Bongs och Malawifiskens odling

#1 - 10 maj 2010 20:26
OBS! ÄVEN OM DETTA HANDLAR OM VÅR ODLING SÅ ÄR ALL FORM AV ANNONSERING FÖRBJUDEN. OM DET ÄR NÅGOT NI UNDRAR OM VI HAR ATT SÄLJA OSV SÅ SKICKA ETT PM TILL BONG ELLER MALAWIFISKEN.

Tänker inte skriva någon större inledning till detta.
Vi startade vår odling i Januari 2009. Vi kommer att slänga in desto mer bilder och texter med tiden.

Är tacksamma för kommentarer och goda råd
#2 - 10 maj 2010 20:36
kollade igenom datorn nu och jag har inte en enda bild från lokalen :p men jag ska se om jag kan ta med kameran imorrn och knäppa hejdlöst :d
#3 - 10 maj 2010 20:40
myckket intressarad! komer ni speca här i tråden vad ni har för nårra?
#4 - 10 maj 2010 20:46
bong skrev:
kollade igenom datorn nu och jag har inte en enda bild från lokalen :p men jag ska se om jag kan ta med kameran imorrn och knäppa hejdlöst :d

Jag har betalt in mitt guldmadlemmskap nu. men jag kan maila över lite bilder till dig så länge
#5 - 10 maj 2010 20:50
bong skrev:

HAHAHAHA!!! ursäkta men tillåt mej apflabba!!!

Att du tar med dej kameran och fotar är ju lika troligt som att jag ska få löneförhöjning!!:D:D:D:p
#6 - 10 maj 2010 20:51
OBS! ÄVEN OM DETTA HANDLAR OM VÅR ODLING SÅ ÄR ALL FORM AV ANNONSERING FÖRBJUDEN. OM DET ÄR NÅGOT NI UNDRAR OM VI HAR ATT SÄLJA OSV SÅ SKICKA ETT PM TILL BONG ELLER MALAWIFISKEN.

Tänker inte skriva någon större inledning till detta.

Vi startade vår odling i Januari 2009. Vi kommer att slänga in desto mer bilder och texter med tiden.

Är tacksamma för kommentarer och goda råd

Ska bli otroligt häftigt att se vad ni hittar på!!!:d:):d:)
#7 - 10 maj 2010 20:54
Mycket intressant, och mycket bilder! :)
#8 - 10 maj 2010 22:01
Bilder?????
#9 - 11 maj 2010 04:14
Lite iaf :)
#10 - 11 maj 2010 04:16
Tar kameran med mig till jobbbet nu så vid 7-8 ikväll kommer det mer bilder :D
#11 - 11 maj 2010 07:06
Ser najs ut! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 maj 2010 09:08
Några kommentarer:
Annonsering är ju inte tillåten i Zoopets forum - dock har jag gett tillåtelse till tråden som sådan eftersom jaf tycker att det är kul att det odlas ute i landet.
Dock så balanserar ju tråden på en knivsegg och det kan lätt bli att tråden kommer att deletas pga "annonsering". Det räcker
a) att trådskaparna skriver att dessa arter odlar vi för försäljning
b) att någon frågar i tråden om man kan köpa den eller den fisken av trådskaparen
Om detta sker kommer tråden att deletas

Istället är det ju meningen att trådskaparna skall kunna berätta om hur själva odlingen går till, hur de byggt upp odlingen, vilka filtersystem som används, hur de får bra vatten etc. etc.
Om tråden håller sig till detta så kan det bli en väldigt intressant tråd.
#13 - 11 maj 2010 09:11
hannesc skrev:
myckket intressarad! komer ni speca här i tråden vad ni har för nårra?

Undrar detsamma, en präktig lista skulle inte sitta fel. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 11 maj 2010 09:18
Undrar detsamma, en präktig lista skulle inte sitta fel. ;)

Well som jag skrev ovan - direkt när det kommer en lista över vilka arter de säljer så blir det en annons och hela tråden deletas.
#15 - 11 maj 2010 09:39
Well som jag skrev ovan - direkt när det kommer en lista över vilka arter de säljer så blir det en annons och hela tråden deletas.

Du menar så, jag tänkte bara att det skulle vara lite mäktigt att veta vad de har i lokalen som en projekttråd, men som du säger måste gränsen gå någonstans. Ber om ursäkt för inlägget. :)

Hur sköter ni vattenbyten i alla karen? Borrat? Överrinning? Fysisk träning?
#16 - 11 maj 2010 11:07
taget kjell. vill ju gärna att tråden skall vara vid liv. :D
#17 - 11 maj 2010 11:58

Tråden stängs väl inte för att någon frågar? Det är väl om någon frågar och dom svarar?

Grymt kul att se eran odlingslokal, väntar på en ordentlig bildbomb nu!

Ha det!
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 maj 2010 12:01
joelvuo skrev:
Tråden stängs väl inte för att någon frågar? Det är väl om någon frågar och dom svarar?

Frågar man så är det en köpesannons - dvs annonsreglerna gäller.

Zoopets annonsregler
9/ Annonser

Det är inte tillåtet att annonsera (vare sig köpa, sälja, byta, skänka etc.) i forumet. Den som bryter mot detta och lägger in en annons i forumet kommer att få en räkning på 300 kr.

Den som lägger in en kommersiell annons kommer att få en räkning på 1.000 kr.

#19 - 11 maj 2010 12:04
Frågar man så är det en köpesannons - dvs annonsreglerna gäller.

Zoopets annonsregler

Ok, men är det den som frågar vad dom har som får böter?

Förlåt att jag skräpar ner tråden.

Edit
Läste om ditt inlägg och insåg att det var så, mitt fel :)
#20 - 11 maj 2010 12:08
Hur mycket har allt (inkl. lokal) Egentligen kostat er? Ni verkar ju dock extremt händiga och det drar ju ner en hel del. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 11 maj 2010 12:15
joelvuo skrev:
Ok, men är det den som frågar vad dom har som får böter?

Förlåt att jag skräpar ner tråden.

Edit

Läste om ditt inlägg och insåg att det var så, mitt fel :)

Ja självklart är det den som frågar - men samtidigt drabbas ju också den som startat tråden genom att tråden tas bort.

Därför är en tråd som denna en balans på en knivsegg eftersom en del bara måste fråga vilket är tråkigt.
Tråkigt eftersom tråden i sig ger utrymme för många intressanta diskussioner.

Nu återgår vi till ämnet (som VisualDarkness redan gjort) - om ni vill diskutera Zoopets forumregler så starta en egen tråd om detta.
Bilagor:
#22 - 11 maj 2010 12:16
joelvuo skrev:

Grymt kul att se eran odlingslokal, väntar på en ordentlig bildbomb nu!

Ha det!

Som sagt, både bong o jag e berädda med våra kamror ikväll när vi kommer hem efter våra jobb.
#23 - 11 maj 2010 12:20
Som sagt, både bong o jag e berädda med våra kamror ikväll när vi kommer hem efter våra jobb.

Låter nästan för bra för att vara sant :d
#24 - 11 maj 2010 12:26
Du menar så, jag tänkte bara att det skulle vara lite mäktigt att veta vad de har i lokalen som en projekttråd, men som du säger måste gränsen gå någonstans. Ber om ursäkt för inlägget. :)

Hur sköter ni vattenbyten i alla karen? Borrat? Överrinning? Fysisk träning?

