Bolivianer

#1 - 27 juli 2016 08:10
Hej!
jag har för närvarande fyra bolivianska fjärilsciklider i mitt 211 liters kar. Av dessa är en hane och resten honor. Hanen kommer överens med en av honorna men jagar bort de andra honorna. Nu funderar jag på om jag ska lämna bort honorna som hannen jagar, eller om jag ska köpa ytterligare en hane? Eller ska jag låta det vara som det är? Lite trist för honorna att hela tiden bli bortjagade...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 juli 2016 08:50
Att släppa ner ytterligare en hane tror jag inte på. Om inte de 2 "extrahonorna" ser ut att ta skada kan de gärna vara kvar
#3 - 27 juli 2016 09:44
Ok tack för ditt snabba svar! Då låter jag honorna vara kvar ett tag till och om de ser ut att ta skada så skänker jag bort dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 juli 2016 09:46
[QUOTE=Karin_z;n2358051]Ok tack för ditt snabba svar! Då låter jag honorna vara kvar ett tag till och om de ser ut att ta skada så skänker jag bort dom. [/QUOTE]
Låter riktigt
#5 - 27 juli 2016 14:27
Bolivianer brukar funka att ha i grupp, har haft flera honor och hanar tillsammans i mitt 240-liters.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 juli 2016 15:31
[QUOTE=Shepard;n2358056]Bolivianer brukar funka att ha i grupp, har haft flera honor och hanar tillsammans i mitt 240-liters.[/QUOTE]
Ja men att släppa ner en hane i efterhand när en gammal hane redan har "pinkat in revir" brukar inte vara så lätt.

#7 - 27 juli 2016 18:40
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2358058]
Ja men att släppa ner en hane i efterhand när en gammal hane redan har "pinkat in revir" brukar inte vara så lätt.

[/QUOTE]

Nej, men bolivianer är rätt väluppfostrade av sig, vad jag har märkt. Lite maktkamper kanske det blir men inte så allvarligt.
#8 - 28 juli 2016 08:55
Ok, skilda åsikter alltså. Bolivianerna har inte varit i akvariet särskilt länge, endast ca 1,5 månad. Hade egentligen tänkt köpa 5 från början, men butiken hade endast 4. Hmm får fundera lite. Vill inte riskera stora bråk i akvariet men samtidigt är det inte så kul att två av bolivianerna hela tiden gömmer sig för att inte bli jagade.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 28 juli 2016 09:13
För att minska på aggressionerna så kan man alltid möblera om rejält i akvariet i samband med att nya flyttar in.
Sedan är det oftast också bättre att flytta in flera nya samtidigt - dvs inte bara en
#10 - 28 juli 2016 14:08
[QUOTE=Karin_z;n2358084]Ok, skilda åsikter alltså. Bolivianerna har inte varit i akvariet särskilt länge, endast ca 1,5 månad. Hade egentligen tänkt köpa 5 från början, men butiken hade endast 4. Hmm får fundera lite. Vill inte riskera stora bråk i akvariet men samtidigt är det inte så kul att två av bolivianerna hela tiden gömmer sig för att inte bli jagade. [/QUOTE]

Vad det gäller en del arter är det definitivt inte att rekommendera att släppa i en ny individ till en existerande grupp, men bolivianer är som sagt inte jätteaggressiva av sig, och ditt akvarium är ju ändå hyfsat stort, och finns där mycket gömställen och växter, så bör det funka, men man kan man ju så klart aldrig garantera att det funkar. Som Kjell säger, så är det en bra idé att möblera om lite innan man släpper i de nya, och helst inte släppa i mer än en. En grupp på tre hanar och tre honor skulle nog funka i ett kar av den storleken. Eventuella aggressioner fördelas på fler individer, och de får även fler individer att välja på när det är dags för parbildning.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 28 juli 2016 14:49
[QUOTE=Shepard;n2358104]

Vad det gäller en del arter är det definitivt inte att rekommendera att släppa i en ny individ till en existerande grupp, men bolivianer är som sagt inte jätteaggressiva av sig, och ditt akvarium är ju ändå hyfsat stort, och finns där mycket gömställen och växter, så bör det funka, men man kan man ju så klart aldrig garantera att det funkar. Som Kjell säger, så är det en bra idé att möblera om lite innan man släpper i de nya, och helst [SIZE=14px]inte [/SIZE]släppa i mer än en. En grupp på tre hanar och tre honor skulle nog funka i ett kar av den storleken. Eventuella aggressioner fördelas på fler individer, och de får även fler individer att välja på när det är dags för parbildning.[/QUOTE]
Ordet "inte" skall väl inte vara där, eller?
Jag menade i alla fall att man skall släppa i fler än en.
#12 - 28 juli 2016 15:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2358105]
Ordet "inte" skall väl inte vara där, eller?
Jag menade i alla fall att man skall släppa i fler än en.
[/QUOTE]

Det menade jag också :p Så, nej, "inte" ska inte vara där. Blev nog en tankevurpa där...
#13 - 28 juli 2016 15:18
Gömställen, stenar, rötter och växter är det gott om i akvariet. Skulle bra gärna vilja köpa två till men är orolig för att jag överbefolkar karet då. Där går redan ett scalarepar, 20 kardinaltetror och två ancistrus.
Om jag ändå gör slag i saken bör ommöbleringen vara direkt i anslutning till att man koppar in de nya fiskarna eller kan man möblera om säg dagen innan? Hinner de bilda nya revir på den tiden kanske?
#14 - 28 juli 2016 15:48
Tror inte att det spelar så stor roll om du släpper i en, två, eller tre till, av den anledningen, så länge filtreringen funkar som den ska, och det är bra balans i karet. Känns inte som det är särskilt överbefolkat som det är. Det bästa är nog att vänta med ommöbleringen tills man släpper i de nya. Och det behöver nog inte vara nå't drastiskt heller.
#15 - 28 juli 2016 16:18
Tack så mycket för alla svar! Nu fick jag lite att fundera på. Filtreringen är bra, så kanske vågar jag mig på två hanar.
#16 - 28 juli 2016 16:58
[QUOTE=Karin_z;n2358112]Tack så mycket för alla svar! Nu fick jag lite att fundera på. Filtreringen är bra, så kanske vågar jag mig på två hanar. [/QUOTE]

Ja, det vågar du nog :)

Annons