfället fyller ett mycket stort tomrum vad det gäller böcker inom akvaristik och att den ger en lite mindre tillrättalagd bild av vad det gäller att ha akvarium som hobby. Jag ger ett stort extra plus till de naturtrogna bilderna och inte minst alla de bilder som är tagna i naturen. Med dessa kan jag och sonen diskutera hur vi borde göra ett riktigt spännande akvarium där fiskarna får uppleva den natur de en gång var skapade för. [/FONT][/SIZE]
#4 - 17 januari 2011 19:30
Akvariets ABC

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvariets ABC[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Författare: Hans Frey, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Pris: finns inte i nytryck, inköptes på loppis för 10 kr[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 1972[/SIZE][/FONT]
ISBN 91-7004-061-3

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En lite äldre bok från 1972. En sådan bok jag läste på biblioteket som 10åring. I dagens mått mätt är den förstås inte lika kul eftersom färgbilderna är få endast en sida med ca. 20 fiskteckningar. Fiskbeskrivningarna är ytterst begränsade – endast de allra vanligaste fiskarna finns med. Å andra sidan har nästan varje uppslag någon teckning som relaterar till texten. De tecknade bilderna visar återkommande en pojke som glatt tar sig an akvariet, medan språket antingen får sägas vara omodernt eller kanske högdraget. Det senare gör att det inte blir helt enkelt att läsa för den som är 10 år, och kanske lite lustigt för den som är 40 år. Det är nog mest jag som vuxen som finner boken läsvärd. Sonen har istället tagit sig an de mer moderna och färgglada böckerna. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Bokens inledande kapitel är lite ovanligt – för det är pang på – läsaren kastas in i allt som har med att skaffa och sätta i ordning ett litet akvarium. Några hjälpmedel ser ju spännande ut men går antagligen inte att hitta i samma utförande idag – här introduceras man åt foderring, flytsil och fångstklocka. Men det å andra sidan gör det lite spännande för den som intresserar sig för hobbyns utveckling. Här finns allehanda tips rikt och lite mysigt illustrerade med alla svartvita teckningar. Boken är tydligt fokuserad på att komma igång praktiskt och skulle kunna användas som instruktionsbok. Faktum med så är det få böcker som har så ingående tips för nybörjaren. Jag tycker att det är en toppenbok för den förälder som är lite intresserad av att komma sitt barns hobby på spåret och även kunna guida akvariets utformning. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken har en ”gör det själv”-optimism som jag kan inte kan motstå. Här finns ett hopp om att man, trots att det enkelt går att köpa i butik, kan fixa till sina egna rötter, samla in levande foder eller bygga sin egna snygga 3D-bakgrund av naturens egna saker. Det kanske inte är så att jag direkt tar mig an det fullt ut, men det när en tanke och jag det inger hopp om att man inte ska behöva köpa allt i affär. Sedan tror jag att det är lite överkurs att koka och fixa alla grenar själv – betydligt enklare och förmodligen säkrare att köpa. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken har flera tydliga exempel på biotopakvarier. Det tycker jag är en storfördel för det kan ge ett hum om hur man kan inreda dem. Att man särskilt även ger fingervisningar om att skapa akvarium för inhemska fiskar känns roligt och spännande. Jag minns nostalgiskt när jag läser boken att jag själv håvade vattenskalbaggar till mitt akvarium och även fångade vattenloppor och mygglarver som foder. Gör barnen det idag? [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det finns kanske en hel del som man utifrån dagens kunskaper, om man nu ska ställa mer tilltro till de nyutgivna böckerna, nog kan vara mer tveksam kring men också så kan man konstatera att det är många tips som fortfarande så där 40 år senare är lika hållbara som aktuella idag. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det är ju förstås svårt för denna bok att konkurrera med böcker med fina bilder, men priset, om man är lyckligt lottad att hitta den på loppis, gör den till ett kap enligt mig som är en förnumstig 40åring med gör-det-själv ådra – men att det bara är teckningar drar ju förstås ner den mycket. Sonen låter den dock ligga i hyllan. [/FONT][/SIZE]
#5 - 17 januari 2011 19:31
Akvariet

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvariet[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Peter Stadelman[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Pris: 90-150 kr. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 2002, 2005 (svenska utgåvan)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ISBN 91-534-2583-9[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kanske är detta den första bok som en blivande akvariumägare kommer köper (eller som följer med paketet), åtminstone för de yngre. För det är verkligen en bok som riktar sig till den yngre publiken och definitivt för nybörjaren. För en vuxen akvarist har den mycket lite att ge. Även för den yngre så tynar boken bort med intresset eller så blir den snabbt alldeles för enkel och grund om man blivit mer biten av fiskar och räkor. För min son höll den i ungefär två veckor. Sedan var det direkt tal om en annan bok. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Egentligen har den väl precis tillräckligt för att man ska kunna starta ett akvarium. Den har också tillräckligt för att man ska kunna hantera akvariet. Det är liksom inte det som är problemet. Problemet är att det inte finns utvecklingspotential bortom de mest elementära sällskapsakvariumet. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Till dess absoluta fördel talar att den är enkel. Även om det antagligen ofta blir för förenklat så tycker jag att det är trevligt att det finns enkla tabeller med grundläggande tips om fiskar, växter, teknik, köpråd, och inte minst ”snabbhjälp vid akvarieproblem” och ”sjukdomar”. Det är precis så mycket för att nybörjaren ska få överblick och klara sig undan de första frågorna – inte minst eftersom boken bygger på ett antal frågor och svar dialoger. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men som sagt när du tagit dig över en viss gräns och vågar lita på dina kunskaper – eller rättare sagt när du får tillräckliga kunskaper för att kunna samtala med en mer kunnig kompis eller djuräffärsexpedit så är boken snabbt övergiven. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Även om jag vill säga att det kan vara dumsnålt att inte lägga på hundralapp och köpa en bättre bok tycker jag att denna enkla lilla bok har så pass fina fördelar i dess enkelhet att jag tycker gott man kan köpa den till sitt barn. Men för den som är äldre än 10 år så bör den nog endast ses som snabbreferens – eller en lathund för ointresserade föräldrar. [/FONT][/SIZE]
#6 - 17 januari 2011 19:31
Akvarium som hobby