Vi slangar faktiskt ur vattnet ur alla kar. Det går rätt snabbt pga golvbrunnen i mitten av lokalen. Plus att vi har rätt tjocka slangar. I vissa kar får vi sätta dit en sil i änden på slangen så inga nyfikna fiskar följer med ut. När vi fyller karen igen använder vi en vanlig vattenslang med en gardenakoppling (stavning) i änden som man stänger av o på vattnet med. Sedan på den har va bockat och satt dit ett PVC rör så att vi får ut vattnet längs med ytan o inte rakt ner i karet. Med hjälp av detta kan man vrida på fullt ör utan att all inredning yr omkring. Vattenbytet i alla kar tar ca en timme på 2 personer Bong går först o suger ur vattnet o jag springer efter o fyller på igen.
#25 - 11 maj 2010 12:29
Hur mycket har allt (inkl. lokal) Egentligen kostat er? Ni verkar ju dock extremt händiga och det drar ju ner en hel del. :)

Snälla ber inte oss räkna på vad allt detta har kostat... Jag vill iallafall inte veta... usch[xx(]
#26 - 11 maj 2010 12:33
Just nu har vi 45st kar, imorgon ska vi ut på en roadtripp o hämta 4st 200L och ett 540L. Detta betyder alltså att vi kommer upp i 50kar imorgon. Det va vid 50kar vi satte vårat mål från början så det känns väldigt bra=) Frågan är bara vart man ska sätta nästa mål nu? 200kar innan 2011 kanske...
#27 - 11 maj 2010 12:52
50 kar är mycket, hur många liter har ni totalt där nere?
#28 - 11 maj 2010 13:31
Just nu har vi 45st kar, imorgon ska vi ut på en roadtripp o hämta 4st 200L och ett 540L. Detta betyder alltså att vi kommer upp i 50kar imorgon. Det va vid 50kar vi satte vårat mål från början så det känns väldigt bra=) Frågan är bara vart man ska sätta nästa mål nu? 200kar innan 2011 kanske...

Det är ju en hel del baljor det där :)
200kar innan 1/1-11 ? :P
#29 - 11 maj 2010 15:05
Hur stor är lokalen?
#30 - 11 maj 2010 15:09
Härlig Lokal..Vilka fiskar är det ni Odlar där i??
#31 - 11 maj 2010 16:17
snygga bilder :) väntar med spänning på massa fler :D;)
#32 - 11 maj 2010 16:18
Härlig Lokal..Vilka fiskar är det ni Odlar där i??

De får inte lista det, då det blir en annons.
#33 - 11 maj 2010 16:52
Grymt....Denna tråd ska följas med späning....
Gör ni nått speciellt med de olika fiskarterna ni odlar på eller går alla arter i samma yp av vatten?
Bilagor:
#34 - 11 maj 2010 17:47
Ska följa detta med stor spännig som alla de andra! :)
#35 - 11 maj 2010 18:35
Dragge skrev:
Det är ju en hel del baljor det där :)

200kar innan 1/1-11 ? :P

japp 200kar tills den 1a jan 2011=) Nja det va väl mest ett skämt. Då måste vi skaffa betydligt större lokal tyvärr då det redan börjar bli väldigt ont om plats.
#36 - 11 maj 2010 18:36
Keibo skrev:
Hur stor är lokalen?

Den är på 30kvadrat rätt exakt. Och nackdelen är att vi inte kan fylla upp med kar på mitten av lokalen pga att det är ett garage under också. Vill inte riskera att det brakar igenom.
#37 - 11 maj 2010 18:37
[FONT=Impact][SIZE=7][COLOR=deepskyblue]bilder bilder bilder[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#38 - 11 maj 2010 18:39
Danne_85 skrev:
Grymt....Denna tråd ska följas med späning....

Gör ni nått speciellt med de olika fiskarterna ni odlar på eller går alla arter i samma yp av vatten?

Nej vi kör med lite olika ph värden för olika arter. Kalkstenar för dom som vill ha högt ph och olika slags rötter och alkottar till dom som vill ha lägre
#39 - 11 maj 2010 18:39
Malawi1 skrev:
[FONT=Impact][SIZE=7][COLOR=deepskyblue]bilder bilder bilder[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Bong är hemma nu och på väg att ladda upp massa bilder. (Hoppas jag)
#40 - 11 maj 2010 18:53
Tjihooooooo!
Upp med bilder, och äre bong som sätter upp bilderna ska jag köra the Daya dans, endast ett par få människor har dett denna dans ;)

Vad går elräkningen på med en sådan lokal??
#41 - 11 maj 2010 18:55
Nubi skrev:
Tjihooooooo!

Upp med bilder, och äre bong som sätter upp bilderna ska jag köra the Daya dans, endast ett par få människor har dett denna dans ;)

Tänkte precis fråga detsamma! Vad vi terroriserar stackarna med finansiella reflektioner. ;)
#42 - 11 maj 2010 19:07
ahahaha, mmm men det är väl inte mer man kan fråga förräns det blir en annonsering och det är ajaja smisk på fingrarna.
#43 - 11 maj 2010 19:07
OH! M och Bong, vart finns lokalen någonstans??
Får zoopetare besöka stället?
#44 - 11 maj 2010 19:20
Det ser bra ut tycker ja :)

Skulle vilja ha lite bilder på hela lokalen, vet ju tex att bongs 1600 litare står i lokalen :)
#45 - 11 maj 2010 19:33
Nubi skrev:
Tjihooooooo!

Hehehe var får vi i så fall se denna dans? För det kommer du nämligen att bli skylldig oss=)

Elräkning? Vad är det? Vi ger 800kr i månaden för lokal, vatten, värme och el=) Men vi har mätt upp hur mycket el vi gör av med. 32KW/dygn.
#46 - 11 maj 2010 19:34
Nubi skrev:
OH! M och Bong, vart finns lokalen någonstans??

Får zoopetare besöka stället?

Den befinner sig i smålands mörka skogar, närmare bestämmt i Emmaboda.
Så klar, alla är välkommna att besöka oss
#47 - 11 maj 2010 19:34
Hehehe var får vi i så fall se denna dans? För det kommer du nämligen att bli skylldig oss=)

Elräkning? Vad är det? Vi ger 800kr i månaden för lokal, vatten, värme och el=) Men vi har mätt upp hur mycket el vi gör av med. 32KW/dygn.

:) Fan vad nice! det är ju typ inget om man delar det på två och alla akvarium ;)
Den dansen får man bara se om man står i mitt vardagsrum när jag ser bilderna :P
#48 - 11 maj 2010 19:36
Den befinner sig i smålands mörka skogar, närmare bestämmt i Emmaboda.

Så klar, alla är välkommna att besöka oss

Emmaboda...neee, inget jag åkt igenom... vart ligger det, uppåt eller neråt landet?
#49 - 11 maj 2010 19:36
pontulf skrev:

Skulle vilja ha lite bilder på hela lokalen, vet ju tex att bongs 1600 litare står i lokalen :)

Hahah, nix där hade du fel. Hans balja får helt omöjligt plats där inne. Den står i vårat FD odlings garage. Men biler kommer som sagt. Så får BONG!!!??? laddar upp dom=)
#50 - 11 maj 2010 19:37
pontulf skrev:

Jag hittar inga bilder?? Är de inläggen borta?
#51 - 11 maj 2010 19:39
Nubi skrev:
Emmaboda...neee, inget jag åkt igenom... vart ligger det, uppåt eller neråt landet?

Det ligger 6min från kalmar, 6min från växjö och 6mil från Karlskrona. Med andra ord långt ner i småland
#52 - 11 maj 2010 19:40
Nubi skrev:

Du behöver inte runda mälaren iaf! ;)

Fasen...800kr för allt! Det var ett redigt kap och krävs nog för en odling. Odlarna ni alltid fiskar i deras permanenta kar eller flyttar ni runt de till specialinriktade odlingsburkar när det behövs?
#53 - 11 maj 2010 19:40
Dre skrev:
Jag hittar inga bilder?? Är de inläggen borta?

Nej dom är kvar. Fast bara 4st än så länge. Ligger på första sidan.
#54 - 11 maj 2010 19:40
jahopp då kör jag på lite :)
#55 - 11 maj 2010 19:42
Hahahaha näst sista bilden!!! visste inte att vi odlade så fula malawi!!! :d
#56 - 11 maj 2010 19:45
Fina RedBull-ciklider! ;)
Smarta planlösningar ni fått till. Har ni bygt allt själva?
#57 - 11 maj 2010 19:47
Du behöver inte runda mälaren iaf! ;)

Fasen...800kr för allt! Det var ett redigt kap och krävs nog för en odling. Odlarna ni alltid fiskar i deras permanenta kar eller flyttar ni runt de till specialinriktade odlingsburkar när det behövs?

