Bolivianerna leker inte!

#1 - 12 december 2006 13:47
Mina Bolivianska fjärilsciklider verkar inte gilla varandra. De står i varsin ände av akvariet. En av dem är längre fram och håller koll på den andra. Så fort hon (jag tror det är honan) visar sej blir hon bortkörd och ställer sej gömd igen.

Varför gör de så? Kan jag göra nåt åt det? Eller är det helt normalt?

Honan har lagt rom en gång i början när de bodde här, men inte sen dess.
De ser friska o fina ut men man ser dem nästan aldrig tillsammans.
När det vankas mat håller de på med munstrider, inte så att de skadar varandra.
#2 - 12 december 2006 13:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vet inte om du skall våga dig på att skaffa några till eller eventuellt ett annat ciklidpar som de kan hålla sams "emot". Risken finns ju att de hittar en ny partner dock så nån favvo kanske hamnar utanför? Mina fjärilar har inte heller lekt på länge. Möblera om i karet så du får "nya" revir? Chocka dem med lite väl kallt vatten vid nästa vattenbyte? Munstriderna talar ju för att där pågår nån form av maktkamp i alla fall (och de brukar ju sluta med lite love ;)).[/COLOR][/FONT]
#3 - 12 december 2006 14:22
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina fjärilar har inte heller lekt på länge.[/COLOR][/FONT]

Inte mina heller :(. Kanske de är lite årstidsberoende?
#4 - 12 december 2006 14:40
Du tänker då på en annan art, eller ett par bolivianer till?
Lite kallare vatten brukar det bli vid vattenbyte? Möblera om? Ja, det kunde kanske vara värt ett försök.

Funderade oxå på det där med årstiderna, kan det vara så?
Men om inte era heller lekt kan det ju vara det, jag får väl avvakta lite.

Kanske nån mat som triggar dem?
#5 - 12 december 2006 14:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Antingen fler bolivianer eller oxå ett annat par dvärgciklid, kanske kurvciklider? Dorsiger? Bågfenor? Att mixtra med temperaturen, vattenbyten och ljus kan ju ibland trigga igång en lek? Just nu behöver inte mina bolivianer leka så de får ha det som det är. Min hane är oxå inne i en ruggigt dominant fas nu så honan håller sig på sin kant i vårt akvarium med.[/COLOR][/FONT]
#6 - 12 december 2006 15:14
Ok, då vet jag. Får fundera på förändring.

Så det gör kanske inte så mycket om honan får hålla sej gömd ibland? Jag trodde att hon kanske var sjuk på ngt sätt.
Det är egentligen inte nödvändigt med lek och yngel, men jag inbillar mej att de trivs fint om så sker.

Jag tycker det är lite synd att honan inte får vara framme mer. Han jagar bort henne direkt. I början höll de ihop fint.
#7 - 12 december 2006 15:58
Jag matar mina kakaduor med fryst artemia,, och dom leker ALLTID!!! :)
#8 - 12 december 2006 22:34
Mina får oxå fryst artemia då och då, och räkmix, mygglarver osv.
Men det är nog skillnad på kakaduor och bolivianer. Tror jag...
#9 - 12 december 2006 22:42
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Levandefoder kan ibland hjälpa till att få igång ett lekpar. Vet att nykläckt artemia satte igång vissa av våra firrar.[/COLOR][/FONT]
#10 - 12 december 2006 22:46
Men vad sägs om att honan tvingas in i nedre hörnan? Där får hon stå ensam o kura, det ser så bedrövligt ut!
Hanen tillåter inte att hon kommer fram.

De får nykläckt artemia ibland, bla a ska de få det i morrn.
#11 - 13 december 2006 07:15
svea skrev:
Men vad sägs om att honan tvingas in i nedre hörnan? Där får hon stå ensam o kura, det ser så bedrövligt ut!

Hanen tillåter inte att hon kommer fram.

De får nykläckt artemia ibland, bla a ska de få det i morrn.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Näh, det e ju för trist... Vad tror du om att skaffa honom en hona till så han kan jaga två istället för en? Kommer hon fram när det är mat?[/COLOR][/FONT]
#12 - 13 december 2006 09:27
Det skulle jag kunna göra. Vad händer då med den befintliga? Blir hon utmobbad totalt då eller blir det bättre, mer fördelat?
De kan alltså vara 2 honor, inte endast jämna par?