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvarium som hobby[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Schiötz, Christensen (redaktörer)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Pris: finns ej längre, 10kr på loppis[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 1975 (första utgåva 1970)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ISBN 91-37-05814-2[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Detta är mer ett lexikon eller referensbok än en bok som man njuter av. Layout och bilder är direkt tråkiga. Men å andra sidan så är de olika kapitlena mer ingående än många andra böcker. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ett avsnitt som jag särskilt uppskattar är det inledande kapitlet ”Fisken – zoologiskt sett”. Kapitlet diskuterar evolution, naturvetenskapens systematisering, samt kroppsformer etc. Detta är ett avsnitt som man inte sträckläser, och som man inte heller kanske läser för att få inspiration till sina egna akvarier. Det är dock intressant och man kan återkomma till det för att revidera egna tankar. Likaså är det med kapitlet ”Fisken i naturen” – där man just får en inblick de förhållanden som vi envist försöker återskapa, men, om vi verkligen fick en kvadratmeter av, knappast skulle uppskatta i vardagsrummet. Men man måste vara lite mer vetenskapligt intresserad för att uppskatta det. Min 10åriga son kommer inte läsa detta på än några år. För honom ger boken ”Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora” en betydligt bättre inblick i naturen. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Övriga kapitel är mer ordinära utifrån innehållsförteckningen. Boken går igenom teknik, vattnet, växter, olika akvarietyper, saltvattensakvarium och slutligen skötsel. Boken tar oss dock lite djupare in i alla ämnen och man får fylligare förklaringar för vad som är bra eller inte – eller åtminstone mer kunskap för att kunna resonera om det själv. Ibland kommer jag på mig själv med att tänka ”aha, det var det de menade i den andra boken”. En annan reflektion är att denna bok säkert har varit en viktig referenskälla för många av de andra böckerna som recenseras eftersom så många råd mer eller mindre ordagrant känns igen. Det är förstås inte fel – men det visar också att denna bok har mycket att ge trots sin ålderdom och trots sin tråkiga utformning. Boken är knappast något för nybörjaren eller den unga akvaristen. Det är nog snarare något för den som vill ha något att bita i som övriga böckerna erbjuder. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sonen har nog bara tittat på omslaget, medan jag har läst valda avsnitt utefter behov och mitt allmänbildande intresse. Det finns som sagt inget som är iögonfallande i boken – inte en bild som riktigt glittrar eller inspirerar ens i närheten av ”Nanoakvarium” – men det finns ett djup som kan bidra till en bättre förståelse för hur saker hänger samman eller som utreder frågorna lite mer ingående. Detta uppskattar jag. [/SIZE][/FONT]
#7 - 17 januari 2011 19:32
Akvarieguide