Det är olika för olika arter. Vissa arter vi odlar har ju väldigt bra yngelvård så dom får gå kvar hos lekparet. Vissa andra måste man ju förflytta direkt.
Nu köra ju inte vi några Malawi, men dom är ett bra exempel på sådana man måste flytta direkt. Innan när vi körde Malawi så tog jag ut honan o hjälpte henne att spotte efter ca:3veckor. Sajica ciklider som vi har kört lite på innan är rena motsatsen. Dom vårdar sina yngel med kropp o själ.
#58 - 11 maj 2010 19:49
Det är olika för olika arter. Vissa arter vi odlar har ju väldigt bra yngelvård så dom får gå kvar hos lekparet. Vissa andra måste man ju förflytta direkt.

Nu köra ju inte vi några Malawi, men dom är ett bra exempel på sådana man måste flytta direkt. Innan när vi körde Malawi så tog jag ut honan o hjälpte henne att spotte efter ca:3veckor. Sajica ciklider som vi har kört lite på innan är rena motsatsen. Dom vårdar sina yngel med kropp o själ.

Hur många timmar i veckan går det åt till ett sådant här mastodontprojekt? Ni verkar inte precis ta genvägar utan gör allt ordentligt. ;)
#59 - 11 maj 2010 19:51
bong skrev:
Hahahaha näst sista bilden!!! visste inte att vi odlade så fula malawi!!! :d

HA HA HA!!!!! Fan så fin man är alltså. Tänk om det hade funnits fler sådana:D
#60 - 11 maj 2010 19:53
Fina RedBull-ciklider! ;)

Smarta planlösningar ni fått till. Har ni bygt allt själva?

Ja RedBull-Cikliderna är dom som det går åt mest av:d
Nej inte allt, allt i trä har vi byggt själva.
#61 - 11 maj 2010 19:53
riktigt skoj att se eran odling :D och red bull samling :p ;) kanske kan kolla live om man är i dom djupa skogarna någon gång? ;)
#62 - 11 maj 2010 19:57
Hahah, nix där hade du fel. Hans balja får helt omöjligt plats där inne. Den står i vårat FD odlings garage. Men biler kommer som sagt. Så får BONG!!!??? laddar upp dom=)

Jaha, då har jag missuppfattat hela grejen :) Fina bilder iaf :d
#63 - 11 maj 2010 19:59
Hur många timmar i veckan går det åt till ett sådant här mastodontprojekt? Ni verkar inte precis ta genvägar utan gör allt ordentligt. ;)

Nja du, vet inte riktigt. Vissa dagar kan man vara där många timmar. Andra dagar bara en snabbis o slänga i mat. Men 10timmar i veckan lägger ju jag iallafall. Ja vi försöker väl göra allt så bra vi kan iallafall... Även om det inte alltid blir det bästa. Om man bara gör allt lite halv riktigt så kommer man att ångra sig i slutändan ändå. Så det är bättre att lägga någon timmes extra arbete från början så man slipper merjobb i framtiden.
#64 - 11 maj 2010 20:02
Vet inte om detta har med annonsering att göra, men hur stort är intresset från fiskköpare?
#65 - 11 maj 2010 20:09
Några till :)
#66 - 11 maj 2010 20:11
Det varierar väldigt mycket. Ibland går det väldigt bra och ibland står det helt stilla. Men det är faktiskt bara fördelar med att det är så, För det tar ju faktiskt sin tid att få en fisk att växa till en bra storlek.
#67 - 11 maj 2010 20:18
Nä fy nu vill jag inte ladda upp mer [:o]
#68 - 11 maj 2010 20:20
väldigt intressant att se :D
#69 - 11 maj 2010 20:21
Vi har inget namn än [:o] Hade varit kul med lite förslag? :D
#70 - 11 maj 2010 20:21
bong skrev:
Nä fy nu vill jag inte ladda upp mer [:o]

Kan väl inte funnits så mycket mer bilder?
#71 - 11 maj 2010 20:22
Littleland Fiskodlers
#72 - 11 maj 2010 20:22
Kan väl inte funnits så mycket mer bilder?

Det var säket 15 till men dåliga som tusan så jag raderade dom :p
#73 - 11 maj 2010 20:22
bladh skrev:
littleland fiskodlers

+1 ;)
#74 - 11 maj 2010 20:31
Bladh skrev:
Littleland Fiskodlers

Hahaha :D
#75 - 11 maj 2010 21:13
hel.... vad folk postar bara idag:D
Kan bara säga till folket att idag gick nog säkert 2h för dem extra bara för att jag och en kompis var nere och störde dom i sitt arbete med slangdragning!

Vi är så sugna på våran roadtripp i morgon då vi ska iväg och hämta samanlagt 6 200L kar varav 4 ska gå till M och Bongs odling.

Vi har själva tänkt börja odla lite smått för att se hur det är!
Kommer nog bli väldigt kul! Och med hjälp Av Bong och M kommer vi nog lyckas hyffsat med det lilla vi kan odla o våra småkar :D
#76 - 11 maj 2010 21:28
bong skrev:
Vi har inget namn än [:o] Hade varit kul med lite förslag? :D

Bongvatten! [:-159][:-38]:d
#77 - 11 maj 2010 21:31
NIC skrev:
Bongvatten! [:-159][:-38]:d

hahaha den ger fan 10-0 direkt=) hehe:d
#78 - 11 maj 2010 21:33
Malawibongen... *Sneglar på klockan för att förklara humorn* :p
#79 - 11 maj 2010 21:47
Det ligger 6min från kalmar, 6min från växjö och 6mil från Karlskrona. Med andra ord långt ner i småland

Fortfarande i Norrland :d;)
#80 - 11 maj 2010 21:58
NIC skrev:
Fortfarande i Norrland :d;)

Ser att malawifirren blandat ihop minuter och mil oxå :d haha

Klart det är norrland NIC när du bor i danmark :p
#81 - 11 maj 2010 22:40
bong skrev:
Ser att malawifirren blandat ihop minuter och mil oxå :d haha

Klart det är norrland NIC när du bor i danmark :p

Haha, Köpenhamn är Skånes huvudstad! Vilken är er? ;):p
#82 - 12 maj 2010 07:13
NIC skrev:
Haha, Köpenhamn är Skånes huvudstad! Vilken är er? ;):p

Kalmar givetvis ;)
Bilagor:
#83 - 12 maj 2010 07:21
JÄTTE kul med massa bilder!
Väldigt ljust lokal det är plus, :) alltid tråkigt att gå in i en fisklokal/affär och det är mörkt.

Sambon brukar åka titt som tätt till Kalmar. Vet vart det ligger på karta :D

Fan dah! tajm to dance *Dayas dancemooves*
tur att sambon är på jobbet och gardinerna fördragna så ingen ser mig *hehe*
Katten försvann som ett skollad ollon från soffan *hahaha*

Något i denna stil
" target="_blank">
#84 - 12 maj 2010 07:39
Hade flytt fältet direkt! ;D

vi får hoppas på fler bilder efter dagens roadtripp!
Är tyvärr hemma från jobbet idag, men sitter och filurar och planerar för mitt nya 200L!
Lär bli väldigt fett och trångt nere i deras odling idag har jag en känsla av:D
Ni ser ju själva på bilderna hur det är nu! Tänk er 4 200L till :D MÄKTIGT!

Glömde nämna 540L dom ska tränga in oxå:D
#85 - 12 maj 2010 07:54
RobFrazie skrev:
Hade flytt fältet direkt! ;D

vi får hoppas på fler bilder efter dagens roadtripp!

Är tyvärr hemma från jobbet idag, men sitter och filurar och planerar för mitt nya 200L!

Lär bli väldigt fett och trångt nere i deras odling idag har jag en känsla av:D

Ni ser ju själva på bilderna hur det är nu! Tänk er 4 200L till :D MÄKTIGT!

Glömde nämna 540L dom ska tränga in oxå:D

I told you so!! Du får testa själv, Bra musik och så dansa loss :P

Du får ta med dig kameran till lokalen och fotta nä de bär in allt 'hehehe'
:)
som du säger, glömde att de skulle in med 4x200l och ett 540l. Undrar vad det blir för skoj i det. Äppelsnäckor ;)*höhöhö*
#86 - 12 maj 2010 08:16
Jag har ingen aning om vad dom ska ha i dom faktiskt!