Egentligen jagar han henne inte så mycket, bara kör undan henne till ena hörnan. Där vistas hon nästan jämt. Hon kommer fram vid matning, det är då dom munfajtas lite.

Jag är ny på dethär med bolivianer så jag vill skaffa mej mer kunskap.
#13 - 13 december 2006 10:51
Lånar tråden lite...

Har också lite problem med mina bolivianer.
Jag köpte vad jag trodde var en hane och en hona, har trott så ända till för några veckor sedan då "honan" började utveckla fenstrålar:confused: Dessa har nu vuxit och är lika långa som hanens (ca 1,5-2 cm).. Vet inte om honorna har så, men jag tror inte det. En till anledning som gör mig misstänksam är att det är "honan" som är den dominanta. Dom har ganska mycket munstrider.. Vet inte om det är enbart lekbeteende eller om det helt enkelt är maktkamp..

Ska göra en totalrenovering nu till nyår och väntar å ser vad som händer, annars kanske det blir ett par till, antingen flera bolivianer eller något annat par.

Om det är två hanar så skaffar jag två honor, det borde väl bli det bästa:confused:
Hur tror ni dom skulle reagera om jag skaffade ett par av någon annan sort??

/Hans
#14 - 13 december 2006 14:19
battalionP skrev:
Lånar tråden lite...

Har också lite problem med mina bolivianer.

Jag köpte vad jag trodde var en hane och en hona, har trott så ända till för några veckor sedan då "honan" började utveckla fenstrålar:confused: Dessa har nu vuxit och är lika långa som hanens (ca 1,5-2 cm).. Vet inte om honorna har så, men jag tror inte det. En till anledning som gör mig misstänksam är att det är "honan" som är den dominanta. Dom har ganska mycket munstrider.. Vet inte om det är enbart lekbeteende eller om det helt enkelt är maktkamp..

Ska göra en totalrenovering nu till nyår och väntar å ser vad som händer, annars kanske det blir ett par till, antingen flera bolivianer eller något annat par.

Om det är två hanar så skaffar jag två honor, det borde väl bli det bästa:confused:

Hur tror ni dom skulle reagera om jag skaffade ett par av någon annan sort??

/Hans

Honorna kan också få fenstrålar, men om de är uppåt 2 cm långa så tycker jag nog det låter som att det är en hane. Munstriderna tror jag kan vara både lekbeteende och maktkamp.

Har du bara tillräckligt stort så bör det inte vara några problem med en annan sort.
#15 - 13 december 2006 15:54
mmm skrev:
Honorna kan också få fenstrålar, men om de är uppåt 2 cm långa så tycker jag nog det låter som att det är en hane. Munstriderna tror jag kan vara både lekbeteende och maktkamp.

Har du bara tillräckligt stort så bör det inte vara några problem med en annan sort.

Jag har 200 liter. Tänkte mest på hur dom två hannarna kommer reagera... Kan hanar ha helt olika färg? den dominanta är totalt färglös medan den gamla hanen är väldigt ståtligt grårödaktig... dessutom har dom helt olika ansiktsform, "honan" är med spetsig och hanen är trubbig...

/Hans
#16 - 14 december 2006 05:52
Gjort en egen tråd så nu lämnar jag över tråden till dig igen svea!
Sorry att jag snodde den lite;)

/Hans
#17 - 30 december 2006 10:12
Jag måste ta fram denna tråd igen.
Fru Bolivian tillbringar fortfarande all sin tid längst bak, längst ned. Maken är en riktig buse, om hon smyger sej fram för att ta mat är han genast där och trycker ned henne i hörnan. Såhär har det varit ett bra tag. Hon är inte skadad och han jagar henne alltså inte. Bara en dominat typ som vill ha hela akvariet själv.