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvarieguide[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kjell Fohrman[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Pris: 290:-, just nu restnoterad återkommer 2011 enligt förlaget [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 2004[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ISBN 91-89258-02-9[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvarieguide är Kjell Fohrmans egna bok och föregångare till den förträffliga ”Nanoakvarium”. Detta är en lika behaglig upplevelse. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken är smockfull med bilder och beskrivningar på mängder av fiskar och växter. Det är tveklöst en nybörjarbok eftersom de inledande om akvariumskötsel är kortfattade och enkla att läsa. Det är få krusiduller. Boken innehåller kapitel om inredning (tydligt sponsrad av Back to Nature), vattenkvalitet, växter, tillbehör, foder, skötsel, lekbeteende, sjukdomar och ”att köpa fisk”. Egentligen är avsnittet om lekbeteende som sticker ut jämfört andra liknande böcker – jag tycker att detta är ett bra enkelt avsnitt som kan få läsaren att överväga sina val av fisk utifrån dess beteende snarare än dess utseende. Själv har jag nästan alltid av varit mer intresserad av beteende än utseende. Det ska väl sägas att det är inget i dessa kapitel som förvånar utan de är nog mest ”obligatoriska” kapitel för vilken akvariebok som helst. Ett problem som denna bok delar med de flesta andra i genren är balansen mellan erfaren och nybörjare – minst lika svår som vattenbalansen… Exempelvis så säger man att om man har ”syrekrävande fiskar i akvarier utan växter” så behöver man byta 30-35% vatten per vecka. Men hur vet nybörjaren om det är en syrekrävande fisk? Meningen efter står det att man ska ”koppla ur el som doppvärmare och pumpar innan rengöringen startar.”. Detta tror jag alla utom den absoluta nybörjaren förstår. Som sagt det är en svår balans. Jag tycker att det är lättläst och trevlig läsning. Min tioåriga son går direkt på fiskavdelningen…[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fiskavdelningen är dock mer ingående och för oss som använder zoopet känner man igen såväl bilder och beskrivningar. Även om boken är en tydlig nybörjarbok så tycker jag att den även är passande för dem som önskar ett fisklexikon. Att få ett stort urval av fiskar samlade i en smakligt formgiven bok gör att man kan använda boken som inspirationsbok när man vill skapa ett nytt akvarium – Internet i all ära när man vet vad man söker eller har tiden att oändlighetssurfa – men en bok man kan krypa upp i soffan med och där någon med erfarenhet gjort ett brett urval slår det mesta. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bilderna är överlag mycket vackra och färgglada. Möjligen kan man tänka sig att den perfekta ljussättningen och de mycket klara färgerna kommer att göra någon blidkad fiskköpare besviken när han/hon kommer hem med fisken till sitt eget akvarium och ser att den fisken, som kanske var ett mer ordinärt exemplar, inte var fullt lika vackert i det där vanliga lysrörsljuset. Det är ju förstås ett problem för alla vill ju köpa just den där fisken som är lite mer än alla andra och det är ju även den som vi vill ha på bild – dock det är sällan den som säljs till ett rimligt pris i en vanlig djuraffär. En annan sak som jag kan sakna i fiskbeskrivningarna är vilka fiskar som en given sort passar med. Val av fisk är sällan enkelt och ofta har man en fisk man verkligen vill ha och andra som komplement – men hur kan man veta vad som är bra komplement? Det är just sådana frågor man vill ha experthjälp med. Min 10åriga son undrar ofta om den och den passar med varandra. Kan det funka? Så får man gå på sin tro på ordet ”fredlig” eller liknande. Men det stämmer inte alltid att fredlig är det samma som stillsam eller icke irriterade för andra fiskar (eller observatören!). Men som sagt ingen annan bok tar hand om sådana saker på ett sätt som är bättre än här. Någonstans finns det nog plats för en bok som låter ett antal erfarna akvarister ingående beskriva sina akvarium exempelvis i termer av tankar kring sammansättning av inredning, filter, växter, fiskar etc. Det dock utan alla teknikaliteter och för mycket finlir som gärna kan få nybörjaren att känna sig avsnoppad. Låt mig hoppas att detta kan bli en ide till nästa bok av Kjell Fohrman! Det verkar som om det är Kjell som har förmågan att sätta samman en sådan bok – och zoopet borde kunna ge många uppslag. En sådan bok skulle kunna ge ett bra utgångsläge för många som startar ett nytt akvarium.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Även om boken förstås har god konkurrens med boken ”Nanoakvarium” så får man här även ett urval av fiskar som inte passar i ett litet akvarium – dock utan skaldjur. På det sättet kompletterar böckerna varandra på ett utomordentligt sätt. Som nämnts, boken ger inte någon djupare inblick i vattenkvalitet, sjukdomar eller andra saker som kan vara avgörande för att långsiktigt kunna hålla sitt akvarium tipp-topp. Men å andra sidan som nybörjare är det kanske inte det som är fokus. För den mer erfarne så är det mer grunder och inget som man nödvändigtvis tycker att man behöver läsa ingående. En utomordentligt bra nybörjarbok. [/SIZE][/FONT]
#8 - 17 januari 2011 19:38
Vilka bra recensioner du gör! Mycket intressant och värdefull genomgång tycker jag!!
#9 - 17 januari 2011 19:42
Tack!
admin
Christian Alfredsson
#10 - 17 januari 2011 19:48
Kan bara hålla med. Riktigt rolig läsning då jag samlar akvarieböcker :-)
Bilagor:
#11 - 17 januari 2011 20:06
Snyggt jobbat, fisheye:D!
#12 - 17 januari 2011 20:21
fisheye måste sälla mig till resten av kören - vore kul om vi kunde ha boktråd som går under en längre tidsperiod...
#13 - 17 januari 2011 20:40
Mycket bra recensioner!
Bilagor:
#14 - 17 januari 2011 21:02
Hade varit roligt med en recension på boken Akvarieväxter av Gerhard Brünner, den fängslade mig trots sin ålder.
#15 - 17 januari 2011 21:14
Stor Akvarieguiden - tropiska sötvattenfiskar

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Stora Akvarieguiden[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]John Dawes[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Parragon[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ca: 100:- [/SIZE][/FONT]
År: 2007[/SIZE][/FONT]
ISBN 978-1-4054-8268-4