Altså där vi hittade dem så fanns där 6 kar till mkt bra pris!
Vi hade från början bara läst 4, men var tydligen 6 om man köpte allt!
Då sa vi ähh vi betalar så får dom 4 bara dom hämtar!
Dom gick med på detta, fast nu har killen lite annat som vi är sugna på så vi hänger med vi oxå iaf:D

Har tyvärr bara mobil-kameran, men det ska komma med en kamera på resan är det sagt:D Får hoppas det blir lite bilder och att dem lägger upp allt här oxå!

Tror det kommer sluta väldigt bra iaf! :D
#87 - 12 maj 2010 08:30
RobFrazie skrev:
Jag har ingen aning om vad dom ska ha i dom faktiskt!

Altså där vi hittade dem så fanns där 6 kar till mkt bra pris!

Vi hade från början bara läst 4, men var tydligen 6 om man köpte allt!

Då sa vi ähh vi betalar så får dom 4 bara dom hämtar!

Dom gick med på detta, fast nu har killen lite annat som vi är sugna på så vi hänger med vi oxå iaf:D

Har tyvärr bara mobil-kameran, men det ska komma med en kamera på resan är det sagt:D Får hoppas det blir lite bilder och att dem lägger upp allt här oxå!

Tror det kommer sluta väldigt bra iaf! :D

Ni blir inte precis ledsna när man får 2 kar till på köpet, inte sant? ;)
Kameramobil funkar kanoners det med ;)
#88 - 12 maj 2010 08:36
Nej nej det blev vi inte:D Speciellt inte med detta mycket faktiskt fantastiska priset!:p

Plus att vi då inte har varken plats eller annat för mer än det vi ska ha!
Vi ska bara prova på lite smått och se hur det är! Därför kan man istället öka på deras stora odling och få hjälp, tips och råd från dem!

Jag har bara fiskar som kommer från deras odling! Bara haft fiskarna ca 2 veckor oxå! Så intresset och idiotin har flödat på bra och snabbt:D
Även blivit lite intresserad av växtodling så har påbärjat lite i bunkrar och skit jag har här hemma redan:D
#89 - 12 maj 2010 08:40
RobFrazie skrev:
Nej nej det blev vi inte:D Speciellt inte med detta mycket faktiskt fantastiska priset!:p

Plus att vi då inte har varken plats eller annat för mer än det vi ska ha!

Vi ska bara prova på lite smått och se hur det är! Därför kan man istället öka på deras stora odling och få hjälp, tips och råd från dem!

Jag har bara fiskar som kommer från deras odling! Bara haft fiskarna ca 2 veckor oxå! Så intresset och idiotin har flödat på bra och snabbt:D

Även blivit lite intresserad av växtodling så har påbärjat lite i bunkrar och skit jag har här hemma redan:D

Akvariesjukan! det är en väldigt dyr sjukdom ;)
#90 - 12 maj 2010 08:43
Ja det är väl det!
Allt började med att min granne (bongs flickvän) hade fisk och jag blev lite intresserad.
Sedan fick man hänga med till odlingen............................... mer punkter.........

Sen satte det igång i huvudet.. Tog även med en kompis till odlingen då han fick köpa några av dem! Sen var han fast, sen ville han prova på odlin, så var kar letandet igång, hittade då dessa 6 till bra pris, och här sitter man nu i väntar på att folket ska sluta jobba så vi kan komma iväg och hämta hem grejerna så man kan hem och förbereda dem!....
#91 - 12 maj 2010 08:47
RobFrazie skrev:
Ja det är väl det!

Allt började med att min granne (bongs flickvän) hade fisk och jag blev lite intresserad.

Sedan fick man hänga med till odlingen............................... mer punkter.........

Sen satte det igång i huvudet.. Tog även med en kompis till odlingen då han fick köpa några av dem! Sen var han fast, sen ville han prova på odlin, så var kar letandet igång, hittade då dessa 6 till bra pris, och här sitter man nu i väntar på att folket ska sluta jobba så vi kan komma iväg och hämta hem grejerna så man kan hem och förbereda dem!....

hehe. Det är så man blir fast ;)
Vart ska du ha dina kar? I ett lokal oxå eller ska du ha dem hemma?
#92 - 12 maj 2010 08:52
Nej jag ska bara ha dem här hemma.. kommer bli trångt, då jag bor i en 1a:p
Fick göra plats i ett skåp för att trycka in mitt nuvarande 65L...
Så mitt 200L jag hämtar idag ska jag trycka in i köket så då får matbordet flytta på sig lite:p

Får väl se hur länge allt hänger i sig, Nu när man inte har någon erfarenhet så kommer hjälp behövas och det vi odlar kommer förmodligen gå till deras odling för jag kommer inte kunna ha så mycket hemma..
#93 - 12 maj 2010 10:00
asså det här måste besökas. har ju släkt i kalmar o värnamo så nångång på vägen skall man nogh kunna göra ett stop i emmaboda!

håller med föregående om att det borde heta Bongvatten! -" nae jag ver nere o köpte nåra malar på Bongvattnet.." haha!!
#94 - 12 maj 2010 10:28

Hmmm... 32x1 SEKx30 dagar ~ 960 SEK i månaden. Schysst av hyresvärden att sponsra projektet!

Vad är syftet med lokalen? Hobbyverksamhet eller affärsmässigt?
#95 - 12 maj 2010 15:43
Ska bara säga att vi är på väg och hämtar de 6 nya karen nu! är nästan halvvägs upp!
ska bli fett detta! kamera och dator är med, så hoppas vi kommer ihåg att ta lite bilder!
#96 - 13 maj 2010 12:43
hawkse skrev:
Hmmm... 32x1 SEKx30 dagar ~ 960 SEK i månaden. Schysst av hyresvärden att sponsra projektet!

Vad är syftet med lokalen? Hobbyverksamhet eller affärsmässigt?

Ja alla gnäller att kommunen är så slö på allt men vi är jätteglada över att ingen inser att vi plockar ut mer ström än vad hyran ligger på :d

Det är bara hobbyverksamhet..
#97 - 13 maj 2010 13:02
RobFrazie skrev:
Ska bara säga att vi är på väg och hämtar de 6 nya karen nu! är nästan halvvägs upp!

ska bli fett detta! kamera och dator är med, så hoppas vi kommer ihåg att ta lite bilder!
Hur gick det med bilderna? :)
#98 - 13 maj 2010 13:45
[:-59] Vad pontulf sa...
Men gissar på att det är fullt ös och jobb som gäller.. :)
#99 - 13 maj 2010 13:49
Bilderna blev inte många från själva hämtningen igår tyvärr... Bong är lite sliten idag så blir väl inte mycket av saken idag..

Jag själv har lagt upp en tråd med några små fula bilder på mitt kar som jag hämtade.
#100 - 13 maj 2010 17:12
Var nere i kaoset idag [:o] det ser inte roligt ut nu... Malawifirren är och dricker öl idag och jag har världens huvudvärk så det blev inte mycket gjort där, började sätta ihop ena ställningen men fick avsluta för skallen pallade inte mer :(
#101 - 13 maj 2010 17:15
Jaså det var dit du skulle!
Att du inte sa till då så hade du fått en underarm till att skruva med!:p

Fan såg det så jävligt ut igår när vi lämnade det?:p
#102 - 13 maj 2010 17:19
RobFrazie skrev:
Jaså det var dit du skulle!

Att du inte sa till då så hade du fått en underarm till att skruva med!:p

Fan såg det så jävligt ut igår när vi lämnade det?:p

Nja jag var hemma en sväng oxå, var inte tänkt att jag skulle börja på ställningarna idag :p

ja det såg värre ut i dagsljus tydligen [:o]
#103 - 13 maj 2010 17:20
bong skrev:
Nja jag var hemma en sväng oxå, var inte tänkt att jag skulle börja på ställningarna idag :p

ja det såg värre ut i dagsljus tydligen [:o]

Ja det gjorde tydligen de:p

Men det kommer se bra ut när dom är uppe!
Du får ta kort då oxå så de nyfikna får se!
#104 - 13 maj 2010 17:41
Sweet! Bilder! Sånt gillar vi! :)
Vad ligger karen på i volym?
#105 - 13 maj 2010 17:45
200l
110, 35, 50 lhd
#106 - 13 maj 2010 19:39
Bilder bilder bilder bilder
#107 - 13 maj 2010 19:40
RobFrazie skrev:
200l

110, 35, 50 lhd

Lite lagom då med andra ord :)
#108 - 13 maj 2010 23:20
Dragge skrev:
Lite lagom då med andra ord :)

Hehe ja lagom att börja med för min del iaf:D
Bong och M har ju nu 50 tankar så för dom är detta inte så kul.

