Bolivianska fjärilsciklider - 1 eller 2 par?

#1 - 16 mars 2006 17:28
Hej!

Idag har jag omplacerat mina marmorgurami (kaoset blev bara värre och värre) och tänkte istället satsa på en mindre ciklid till mitt 160-liters. Har fastnat för boliviansk fjärilsciklid då den verkar tålig, har fina färger, verkar uppvisa ett intressant beteende, osv osv!

Även om jag vet att det kan vara svårt att se skillnad på könen hade jag tänkt mig ett par. I affären fick jag dock rådet att köpa fyra stycken individer istället för två då det annars kan vara svårt att få ett par. Har jag tur får jag ju dessutom två par. (Detta råd har jag också sett här på forumet.)

Men.. nu undrar jag hur det kommer bli om jag får 1 hona och 3 hanar (eller tvärtom)? Om en hona och en hane då bildar par återstår ju två av samma kön. Bör man i så fall byta in en av de överblivna mot en av motsatt kön?

Eftersom jag inte bestämt mig för om jag ska försöka mig på ett eller två par undrar jag också om det är någon skillnad i deras beteende om de är två par istället för ett?

Är väldigt tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter kring detta!
#2 - 16 mars 2006 17:43
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har fem stycken i mitt akvarium. Ännu är jag inte hundra på vilka som är ett par. Jag har nog hittat en som är hane i gruppen, jag misstänker åtminstone eftersom han ivrigt jagar iväg de andra bolivianerna när de kommer för nära. Om jag har en hona med, ja det måste jag tro för vem skulle han annrs muta revir för? Vem av dem det är, det vette gudarna... Det är bara att vänta och se tills det blir lek. Jag har inte lyckats hitta någon tydlig könsskillnad på dem än...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Jag tycker inte du behöver oroa dig för att du fått nån konstig balans mellan könen. Om det skulle visa sig att du har tre hanar och en hona så kommer förmodligen en hane vara lite mer dominant och de andra hanarna bete sig som honor kanske, eller också kommer de strida mot varandra om honan. Jag tror inte den ensamma honan i så fall skulle lida nån nöd. Det kommer ge sig...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Jättegrattis till ett bra fiskval. Helt underbart vackra, nyfikna och lätta att tycka om!![/COLOR][/FONT]
#3 - 16 mars 2006 18:00
Tack för ditt svar Maria!
Då verkar det på dig som att det inte kommer bli katastrof om det skulle visa sig vara 3+1. Låter tryggt. Det som lät lite oroväckande var dock att hanarna eventuellt kunde strida om den ensamma honan... Men det låter kanske mer allvarligt än vad det är. Vill ju helst inte ha nån kaos i karet igen. Längtar såå efter en lugn och trevlig stämning med glada fiskar som inte stressar livet ur varandra [B)] hehe.
#4 - 17 mars 2006 07:35
Jag har 3+2 och hade de förut i ett 170 liters. Och det fungerade jättebra. Det är en snäll fisk och bråkar i stort sett inte alls, det är bara vid lek och yngelvaktande som de jagar iväg de andra. Men i ett 160 liters ska det inte vara några problem om du skulle få tre hanar.
Sen tycker jag inte affären borde ha några problem att plocka ut 2+2. På mina tittar jag på formen på ryggfenan, den bakre delen är spetsigare på hannarna. Jag tycker det är lätt att se skillnad på dem, men vet att andra säger att det är svåra att könsbestämma, så jag vet inte om mina är ovanligt lätta. :confused:

/Mattias
Lucas_no1
#5 - 17 mars 2006 08:30
Köp sex stycken så får du underhållning att titta på dom och när du ser lekbeteende som du garanterat kommer göra innom några månader så rekomenderar jag att du flyttar paret till ett mindre akvarium och låter dom leka separat annars får du inga yngel.
Det är tid att flytta på dom när dom börjar putsa och inmuta rivir.
Det har funkat för mig och jag har just nu 80st bolivianer. :-)
#6 - 17 mars 2006 09:23
mmm: Jag har funderat på just det du skriver om akvariets storlek, om det kanske är för litet om man får för många hanar.. men då kan jag känna mig lugn med andra ord! :) Jag stod läänge i affären igår och kollade på bolivianena och tyckte också att jag kunde se vissa skillnader, speciellt bak på stjärtfenan faktiskt där spetsarna var lite mer utdragna på vissa. Men helt 100% kan man väl inte vara. Inte säkert att alla är lika gamla heller, så jag kan förstå om affären inte kan garantera.

Lucas_no1: Yngel vore väldigt roligt! Jag läste i någon annan tråd där det diskuterades lekande bolivianer (tror du var med där och diskuterade också). Det låter väldigt spännande måste jag säga! De är ju så himla fina också så visst vore det kul med yngel. Jag ska dock ta ett steg i taget nu, men vem vet... en dag står jag där också med 80 bolivianer kanske :D

Tack båda för svaren!
#7 - 17 mars 2006 09:43
[quote=Milbot]mmm: Jag har funderat på just det du skriver om akvariets storlek, om det kanske är för litet om man får för många hanar.. men då kan jag känna mig lugn med andra ord! :) Jag stod läänge i affären igår och kollade på bolivianena och tyckte också att jag kunde se vissa skillnader, speciellt bak på stjärtfenan faktiskt där spetsarna var lite mer utdragna på vissa. Men helt 100% kan man väl inte vara. Inte säkert att alla är lika gamla heller, så jag kan förstå om affären inte kan garantera.[/quote]
Jag tror du kan känna dig lugn. Sen kan det ju i och för sig hända att du har otur och lyckas få någon som är riktigt elak, men i vanliga fall så ska det nog gå bra. :)
Garantera kan man nog inte göra. Sen beror det ju också på hur stora de är i affären. Men jag tycker själv att det är lättare att könsbestämma dem på ryggfenan än på stjärtfenan.
#8 - 3 juli 2006 18:47
Tar upp mina gamla tråd igen... I mitten av mars efter att jag fick de här svaren i denna tråden köpte jag fyra bolivianer. När jag gick förbi akvariet nyss låg en av dom livlös nere på botten :( Han (tror att det är en hane) har varit lite extra mörk, men att han var på väg att ge upp var inget jag kunde ana. Det känns som ett stort misslyckande, men jag vet samtidigt att detta är sådant som kan hända.

Jag undrar nu vad ni tycker... Ska jag köpa en till eller ska jag låta de tre som är kvar förbli tre stycken? Eller det är kanske bäst att köpa ett nytt par så inte en ensam nykomling blir utmobbad?

Om ni har några tips är jag väldigt tacksam!

Annons