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Stora Akvarieguiden är en tjock och tung, men lättsam bok, som ger en god bild av det mesta som en akvarist kan behöva för att komma igång. Jag vågar misstänka att boken sorteras som lite barnslig utifrån framsidan som är grällt gul med taffligt inklippta bilder på frittflygande(?!) fiskar. Men för 100-lappen är det en bra bok att ge sin 10åring. Det stora A4-formatet ger utrymme till rejäla bilder på fiskar, inredningar och allt som har med hobbyn att göra. Typsnittsstorleken är istället i ett format som kräver läsglasögonen för 40åringen. Prioriteringen av målgrupp är alltså avgjord redan där.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bokens första 50 sidor bjuder inte mycket nytt för den som har en hygglig akvariebok – dock är det fullt tillräckligt för den som inte har någon bok. Korta och lättfattliga kapitel beskriver olika sorters akvarier, uppvärmning, belysning, syresättning, filtrering, tillbehör, dekorationer, vattenkemi, foder, skötsel, odling och växter. Inget av dessa kapitel lär bjuda på nyheter eller djup. Snarare upplever jag den som lite gammal i relation till andra nyare böcker. Jag kan inte riktigt peka på varför, det är nog mer en känsla utifrån hur boken är skriven eller att somliga bilder nog har några år på nacken. Den är mer lättläst än de flesta andra böcker. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Avsnittet ”Att förbereda akvariet” är verkligen toppen för den förälder som inte delar sitt barns intresse. Mer handgripligt, med text och foton, kan det inte bli. För oss som redan har ett eller flera akvarier är det förstås överflödigt. Men inte för nybörjaren eller för dennes förälder. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Innehållsligt så är den stora favören artbeskrivningarna. 200 arter är beskrivna på lika många sidor. Istället för korta beskrivningar om varje fisk, där det ideligen refereras till en liknande art, får man här en A4 för varje art med en stor bild på varje fisk. Även om det långt ifrån blir naturtrogna storlekar ger bilderna en tydlig närbild på fisken. Texterna beskriver på ett lättsamt och personligt sätt fiskarna. Ibland blir det nästan lite poetiskt. Författaren har verkligen lagt sig an på att beskriva fisken såsom någon som verkligen tycker om sin fisk upplever den. Han beskriver exempelvis Purpurhuvudsbarben med hur den ”simmar runt i dämpad belysning medan hanarna tävlar med varandra och visar upp sig för de mindre, blekare, men trots det vackra honorna”. Jag tycker det är charmigt. Det blir inte lättläst för en 10åring även om det var avsikten. Men om man läser tillsammans kan man skapa sig bilder om hur akvarieupplevelsen kommer att te sig när väl fiskarna är på plats och mår fina fisken. Vidare ger författaren ytterligare lite specifik information om fiskarna – exempelvis hur de kan reagera på transport, hur de kan interagera med andra fiskar, eller lite intressant artspecifik historia. Särskilt detta med att författaren anstränger sig att beskriva hur fiskarna kommer att agera mot andra fiskar eller exemplar av samma art är något jag efterlyst i andra böcker. Vem minns inte den spända förväntan man som 10åring hade då man släppte ner de nyinköpta fiskarna i akvariet och undrade om de skulle trivas med sina ”kompisar”? Eller den lite skrämda förundran man hade inför den så tillsynes snälla fisken som verkade brottas mot andra i stimmet? Här får du reda på om det finns anledning till oro eller om de bara så att säga, luftbråkas, ursäkta vattenbusar, lite utan att röra varandra. När jag och min son diskuterar nya fiskar återkommer jag gärna till denna bok för att hitta ledtrådar kring om det ska funka. Tyvärr så är det mest tämligen vanliga fiskar som presenteras och merparten är sådana som är anpassade för sällskapsakvariet – även om det finns exempel på ciklider, ålar, månfiskar etc. som är för stora för de flestas akvarium. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kanske kan dessa beskrivningar tyckas lite väl utbroderade men samtidigt ger det en beskrivning som är mer fullödig än artbeskrivningar andra böcker. Naturligtvis finns även en punktformssammanfattning där utbredningsområde, storlek, foder, akvarieförhållande, temperatur, och uppfödning beskrivs. På det hela så tycker jag att denna bok är en utomordentlig bok för den unga akvaristen som växt ur sin första tunna häftade bok, eller reklambroschyr, som följde med akvariet. Min son återkommer ofta till denna bok för att läsa och titta på bilderna. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Man får mycket för pengarna. 250 sidor med stora bilder, varav 200 sidor med artbeskrivningar. Det är verkligen precis så en ung 10årig akvarist vill ha sin bok – bilder, bilder och bilder med text som ger lite mer än bara data. Som 40åring väljer jag hellre andra böcker – även om jag tycker den är bättre än första intrycket. [/FONT][/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 17 januari 2011 21:23
Mycket trevligt med bokrecensioner - tack för det - som flera andra så ser jag fram emot fler bokrecensioner från dig.
Trevligt också att du recenserat några riktigt "gamla godingar".

Kul också att böcker uppmärksammas - jag är ju "bokfreak" och köper bl.a. ca. 50 akvarieböcker varje år (nästan alla på engelska eller tyska) - för tyvärr är ju akvarieböcker på utdöende. Därför är det också extra kul att Gabbi (Garbriella) som är ung (i alla fall rejält ung i jämförelse med de flesta andra akvarieboksförfattare som mig som har kommit upp i "rullatorgenerationen";)) och framåt satsar på att ge ut böcker - det sägs ju att hon kommer en att ge ut en akvariebok till om något år.

Några kommentarer om mina böcker.
Nanoguiden
1/ Ändrade i din recensionen pga att du hade skrivit fel namn på Gabriella
2/ Anledningen till att kräftor är med i boken är helt enkelt att boken ges ut på 7 olika språk och kräftorna är ju tillåtna i andra länder.
3/ Den skall absolut inte behöva kosta mer än 250 kr - så ge inte upp till 290 kr som det står angivet

Akvarieguiden
1/ Den boken är ju nu snart 11 år gammal och är nog svår att hitta idag.
2/ Förhoppningsvis kommer det dock en helt "Akvarieguide" till hösten
#17 - 17 januari 2011 21:32
Tack alla för allt beröm. Nu har jag bara några få böcker till hemma (dock några på väg med posten).
1)Ja några fel slinker det alltid in. Tack för att du ändrade.
2) japp jag förstod det. Tyckte bara just en sådan sak ska uppmärksammas.
3) 290 fick jag betala den dag den kom ut. 199:- är det billigaste jag sett (Brommazoomarknad.se)

1) På bokborsen.se kan man hitta den, och många andra av de böcker jag nämnt.
2) Vi ser framemot en ny version.
#18 - 18 januari 2011 05:19
eric700 skrev:
Hade varit roligt med en recension på boken Akvarieväxter av Gerhard Brünner, den fängslade mig trots sin ålder.