Men alla är likadana av dem vi hämtade igår därför vet jag motten på deras:p
#109 - 13 maj 2010 23:22
Nubi skrev:
Bilder bilder bilder bilder

Ända som finns där det är vatten, växter och rötter + en stackars guppy är bilderna på mitt som finns upplagt på forumet om du kollar på

"200L Tankt"
#110 - 14 maj 2010 22:27
Jaha då har jag fått lite till gjort idag (Malawifisken skulle ligga och sova hela dagen) Det var lite jävligt att flytta allt själv men det gick :)
#111 - 14 maj 2010 22:58
Mycket kul med mer bilder! (även för mig som kan gå ner o kolla) :D
Men ser klart mycket bättre ut redan där nere när du plockat ihop lite och satt upp allt!
#112 - 15 maj 2010 09:58
snyggt :D roligt att se alla bilder och eran expansion :D
#113 - 15 maj 2010 10:03
Mycket trevligt! :)
#114 - 15 maj 2010 10:26
Kul att äntligen få se lokalen :)
Hur gör ni med filtrering? Är det rent kranvatten ni fyller alla karen med eller kräver några lite extra så att säga?
#115 - 15 maj 2010 10:51
danne0301 skrev:
Kul att äntligen få se lokalen :)

Hur gör ni med filtrering? Är det rent kranvatten ni fyller alla karen med eller kräver några lite extra så att säga?

Vi har en stor membranpump som driver det mesta, de lite större burkarna har filterfack med matta och cirkulationspump.

Här i håla har vi supervatten direkt i kranen så vi har inga filter utan fyller direkt. Eventuellt ska vi sätta ett kolfilter ifall det skulle hända något.
#116 - 15 maj 2010 16:18
Så typ en slinga för till och en för från, bestånde av en massa bockade och T-kopplade rör då eller?
#117 - 15 maj 2010 16:23
Nice! :)
Är det något speciellt med vanligt kranvatten??
#118 - 15 maj 2010 16:26
njae det är det väl oftast inte, jag bara undrade :) Fast vissa kommuner tillsätter ju onyttigheter (onyttigt för fisk iaf).
#119 - 15 maj 2010 16:29
danne0301 skrev:
njae det är det väl oftast inte, jag bara undrade :) Fast vissa kommuner tillsätter ju onyttigheter (onyttigt för fisk iaf).

aaah! det har jag hört, här har jag inte haft något problem med vatten direkt från kranen.
#120 - 15 maj 2010 16:33
Här används också kranvatten, dock lämnar jag hinkarna att stå en stund när man ändå kan. Använder ni kallvatten till att fylla? Jag kör tempererat (ca 25*c) då jag inte ens har ett spår av koppar i varmvattnet.
#121 - 16 maj 2010 00:02
danne0301 skrev:
Så typ en slinga för till och en för från, bestånde av en massa bockade och T-kopplade rör då eller?

Nix, 200meter 4/6 slang :p När vi beställde så fick vi mail tillbaka om vi verkligen skulle ha så mycket slang, Haha :d
Bilagor:
#122 - 16 maj 2010 00:04
bong skrev:
Nix, 200meter 4/6 slang :p När vi beställde så fick vi mail tillbaka om vi verkligen skulle ha så mycket slang, Haha :d

Haha! Vem hade inte misstänkt en nolla för mycket? ;) :D
#123 - 16 maj 2010 00:05
Här används också kranvatten, dock lämnar jag hinkarna att stå en stund när man ändå kan. Använder ni kallvatten till att fylla? Jag kör tempererat (ca 25*c) då jag inte ens har ett spår av koppar i varmvattnet.

Bara kallvatten för det är det enda vi har [:o] Har haft planer på att sätta in ett IBC fat som man kan fylla och låta det bli rumstempererat, men nu finns det nog inte plats längre...
#124 - 16 maj 2010 00:06
bong skrev:
Bara kallvatten för det är det enda vi har [:o] Har haft planer på att sätta in ett IBC fat som man kan fylla och låta det bli rumstempererat, men nu finns det nog inte plats längre...

Iof triggar kallvatten en hel del fiskar till lek, så varför inte? :p
#125 - 16 maj 2010 00:08
Iof triggar kallvatten en hel del fiskar till lek, så varför inte? :p

Man kan byta mer vatten så firrarna växer fortare :)
#126 - 16 maj 2010 00:17
Räknade lite på vad burkarna kostat oss när jag var nere nyss. Har bara räknat kostnaden för akvariumen och ställningarna, (inte utrustning och transportkostnader) Kom fram till 5200:- :)
#127 - 16 maj 2010 00:24
bong skrev:
Räknade lite på vad burkarna kostat oss när jag var nere nyss. Har bara räknat kostnaden för akvariumen och ställningarna, (inte utrustning och transportkostnader) Kom fram till 5200:- :)

Wow! Det är som ETT möbelkar! :eek:
#128 - 16 maj 2010 00:34
Wow! Det är som ETT möbelkar! :eek:

Haha ja :) fast en del burkar har vi fått så det är inget man skulle ställa hemma till att vara fint ;)
#129 - 16 maj 2010 08:23
bong skrev:

wow :eek: det var inte illa :D
#130 - 16 maj 2010 08:27
bong skrev:
Man kan byta mer vatten så firrarna växer fortare :)

Whaaat? Växer fiskarna fortare om man byter mycket vatten?:confused::eek:
#131 - 16 maj 2010 08:59
Rockdoll skrev:
Whaaat? Växer fiskarna fortare om man byter mycket vatten?:confused::eek:

Ja om man håller mycket yngel så förorenar dom vattnet mycket, det i sin tur hämmar tillväxten.
#132 - 16 maj 2010 09:09
bong skrev:
Ja om man håller mycket yngel så förorenar dom vattnet mycket, det i sin tur hämmar tillväxten.

Ahaa, du menar så!

Fan, jag vill också skaffa fiskar som kan yngla lite! Vem kom på den dumma idén att jag bara skulle skaffa mig ett litet 63-liters som första akvarium? :confused: Skulle så gärna skaffa en hona åt min guldancistrus. Tur att han kanske blir lite för stor för 63 liter så småningom ;)
#133 - 16 maj 2010 09:16
Rockdoll skrev:
Ahaa, du menar så!

Fan, jag vill också skaffa fiskar som kan yngla lite! Vem kom på den dumma idén att jag bara skulle skaffa mig ett litet 63-liters som första akvarium? :confused: Skulle så gärna skaffa en hona åt min guldancistrus. Tur att han kanske blir lite för stor för 63 liter så småningom ;)

Ja men det är bara att skaffa fler :) M och jag började vår odling med ett 160liters för 1,5 år sen och nu har vi 50 burkar :d
#134 - 16 maj 2010 09:43
bong skrev:
Ja men det är bara att skaffa fler :) M och jag började vår odling med ett 160liters för 1,5 år sen och nu har vi 50 burkar :d

Hehe, ja, jag har förstått att denna hobbyn lätt utvecklas och blir mer hela tiden ;) Är ju dock student och bot i studentlägenhet så varken ekonomin eller utrymmet är väl det bästa. Men men, får ge det nåt år till eller så så kanske jag kan byta upp mig till lite större sen :)

Vart har ni tänkt komma med er odling egentligen? Vill ni bara föda upp lite vanliga fiskar för skojs skull eller är det någon speciell sort ni drömmer om? (Vet att ni inte får prata om vilka fiskar ni föder upp, men vi får väl ge förslag? För isf tycker jag definitivt ni borde prova med zebraottosar. Då lovar jag att komma och hälsa på och titta!) Sälja som grosister till djuraffärer eller bara till privatpersoner? Ah, vad har ni för mål liksom? :)
#135 - 16 maj 2010 10:10
Rockdoll skrev:
Hehe, ja, jag har förstått att denna hobbyn lätt utvecklas och blir mer hela tiden ;) Är ju dock student och bot i studentlägenhet så varken ekonomin eller utrymmet är väl det bästa. Men men, får ge det nåt år till eller så så kanske jag kan byta upp mig till lite större sen :)