Jag tänkte på om man kunde ta ur hanen ett par dar, bara så att honan får komma fram och etablera sej igen. Ett slags experiment.
Vad säger ni om det? Nån som prövat det?
#18 - 30 december 2006 21:46
Igen som testat ovanstående? Behöver lite hjälp
#19 - 30 december 2006 21:50
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jo, jag har testat men problemet kvarstod när hanen kom i burken igen. :( Jag vet inte om effekten blir "bestående" så att säga... Vette tusingen om jag inte hade skaffat en hona till så att han inte var så fokuserad på bara en styck... Risken är ju i och för sig att en hona till gör att en av honorna får två dominanta fjärilar på sig... å tynar bort och kolevippar.... Bu eller Bäh... Lurigt... Har du testat att möblera om i burken så ingen känner igen sig? Ta ur bolivianerna medans du gör det?[/COLOR][/FONT]
#20 - 30 december 2006 22:13
Jag har satt i en ny rot med en växt på och avlägsnat en annan stor växt. Det är "ommöbleringen". Bolivianerna var kvar, visste inte att...:(

Det är så svårt att flytta allt, tycker jag. Växter, rötter o stenar där malarna har sina grottor osv. Egentligen vill jag inte det, dumt kanske.

Ok, då är det väl ingen idé att härja med dem om det ändå inte funkar.:confused:

Jag har sett den mobbade honan framme EN gång i kväll, och det är faktiskt ett framsteg. :) Hanen stod en bit bort och tittade på henne. Detta har jag inte sett på månader. Jag blev glad!!:) :)
#21 - 30 december 2006 22:21
svea skrev:
Jag har satt i en ny rot med en växt på och avlägsnat en annan stor växt. Det är "ommöbleringen". Bolivianerna var kvar, visste inte att...:(
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Asså, jag vet inte om det har nån betydelse.... Bara inbillar mig det...[:o][/COLOR][/FONT]

svea skrev:
Det är så svårt att flytta allt, tycker jag. Växter, rötter o stenar där malarna har sina grottor osv. Egentligen vill jag inte det, dumt kanske.
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Har FULL förståelse. Instämmer ebsolut om växterna... Inget kul att flytta när de rotat sig och inte alls nödvändigt. Tänkte mer om man kanske kunde vända nån rot, skapa nån ny tom yta, nån ny"möblerad" yta? Kanske bara skapa ett stenröse mellan honan och hanen så han inte ser henne när de matas... Så hon får en chans till matro? [:o]
[/COLOR][/FONT]

svea skrev:
Jag har sett den mobbade honan framme EN gång i kväll, och det är faktiskt ett framsteg. :) Hanen stod en bit bort och tittade på henne. Detta har jag inte sett på månader. Jag blev glad!!:) :)
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Räkna de lyckliga stunderna blott!! ;)

Gott Nytt År på Dig Svea!![/COLOR][/FONT]
#22 - 30 december 2006 22:32
:D :D :D Jo nog får man räkna dem allt, det var ett litet fjät framåt.:)

Det värsta är att malens grotta är precis under den roten där de hålls![:O]
Så han blir INTE glad! Ska se vad jag kan göra då.
Konstig karl som inte uppskattar sin vackra fru, dumskalle!

Gott Nytt till dej oxå!
#23 - 30 december 2006 22:40
svea skrev:

Konstig karl som inte uppskattar sin vackra fru, dumskalle!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jaaa?? Det var ju en knepig karl :rolleyes:? Kanske e han polare med Kevin Federline eller med Tommy Lee?? ;):p:D
[/COLOR][/FONT]
#24 - 30 december 2006 22:43
Ja, kanske det. Men jag känner inte de där herrarna, antagligen några VÄLDIGT kända. SÅ dum är jag.

Skulle kanske skaffa en annan hane, så han får på nöten och hon en ny karl!
Bra eller dum idé?
#25 - 30 december 2006 22:47
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jaaa?? Det var ju en knepig karl :rolleyes:? Kanske e han polare med 1. Kevin Federline eller med 2. Tommy Lee?? ;):p:D

[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Har vart gift med 1. Britney Spears och 2. Pamela Andersson...
Kanske det var en bra idé ändå den sista du hade där?? Säkert har väl affären "lämna-tillbaka"-garanti?
[/COLOR][/FONT]
#26 - 31 december 2006 09:56
Herr Bolivian måste ha hört, eller sett våra diskussioner. :p
Nu får honan nu komma fram! De simmar tillsammans och ser ut att vara sams, är det lek på gång månne?

Det är verkligen kul, var det så enkelt, bara hota honom lite grand med hinken![:O] :D

Annons