Kan inte du bidra med en recension av denna om du läst den.
#19 - 18 januari 2011 09:25
Dre skrev:
Kan inte du bidra med en recension av denna om du läst den.

Absolut jag kan göra ett försök i veckan :)
#20 - 18 januari 2011 10:31
Mycket bra recensioner tycker att admin kan flytta dem till Artiklar - Boktips så blir det lättare att hitta dem.
#21 - 18 januari 2011 10:35
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3]Kanske inte för den direkta nybörjaren eller barn, men i allafall. Ursprungligen skriven för och publicerad i Ciklidbladet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3]Hilsen,[/SIZE][/FONT]

[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3]/P[/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3]Adrian R. Tappin[/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3]”Rainbowfishes – Their care & keeping in captivity”[/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3]Låt mig börja med att slå fast: detta är den bästa akvariebok jag läst hittills! Utöver det är den gratis, för personligt bruk. Den finns att ladda ned som pdf-fil under följande länk:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3][COLOR=#0000ff]http://www.mediafire.com/?ehmtjmkdkww[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3][COLOR=black]Det är bara att klicka sig in på länken och trycka på ladda ned, så har du boken i din dator. Exakt varför författaren har valt detta sätt att sprida boken vet jag inte, men jag tackar och tar emot. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3][COLOR=black]Boken omfattar 493 sidor, och är späckad med klargörande tips som har bäring på betydligt mer än regnbågsfiskar. I början finns beskrivningar om regnbågsfiskarnas historia i akvariet, var de finns och hur de lever i naturen, hot mot vilda populationer samt hur man fångar vilda regnbågsfiskar och hur man skickar dem på bästa sätt. Det är mycket bra skrivet, med många illustrativa foton. Är man inte direkt intresserad av regnbågsfiskar är dessa avsnitt rätt ointressanta, men ska man fånga fisk i naturen samt har funderingar kring fisktransport generellt är de väl värda att läsa.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3][COLOR=black]Alla akvarister har däremot stor nytta av att läsa igenom avsnitten om hur man håller regnbågar i akvarium (och i dammar!), hur man odlar och matar dem samt sjukdomar och behandling. I dessa avsnitt finns råd, tips och förklaringar som gäller för betydligt fler akvariefiskar än regnbågar. Det är mycket enkelt att dra paralleller till just killifiskar, eftersom likheterna i storlek, matning och odling är rätt stora – ibland rent av identiska. Liksom tidigare är det mycket välskrivet, bra illustrerat och pedagogiskt förklarat. Genomgångarna kring inavel, missbildningar och fodrets betydelse gav mig svar på en hel del frågor. Det finns även konkreta tips på hur man så gott det går kan undvika inavel i små fiskpopulationer. Avsnittet kring foder är den bästa genomgång jag hittills sett kring utfodring. Genomgången av sjukdomar och hur man kan undvika eller behandla dem är också verkligt bra, med många praktiska tips.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3][COLOR=black]För de som är inne på regnbågsfiskar är artbeskrivningarna rena guldgruvan. Fångstplatser, erfarenheter av arten i akvarium, artspecifika problem, odling samt otroliga artbilder gör mig förstummad. Olika organisationer och föreningar nämns, där man kan hitta ytterligare information. Referenslistan är också mycket imponerande, med flera olika uppslag till den vetgirige.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=3][COLOR=black]Det framgår nog med all önskvärd tydlighet att jag varmt rekommenderar boken. Jag är lyrisk över hur mycket information som kommit med och hur djupgående olika aspekter diskuteras. Den enda nackdel jag hittar är att boken är på engelska. Jag håller annars med förordet - boken sätter en ny standard för framtida fiskböcker![/COLOR][/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 januari 2011 10:58
Guy Palm skrev:
Mycket bra recensioner tycker att admin kan flytta dem till Artiklar - Boktips så blir det lättare att hitta dem.

Bra idé - väntar lite tills det kommit in några fler innan jag gör det

Det måste också byggas upp en funktion för detta som Christian måste göra
Bilagor:
#23 - 18 januari 2011 17:33
Toppen Patrik - jag laddade ner direkt. Riktigt roligt om vi kunde få många att haka på med recensioner. Alla har ju inte möjlighet att köpa 50 akvarieböcker per år:-) och måste välja.