Vart har ni tänkt komma med er odling egentligen? Vill ni bara föda upp lite vanliga fiskar för skojs skull eller är det någon speciell sort ni drömmer om? (Vet att ni inte får prata om vilka fiskar ni föder upp, men vi får väl ge förslag? För isf tycker jag definitivt ni borde prova med zebraottosar. Då lovar jag att komma och hälsa på och titta!) Sälja som grosister till djuraffärer eller bara till privatpersoner? Ah, vad har ni för mål liksom? :)

Målet just nu är väl bara att det ska driva sig självt :) Man måste ju ha något att göra om kvällarna ;)

Sen kan man ju försöka sig på lite svårare/ovanligare fiskar oxå :)
#136 - 16 maj 2010 10:21
bong skrev:
Målet just nu är väl bara att det ska driva sig självt :) Man måste ju ha något att göra om kvällarna ;)

Sen kan man ju försöka sig på lite svårare/ovanligare fiskar oxå :)

Nog skulle det väl vara kul att kunna föda upp nån fisk som kanske aldrig ens odlats i Sverige förr eller som är väldigt ovanlig? Har man inte något ekonomisk beroende av att odlingen måste gå bra och att sälja mycket så känns det ju iaf som att man har möjlighet att försöka med något lite svårare om man vill. Det skulle åtminstone jag tycka var kul :)
#137 - 16 maj 2010 10:55
bong skrev:

WOW! det var inte mycket ni lagt ut ju! :p
#138 - 16 maj 2010 20:09
macke_fisk skrev:
WOW! det var inte mycket ni lagt ut ju! :p

psst psst psst... nu vet jag inte ritktig vad Bong mumlar om. Det handlar faktiskt om mer än så kom vi fram till idag. Men tänk nu på att denna summa (som ändå inte stämmer) va för bara akvarierna och vissa ställningar. Sen tillkommer lyse, pumpar, 200Meter luftslang, värmare, filtermatta, massa rör o kopplingar, inredning sen har vi köpt kyl o frys o all mat till allt mm mm mm.. Så prislappen som allt ligger på ökar rätt snabbt, eller nä, VÄLDIGT snabbt...
#139 - 16 maj 2010 20:11
psst psst psst... nu vet jag inte ritktig vad Bong mumlar om. Det handlar faktiskt om mer än så kom vi fram till idag. Men tänk nu på att denna summa (som ändå inte stämmer) va för bara akvarierna och vissa ställningar. Sen tillkommer lyse, pumpar, 200Meter luftslang, värmare, filtermatta, massa rör o kopplingar, inredning sen har vi köpt kyl o frys o all mat till allt mm mm mm.. Så prislappen som allt ligger på ökar rätt snabbt, eller nä, VÄLDIGT snabbt...

Ah fan :p. Tänkte inte på det ;). Då var det inte så billigt som det verkade va från början :p.
#140 - 16 maj 2010 20:15
Vattnet ser kallt ut - imma på glaset i de nyfyllda karen!

Jag är nyfiken på att höra hur ni gjort med belysningen över karen. Jag tycker det är besvärligt att hitta hyfsad belysning eller komponenter till en vettig penning men ni verkar ha ganska bra grejor över de flesta karen på bilderna. Några bra tips?
#141 - 16 maj 2010 20:18
Du Bong! Dom ställningarna du har som det va 2 st kar på (såg ut som typ 2 st 150 L) vad e det för tjocklek på dom reglarna? Va skulle man behöva för en likandan ställning fast med 2 st 325 L istället? Sorry för OT.
Grymt fin lokal i övrigt! christian
#142 - 16 maj 2010 20:20
Kör ni inte med frigolit under alla kar? :O
#143 - 16 maj 2010 20:57

Fast jag skrev att det var bara glas och ställningar och inga transporter osv så siffran stämmer, bara M som är snurrig nu :p
#144 - 16 maj 2010 21:00
bong skrev:
Fast jag skrev att det var bara glas och ställningar och inga transporter osv så siffran stämmer, bara M som är snurrig nu :p

Haha, sent på kvällen. Alla börjar bli trötta xD.
#145 - 16 maj 2010 21:01
hawkse skrev:
Vattnet ser kallt ut - imma på glaset i de nyfyllda karen!

Jag är nyfiken på att höra hur ni gjort med belysningen över karen. Jag tycker det är besvärligt att hitta hyfsad belysning eller komponenter till en vettig penning men ni verkar ha ganska bra grejor över de flesta karen på bilderna. Några bra tips?

Vadå det höll 8 grader när jag tog korten :p en del armaturer följde med ställningarna och en del är industriarmarturer, sen har vi köpt en del lösa komponenter och tagit dit en "gnistjagare" som kopplat in det :)
#146 - 16 maj 2010 21:02
Naistick skrev:
Du Bong! Dom ställningarna du har som det va 2 st kar på (såg ut som typ 2 st 150 L) vad e det för tjocklek på dom reglarna? Va skulle man behöva för en likandan ställning fast med 2 st 325 L istället? Sorry för OT.

Grymt fin lokal i övrigt! christian

Till det kan du köra 45*95 borde räcka gott och väl :)
#147 - 16 maj 2010 21:06
pontulf skrev:
Kör ni inte med frigolit under alla kar? :O

Nix, några ligger det cell-aire (osäker på stavning :p ) under.
Det är mest för att det finns massor gratis på jobbet :D men det är mjukare än frigolit så det kan vara en fördel om ställningarna sviktar lite...
#148 - 16 maj 2010 21:36
Du, hu ser såndära cell-aire ut?? bilder :D :D
#149 - 17 maj 2010 06:57
Nubi skrev:
Du, hu ser såndära cell-aire ut?? bilder :D :D

Skummad polyeten som är uppbyggd med en massa små luftfyllda celler bra stötförmåga och sen e det vattentät också :)
#150 - 17 maj 2010 10:30
Danne_85 skrev:
Skummad polyeten som är uppbyggd med en massa små luftfyllda celler bra stötförmåga och sen e det vattentät också :)

stämmer mycket bra=)
#151 - 17 maj 2010 10:41
Aha, tar och googla på de :)
#152 - 17 maj 2010 10:43
Danne_85 skrev:

Känner mig dum som inte heller visste vad det var innan jag googlade, det har man ju använt många gånger...
#153 - 17 maj 2010 10:48
oooh! sånt har sambon MASSOR av på jobbet!!
#154 - 17 maj 2010 17:30
Samma här tillofrån....:)
#155 - 17 maj 2010 18:22
Hittade precis detta: http://www.blocket.se/angelholm/Akvarier_pa_stallning_till_odling_27519760.htm?ca=23_14&w=1 , men ni har väl inte plats till mer nu? :(
#156 - 17 maj 2010 18:37
Tackar för tipset. Men som sagt, vi skulle inte ens få in ett 30L kar till... Snyft*
#157 - 17 maj 2010 19:04
Malawifisken vist går det? :D
Blir bara förbannat trångt:D
#158 - 17 maj 2010 19:21
Gångutymme < Akvarieutrymme