Angående att lägga det som artiklar är det helt OK för mig - men då kan det lika gärna vara under mitt riktiga namn och inte bara pseudonym (dock kanske jag vill ändra några typos innan). Det är också helt okidoki om någon vill få för sig att publicera texterna i andra sammanhang så att det blir lättillgänglingt för andra (typ i akvarieföreningars blad eller så).
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 18 januari 2011 20:26
Ja och det kan ju vara flera recensioner på samma bok också - Christian har ju t.ex. tidigare lagt in en recension på Zoopet på Gabbis bok.
#25 - 19 januari 2011 11:38
[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]Akvarieväxter[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]
[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]Författare: Gerhard Brünner[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]
År: 1975
[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]Pris: 395:- (går även att låna från bibliotek)[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]
[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]ISBN: 91-85406-00-7[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]

[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]Mer engagerad i akvarieväxter än Gerhard Brünner kan man inte vara. Han beskriver på ett enkelt sätt hur akvarieväxter beter sig och hur du sköter dem på bästa sätt. Att boken är från 1975 märker man då bilderna är svart vita men det gör inget texten är den mest fängslande jag har läst på länge. Boken i sig är fortfarande modern i vissa delar och man märker att kärnvärdena är detsamma idag som då.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]

[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]Han beskriver hur du kan göra med bottenmaterialet, värmen, näringen och belysningen i ditt akvarium.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]

[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]Om bottenmaterialet ber han dig att tänka på vilken växt som ska trivas i karet och anpassa sig efter det. Är det en växt som vill ha en lerig och näringsrik jord eller en stängselväxt som hellre vill ha näring i vattnet. Han beskriver också vart i karet du kan plantera växterna och vilka sorter som passar vilka. Detta är ju självklart en smaksak men det han säger låter väldigt förnuftigt.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]
[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]Han beskriver också tekniken kulturskärl som kan beskrivas som en “kruka” för akvarieväxter som gör att växter med mycket rötter får mer näring och är enklare att flytta i akvariet. Tänk dig ett jordakvarium men med fördelen att du kan flytta en växt utan att hela jordlagret under sanden åker upp i akvarievattnet. Sådana här klurigheter kommer från denna mycket finurliga man som bara älskar akvarieväxter.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]

[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]Gerhard går igenom de olika växtsläktena och vad de vill ha för miljö och plats i akvariet. Han brinner verkligen för växter och det märks dessutom tycker han om växten Cryptocryne som när den har anpassat sig kan vara en fantastisk växt och därför ger han dessa några fler sidor i boken. Ska du satsa på denna växt läs boken... Förutom detta släkte går han exempelvis igenom Vallisneria arter, Echinodorus arter, Solitärväxter och stängselväxter av olika slag. Han beskriver fler sorter i boken men dessa är de största kapitlena. [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]

[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial]I slutet av boken beskriver han vissa problem man kan få av alger och vad du gör år det i ett mindre kapitel.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
#26 - 23 januari 2011 14:44
Akvaristik – fiskar, växter, vattenteknik

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvaristik – fiskar, växter, vattenteknik[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Författare: Stephan Dreyer, Rainer Keppler (översättning/bearbetning: Helmut Pinter)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Pris: 200:- (bokborsen.se)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 1993 (svensk utgåva 2000; Natur och Kultur) [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ISBN 91-27-35273-0[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Att läsa ”Akvaristik” är ungefär som att se på det utmärkta TV-programmet/”barnprogrammet” Hjärnkontoret. Det är underhållning och kunskap i ett. Men passar det en 10åring? Det är skillnad mellan böcker och TV! Framför TVn kan man se de mest intressanta program och tillåta sig underhållas utan att komma ihåg vad man sett. Med en bok måste man aktivt försöka nå en dialog mellan de kunskaper man redan har och de kunskaper som eventuellt förmedlas i boken. Boken som min 10åring fick i julklapp har tittats igenom av honom men nog inte blivit läst så noggrant. Kanske kan 10åringar bli mätta på akvarieböcker? Kanske står den sig inte i konkurrensen med många andra bra böcker med fina bilder. Boken ligger nog generellt på lite för svår nivå, och är lite för ordrik, för just 10åringar. Men jag har läst mig till kunskaper som jag åtminstone inte riktigt tycker att andra böcker har kunnat förmedla. Boken går tydligt och ingående igenom, i motsatt ordning till undertiteln på boken; vattenteknik, växter och fisk. Inskjutet lite här och var finns kortare mer journalistiska reportage som exempelvis beskriver alger, besök hos fodertillverkare, växtodlare etc. Det är ett trevligt inslag men det stör också kontinuiteten i läsandet av huvudtexten. Jag hade hellre sett sådana inslag mellan kapitlen än som inskjutna inslag i texten. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Innan vattenteknik beskrivs finns en tämligen ordinär praktiskt hållen beskrivning om hobbyn som sådan. Det är en bra ingång om allt från placering, ställningar, former på akvarier, dekorationer, samt olika teman för att inreda akvarierna. Det ger inte så mycket nytt, om man nu läst andra allmänna böcker, utöver begreppet holländskt växtakvarium – alltså växtakvarier som är så där växtprunkande som är inne just nu. Denna ingång är dock så komplett så jag saknar heller ingenting.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I boken beskrivs och förklaras vattenkvalitet utöver det vanliga och på ett sätt som gör att jag kan begripa åtminstone lite bättre än utifrån andra böcker. Tänk att det där naturligaste av alla ämnen kan vara så komplicerat. Författarna säger dock att de bara beskriver en liten del. Fullt tillräckligt för mig i varje fall och tydligt nog överkurs för den yngre medlemmen av familjen. Här finns massor av information om hur de olika vattenvärdena fungerar och växelverkar. Tabeller för syrehalter i relation till temperatur, pH-värde och ammoniakhalt, samt ingående om hur man mäter och kan förändra de olika vattenvärdena. Det blir nog denna bok som jag kommer återgå till då jag har behov av att fördjupa mig i vattenkvaliteten. Ingen annan bok som jag läst hitintills känns lika förtroendeingivande och samtidigt lika förståeligt som denna. Hela detta vattenteknikkapitel gör att jag upplever boken värd varje krona. Efter denna toppentext följer ett mer normalt avsnitt om filter och andra hjälpmedel. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Växtavsnittet är bra. Tyvärr är det huvudsakligen svartvita konturfigurer av växterna och relativt få foton. Beskrivningarna är ordrika och ger antagligen rätt information om man är noggrann med vilka växter man har i akvariet. Särskilt uppskattar jag att författarna ger estetiska råd angående hur den beskrivna växten passar i akvariet och vilka andra växter som fungerar bra som kontrast. Även om jag misstänker att den som köper sitt första akvarium nog mer köper på känn så finns det goda råd för den som lite mer noggrant ska inreda akvariet på nytt. Även om smaken sällan är helt överensstämmande oss människor emellan så kan de flesta av oss ha nytta av stöd i att komponera ett estetiskt och lättskött akvarium. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ett uppslag om alger i akvariet tycker jag är ett av de bättre i de böcker jag läst. Detta därför att algerna är tydligt beskrivna i både bild och text. Bilderna på algerna ligger sida vid sida så man tydligt kan se skillnader och jämföra med de man själv har i akvariet. Det är ju inte ovanligt med frågor kring vilket alger det verkligen är som akvaristen har i akvariet och det visar antagligen på ett behov av sådana direkta och enkla jämförelser. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fiskkapitlet, som upptar ungefär halva boken, har många bilder på fiskar (ca. 100 arter). Avsnittet beskriver först fiskens anatomi, fortplantning, foder och sjukdomar för att sedan komma in på artbeskrivningar. Ett kort avsnitt om vad som utlöser fiskars fortplantningsbeteende finner jag extra intressant. Artbeskrivningarna är emellanåt målande, om än inte i närheten av de mer poetiska uttrycken som Dawes använder. Mer sakligt alltså, men ändå ger det en bild av hur fiskens beteendemönster är och kommer vara i akvariet. Jag uppskattar det eftersom boken ju ska stödja mig och min son att köpa rätt fisk (vilket inte alltid sker trots detta…). Boken fokuserar huvudsakligen de vanligaste fiskarna så det är inte en bok för dem som önskar de mer exklusiva fiskarterna. Tyvärr är artbeskrivningarna belamrade med en hel del förkortningar som beskriver fisken på ett strukturerat sätt – det innebär att det blir en hel del att slå mellan sidan där fisken beskrivs och där förkortningarna beskrivs. Så vad det gäller sådana saker väljer jag en annan bok.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken är alldeles förträffligt bearbetad av Helmut Pinter. Bearbetningen lägger ett tydligt svenskt perspektiv på den tyska förlagan och förklarar skillnader mellan de tyska förhållanden och de svenska. Enligt boken skiljer sig vattnet som kommer ur tyska vattenledningskranar mycket mot det svenska vattnet och detta får mycket stor betydelse för om man använder CO2 för växterna. I Tyskland är det tydligen som så att man har ett hårdare vatten som inte berörs så mycket av CO2 medan det svenska vattnet är lite mjukare och kan ställa till kraftiga svängningar i pH vilket i sin tur kan ställa till massdöd i akvariet. Kanske har jag läst det förut utan att begripa eller uppmärksamma det, men här går det inte att undvika eftersom tabeller för hur CO2 och pH samvarierar finns, liksom ett flertal andra pedagogiska och huvudsakligen lättförståeliga figurer och tabeller och eftersom översättaren så tydligt gör detta tillägg. Själv blir jag nu mer tveksam kring att försöka mig på den CO2-mäskanläggning jag funderat på. Jag kommer åtminstone att läsa detta avsnitt noggrant innan jag påbörjar ett sådant projekt. Även om grunden är satt av författarna så anser jag att översättningen och bearbetningen gör det hela till mycket begripligt och förtroligt – översättaren, som anses vara lite av en legend i akvarievärlden, kan sin sak utan tvivel. Tilltalet till läsaren är ofta direkt och vänligt, om än lite uppfordrande ibland. Jag gillar attityden om att man som nybörjare inte alltid ska försöka göra allt rätt utan låta vissa saker bero och ha tålamod. Visst känns det igen från många diskussioner kring problem som våra zoopetmedlemmar har – ha lite is i magen, gör inte alltför rent i akvariet och ha tålamod![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En helt underbar och unik aspekt på boken är den ytterst torra men mysiga humorn. Lyssna bara på kapitelrubriken: ”Ett torrt ämne – vatten”. Det finns flera exempel på liknande riktigt roliga meningar. Inte bara upplever jag boken som fullspäckad av kunskaper som tar både expertis och lättförståelighet till nya höjder, utan den är även rolig att läsa. Möjligen kan man säga att layout med trespaltiga texter gör att det, enligt mig blir klumpigt att läsa (blir ganska många avstavade ord), och att flera kapitel har så att säga artikelavsnitt som bryter av brödtexten. Allt detta kan jag dock förlåta med hjälp av lite tysk underfundig humor. Lyssna bara på förordets inledning: [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Akvariefeber [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Sjukdomen finns inte beskriven i medicinska uppslagsböcker och ingen läkare känner till en adekvat behandlingsmetod. Grundproblemet med sjukdomen är att patienterna inte alls vill bli botade. Tvärtom tycks de gilla sin speciella infektion som kallas akvariefeber. Vissa drabbas av akvariefeber redan under barndomsåren, men inte heller äldre årgångar kan känna sig säkra.[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag smälter för sådant. Tycker det är roligt. Synd bara att det inte är humor, eller språk, som riktigt passar en tioåring utan mer en 40åring. Nåväl, alla blir äldre. [/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 januari 2011 14:51
Ni som recenserar kan inte ni också
1/ ange ISBN-nummer
2/ ange vilket år som boken kom ut
#28 - 16 april 2011 13:52
Akvariets fiskar

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvariets fiskar[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Författare: Gina Sandford[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]ISBN 91-534-2253-8[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]År: 2002[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Förslag: Ica förlaget[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Pris: 10:- (loppis)[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Detta är den perfekta presentboken till en nybliven ung akvariumägare. Den är precis så bildrik och pedagogiskt upplagd med lättläst text att den borde passa de flesta i 8-10årsåldern. Ni som faller ovanför 15-årsstrecket gör förmodligen bättre i att investera i någon mer heltäckande och utmanande bok. Fiskarna som presenteras är alla de fiskar som åtminstone jag skulle betrakta som nybörjarfiskar – och detta i bemärkelsen att de är fiskar som de flesta nybörjare startar med. Som nybörjare så verkar de flesta fokusera vanliga, vackra, färggranna fiskar som är snälla och lättskötta. Med något undantag så skulle jag säga att fiskarna i boken faller inom denna kategori. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Första två sidorna ger en mycket övergripande bild av fiskens anatomi och hemvist och presenterar även upplägget av boken. Inget imponerande för den som läst andra akvarieböcker men tillräckligt för den som får detta som en första lektion. Jag gillar särskilt ett avsnitt som på enklaste möjliga sätt presenterar fiskens sinnen. Det blir så lättförståeligt att jag tror att man som ung kan blir intresserad av att få veta mer. Nästa avsnitt är också lika målgruppsanpassat och här fokuserar författaren på ”Förmågan att samsas inom akvariet”. Det är enkelt och pedagogiskt. Någon skulle kanske säga att det är förenklat – och ja det är det säkert med den erfarnes och kunniges ögon. Det blir precis så enkelt att det som behöver förstås kan förstås av barnet själv. Lyssna bara på; ”En skalar kan ha vuxit upp med ett stim neontetror och ingen skada har skett någon av fiskarna. Men när neonerna blir gamla och dör och ersätts av nya, små neoner kan de försvinna in i skalarens mun.” Texten avdramatiserar förloppet men förklarar också på ett enkelt sätt hur relationen mellan fiskarna kan påverka om de passar eller inte. Åtminstone känner jag igen erfarenhetens röst ofta säga sådant som ”jag hade blåciklid med småfisk när jag var liten”(min egen röst till min son), eller (min sons röst till mig) ”Men den här boken har ju fel man kan visst ha skalar med neontetror – det har jag haft” eller affärsbiträdet som berättar om en kulfisk som inte åt sniglar. Jag ringaktar inte denna erfarenhet men vad erfarenheten ofta glömmer är just sådan enkel dynamik som att även fiskar växer med varandra och lär sig leva med varandra. Jag tycker i varje fall att det blir enkel och elegant förklaringspedagogik i boken – det är ju trots allt inte en vetenskaplig bok. Jag tror dock, baserat på hur jag sett andra läsa böcker, att de flesta inom ålderskategorin bläddrar förbi och satsar direkt på de 65 fiskarna som beskrivs i boken. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Bilderna på fiskarna är så stora att man valt trycka boken så att bredsidan möter dig och att varje fisk presenteras med en stor närbild. Fisken flyter liksom fram som en jätte över det liggande A4-formatet. Min vuxna röst säger; det är inte i naturlig storlek eller att jag saknar en naturlig miljö. Men jag vill gissa att många barn tänker å vilka vackra färger eller nåt åt det hållet. Till varje fisk finns en liten fakta ruta om ideala förhållanden i akvariet (vatten, temperatur, föda, minsta antal fiskar, minsta storlek på akvariet och var de i akvariet de brukar uppehålla sig). Vidare finns det en tydlig kartbild över var i världen fisken lever och en liten ruta om hur man odlar fisken. Till detta finns det en personlig och trevlig text som beskriver fiskens beteende och roll i akvariet. Det blir inte barnsligt men det blir anpassat för barnet. Detta är en stor skillnad mot böcker som mer eller mindre antingen skriver över huvudet på barnet eller helt försöker göra fiskarna till gosedjur. Barn uppskattar sällan varken det förra (för att de inte förstår och därmed blir ointresserade) eller det senare (för att sådana böcker inte berättar om det som de är intresserade av).[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Även om min 11åriga son borde falla inom målgruppen så har han mest förstrött bläddrat i boken och sagt ”jaha, jo, den var väl fin”. Kanske kan man börja kalla honom bortskämd med akvarieböcker. Eller så är det intresset som växt sig så stort att det bara är specialböcker som passar. Men om jag fick backa något år och välja den första bok jag gav honom då han köpte akvarium, eller om jag skulle rekommendera någon som precis börjat sin bana som akvarist, så skulle jag köpa ”Akvariets fiskar”. I vårt hem lär den mest bli en kaffebordsbok. [/FONT][/SIZE]

Annons