;) :D
#159 - 17 maj 2010 21:07
nej det är faktiskt helt omöjligt att få in en sådan ställning. Pga att det är ett garage under det vi hyr så vågar vi inte bygga mer på mitten av lokalen. Plus att det vi har nu räcker faktisk rätt långt känns det som. Vi ska skippa många arter vi har o köra på färre arter o större volymer i stället. Kommer nog bli runt 6-8 olika arter jämfört med 19 arter som vi har i dags läget.
#160 - 18 maj 2010 18:18
Nu har man blivit gulis igen=) Tänkte slänga upp lite bilder, eller nä, de e väl ingen intresserad av?:D Tänkte jag skulle lägga in text mellan bilderna för att berätta lite om barje bild. Men, någon här som kan hjälpa mig om hur jag gör när man lägger in text mellan bilderna?
#161 - 18 maj 2010 18:47
klart vi vill se bilder!! :D massor ;)
#162 - 18 maj 2010 18:58
hehe, ja jag väntar bara på att någon kan hjälpa mig med hur man göra för att få in text mellan bilderna. Någon?
#163 - 18 maj 2010 19:00
Jag tror att det finns en tråd om detta eller iallafall ett svar i en tråd om detta, men jag hittar den inte :( så jag kan inte hjälpa dig mer än så, tyvärr.
#164 - 18 maj 2010 19:21
Tror bara du kan göra det om du laddar upp bilderna någon annanstans..och sedan kör med [img]url[/img
#165 - 18 maj 2010 19:25
Först laddar du upp bilderna sedan kan du klicka in bifogade bilderna genom pilen bredvid gem-ikonen.
#166 - 18 maj 2010 20:01
Lagning av 310L akvarium
[ATTACH]30834[/ATTACH]
Först tvätta ur det riktigt
[ATTACH]30835[/ATTACH]
[ATTACH]30836[/ATTACH]

Sedan lura någon annan till att lägga på siliconet på en glasskiva [ATTACH]30837[/ATTACH]
Sedan dit med glasskivan
[ATTACH]30838[/ATTACH]
[ATTACH]30839[/ATTACH]
Sedan är det bara att låta det torka ett par dagar
[ATTACH]30840[/ATTACH]
Och sen fylla med vatten. Detta skulle jag INTE göra med ett kar som jag ska ha hemma!
#167 - 18 maj 2010 20:11
Det där var en av de skabbigaste och kladdigaste lagningarna jag sett på länge! :p
#168 - 18 maj 2010 20:14
Det där var en av de skabbigaste och kladdigaste lagningarna jag sett på länge! :p

hehe, men du, det är fortfarande tätt=) Spelar ju ingen roll hur det ser ut där. Bara de funkar o är billigt=)
#169 - 18 maj 2010 20:18
Hittade nått skabbigt skit där nere idag som hade hoppat ur nått akvarium, vet inte hur länge den hade varit utan vatten men luktade fruktansvärt illa iallafall
#170 - 18 maj 2010 20:31
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA För sista bilden på Bong!
#171 - 18 maj 2010 20:47
hehe, men du, det är fortfarande tätt=) Spelar ju ingen roll hur det ser ut där. Bara de funkar o är billigt=)

Håller det så är det en bra lagning även för hembruk, bara att gömma! :)
Hittade nått skabbigt skit där nere idag som hade hoppat ur nått akvarium, vet inte hur länge den hade varit utan vatten men luktade fruktansvärt illa iallafall

Är det en sådan där klumpfisk? ;)
#172 - 18 maj 2010 21:13
Är det en sådan där klumpfisk? ;)

De vet i fan va det är för nått, ful va den iallafall;)
#173 - 19 maj 2010 19:52
De vet i fan va det är för nått, ful va den iallafall;)

Fy fan! första gången jag ser mig själv i profil med skägg, ska ta bort skiten nu!! :p
#174 - 19 maj 2010 19:54
bong skrev:
Fy fan! första gången jag ser mig själv i profil med skägg, ska ta bort skiten nu!! :p

Hehehe, ser riktigt läskigt ut! monsterfisken med behåring ;)
#175 - 19 maj 2010 20:17
bong skrev:

fulaste fisken utanför vattnet...
#176 - 19 maj 2010 21:59
fulaste fisken utanför vattnet...

Det är du nu gosse! För nu är jag renrakad skäggtrut! :D Visst fan nu får man problem med att alla kvinnor börjar höra av sig igen [:o]
#177 - 20 maj 2010 16:56
bong skrev:
Det är du nu gosse! För nu är jag renrakad skäggtrut! :D Visst fan nu får man problem med att alla kvinnor börjar höra av sig igen [:o]

ahahaha! bakom odjuret finns en skönhet
#178 - 21 maj 2010 20:14
Idag har jag fått hem 5st lekrör till våra malar. Fördelat ut malarna som är könsmoga en hona + en hane. Många hanar som får gå utan honor tyvärr så nästa köp får bli flera könsmogna honor. Eller nej, nästa köp får bli en ny bluextream 1500 yttefilter som en klantig bong hade sönder idag!!!
#179 - 21 maj 2010 20:14
Ey grabbar missar ni Discovery??
#180 - 21 maj 2010 20:18
vadå??
#181 - 21 maj 2010 20:32
ah, dom är ute i sjön i fiskar mört...=)
#182 - 21 maj 2010 21:09
gillar den serien skarpt alltså..hade passat som handsken i bongs lilla hemmakar ;)
#183 - 21 maj 2010 21:33
Han är ingen vidare fiskare, men fiskarna det handlar om är intressanta, men det är en pajjas till programledare. :)

Smart lagning, det behöver ju inte vara så snyggt i odling, men jag förstår inte varför ni inte fixar ett autovattenbytesystem:) Sen köra men stora filter inuti karen istället för att lägga pengar på dyra pumpar :)
#184 - 21 maj 2010 21:38
pontulf skrev:
Han är ingen vidare fiskare, men fiskarna det handlar om är intressanta, men det är en pajjas till programledare. :)

Smart lagning, det behöver ju inte vara så snyggt i odling, men jag förstår inte varför ni inte fixar ett autovattenbytesystem:) Sen köra men stora filter inuti karen istället för att lägga pengar på dyra pumpar :)

Autovattenbyte? då kommer jag ju aldrig ifrån tanten :p Fast det skulle passa M bra, smörpojk som han är :d
#185 - 22 maj 2010 14:35
pontulf skrev:

Ja de e faktiskt inte fel o komma hemifrån någon gång o fixa lite där nere.. Plus att vi kör ju med en STOR membranluft pump som tar nästan alla kar.
#186 - 22 maj 2010 20:44
[SIZE=7][COLOR=red][COLOR=yellowgreen]m[/COLOR]e[COLOR=darkred]r[/COLOR][COLOR=magenta]a[/COLOR] [COLOR=orange]b[/COLOR][COLOR=cyan]i[/COLOR][COLOR=blue]l[/COLOR][COLOR=white]d[/COLOR][COLOR=palegreen]e[/COLOR][COLOR=yellow]r [COLOR=black]på [/COLOR][:-160][/COLOR][/COLOR][/SIZE]
#187 - 23 maj 2010 11:02
Jaha, vad har ni för lösning på filtreringen då? :)

Kanske lite bilder på pumpen :)
#188 - 23 maj 2010 13:15
pontulf skrev:
Jaha, vad har ni för lösning på filtreringen då? :)

Kanske lite bilder på pumpen :)

Det är den gröna plåtlådan som M mixtrar med på en del bilder :) 9000liter luft/h :d sen går det massa slangar till egengjorda filter som består av 100mm avloppsrör som ar avsågade i små bitar (ca100mm) med en plexiskiva limmad i botten, en bit filtermatta i och ett 20mm vp rör som är böjt i 90grader nedstucket i mattan :)
#189 - 23 maj 2010 17:39
Det vill man se bilder på :)
#190 - 23 maj 2010 19:28
Finns en rätt bra bild på ett filter på sidan3 inlägg54 bild15
#191 - 24 maj 2010 21:10
Nä bong, nu vill till o med jag ser bilder här när du varit o kopplat dioderna över dom nya 200L karen. Skäpning på dej!
#192 - 24 maj 2010 23:21
Här har det verkligen hänt grejer sen man var på besök [:-106] Snart får det allt bli återbesök. Sen får jag ta med mig videokameran och filma bong's balja som jag lovat [:o]
#193 - 25 maj 2010 08:23
Strikah skrev:
Här har det verkligen hänt grejer sen man var på besök [:-106] Snart får det allt bli återbesök. Sen får jag ta med mig videokameran och filma bong's balja som jag lovat [:o]

Hehe, Det tycker jag! :) För Bong verkar inte ha ngn kamera ;)
Bilagor:
#194 - 25 maj 2010 09:39
Strikah skrev:

Hehe ja lite har väl hänt=) Tycker jag absolut. Bara att höra av dig någon dag när du har vägarna förbi. Du har ju mitt nummer så de e bara o slå en signal
#195 - 25 maj 2010 09:40
Nubi skrev:
Hehe, Det tycker jag! :) För Bong verkar inte ha ngn kamera ;)

Nej han har ju ingen kamera. O han vågar inte låna sin frus kamera heller för då får han pisk:d
#196 - 25 maj 2010 09:44
Malawi1 skrev:
[SIZE=7][COLOR=red][COLOR=yellowgreen]m[/COLOR]e[COLOR=darkred]r[/COLOR][COLOR=magenta]a[/COLOR] [COLOR=orange]b[/COLOR][COLOR=cyan]i[/COLOR][COLOR=blue]l[/COLOR][COLOR=white]d[/COLOR][COLOR=palegreen]e[/COLOR][COLOR=yellow]r [COLOR=black]på [/COLOR][:-160][/COLOR][/COLOR][/SIZE]

Jaja se så ja lugn i fin nu. det kommer bilder. Finns lite mer o göra där nere än o bara ta massa kort hela dagarna. Tiden är VÄLDIGT knappt just nu till att hinna med saker o ting. Jag kommer hem kl 16:50 om dagarna, åker iväg o jobba mellan 17:10-20:30. Sen släcks det där nere kl 21:00.. Så mina dagar e lite tajta just nu..
#197 - 25 maj 2010 10:32
Jaja se så ja lugn i fin nu. det kommer bilder. Finns lite mer o göra där nere än o bara ta massa kort hela dagarna. Tiden är VÄLDIGT knappt just nu till att hinna med saker o ting. Jag kommer hem kl 16:50 om dagarna, åker iväg o jobba mellan 17:10-20:30. Sen släcks det där nere kl 21:00.. Så mina dagar e lite tajta just nu..

och så ska man vara social m familjen oxå. Det blir väl 20.30-04.00 :P

Tips: ta 1000 bilder, sen lägger du upp ett par åt gången när zoopetare skriiker efter bilder *hihi* ingen behöver veta att bilderna är från en och samma dag;) ;) ;)
#198 - 25 maj 2010 12:26
Nubi skrev:

Tips: ta 1000 bilder, sen lägger du upp ett par åt gången när zoopetare skriiker efter bilder *hihi* ingen behöver veta att bilderna är från en och samma dag;) ;) ;)

Men, nu vet vi ju! :O
#199 - 25 maj 2010 20:00
Nubi skrev:

Japp precis, sen ringer klockan vid 05:00 igen, bara att stiga upp o göra samma visa varje dag... tur att man är ledig på lördagarna iallafall... eller ja, vissa lördagar iallafall. Man ser väl snart ut som [:-87]
#200 - 25 maj 2010 20:12
Japp precis, sen ringer klockan vid 05:00 igen, bara att stiga upp o göra samma visa varje dag... tur att man är ledig på lördagarna iallafall... eller ja, vissa lördagar iallafall. Man ser väl snart ut som [:-87]

På helgerna tittar du ju djupt i flaskan glömde du ;) så du ser redan ut som [xx(][:-87]

Haha :d upp med bilderna du tog ikväll nu ;)
#201 - 25 maj 2010 20:19

Herregud människa, vad jobbar du med egentligen?
#202 - 25 maj 2010 20:27
Rockdoll skrev:
Herregud människa, vad jobbar du med egentligen?

Han sitter vid skolbänken och latar sig ;)
#203 - 25 maj 2010 20:32
går en svetsutbildning 6mil hemifrån. Sen jobba ja extra som svetsare på kvällarna... måste ta så mycket jobb som möjligt nu när man blivit arbetslös o håller på att utbilda sig...
#204 - 25 maj 2010 20:33
bong skrev:
Han sitter vid skolbänken och latar sig ;)

hehe där va du snabb=)
Bilagor:
#205 - 25 maj 2010 20:35
går en svetsutbildning 6mil hemifrån. Sen jobba ja extra som svetsare på kvällarna... måste ta så mycket jobb som möjligt nu när man blivit arbetslös o håller på att utbilda sig...

Låter som att du har mycket att stå i. Jag som tänkte att jag hade mycket med min civilingenjörsutbildning... [:o]
#206 - 23 juni 2010 20:49
Måste lägga ut en ska...
Har fått ansvaret att under Midsommar hålla kolla på odlingen och matning och eventuell romläggning!

Antingen lyckas jag med detta, eller får jag 2 sura miner på söndag när bong och malawifisken kommer hem :D

Nej ska nog gå bra!
Lär ha lite att tänka på bara, har bara varit med några gånger, så har ingen rutin på det hela:p
Wish me luck! :D
#207 - 23 juni 2010 21:05
lycka till:) då vet man var du firar hela midsommarhelgen då ;) kan tänka mig att det är svårt att slita sig ifrån alla karen :D
#208 - 24 juni 2010 10:11
RobFrazie skrev:
Måste lägga ut en ska...

Har fått ansvaret att under Midsommar hålla kolla på odlingen och matning och eventuell romläggning!

Antingen lyckas jag med detta, eller får jag 2 sura miner på söndag när bong och malawifisken kommer hem :D

Nej ska nog gå bra!

Lär ha lite att tänka på bara, har bara varit med några gånger, så har ingen rutin på det hela:p

Wish me luck! :D
Då får man väl se lite bilder hoppas jag? :)
#209 - 24 juni 2010 13:46
Bilder lär jag inte orka ta:p har bara min sketna mobil, är iofs 5mpix, men ändå inte den bästa... Kanske kan ta några bilder.
Idag hann jag inte, ska ut o dricka snart, så idag fick dem bara mat och lite omsorg:D
#210 - 24 juni 2010 20:49
Vadå sketna :p min systemkamera har ju nåt sånt :)
#211 - 26 juni 2010 23:04
hehe, ja men en systemkamera funkar annorlunda än en mobilkamera. Annat med fokus osv...
#212 - 2 augusti 2010 20:17
Uppdatering från odlingen!

Fick ta kort åt Bong idag så det blev någon bild iaf!

Men nytt 540 kar finns nu på Odlingen och är fyllt och körs in!:D
#213 - 4 augusti 2010 21:47
ja lite nytt har de väl hänt här. Tar o slänger upp några bilder som de blev idag.
#214 - 4 augusti 2010 23:46
riktigt roligt med bilder :D
#215 - 5 augusti 2010 20:06
Fengäddor är för jädra fräcka alltså..:)
#216 - 5 augusti 2010 21:58
Ja riktigt roligt! Men ni kan ju bygga högre ställningar :)
#217 - 15 augusti 2010 14:38
Ja vi har väl lite på G nu, så det blir att ligga upp lite skivor uppe på vissa ställningar och under vissa, sen åka till Hammarplast och köpa förvaringsboxar. Vet större odlare som använder det till att dra upp Ancistrus i, så det funkar ju med andra ord till andra fiskar också och ett väldigt billigt alternativ. Visst idag har vi blivit av med en del fisk så nu har vi några tomma burkar ändå. Men desto fler baljor desto bättre=)
Nä nu har jag ett par timmars vattenbyte framför mig. Ha det bra gått folk
#218 - 15 augusti 2010 18:49
Har läst igenom tråden nu.. blev ett par skratt ;) Jag och en granne har lite funderingar på nått liknande.. fast mindre.. :) får se om drömmarna slår in..

Bra jobbat gubbar =)
#219 - 16 augusti 2010 19:43
Hellsson skrev:
Har läst igenom tråden nu.. blev ett par skratt ;) Jag och en granne har lite funderingar på nått liknande.. fast mindre.. :) får se om drömmarna slår in..

Bra jobbat gubbar =)

Ja Hellsson de e bara att dra ut o ragga lokaler:) MINDRE?? de e ingen mening, vårat är ju jätte litet, alldeles för litet. Bara ynka 30 kvadrat och 50 kar. Tror nästan det lutar åt nått större snart. Hoppas iallafall på det=)
#220 - 16 augusti 2010 19:53
Ja idag blev det en sväng till Hammarplast. Fick iallafall med mig 10st 15L boxar hem till ett ynkligt pris av 350kr. 8st skall stå uppe på den stora ställningen med 160L karen. Skall även bygga en hyllplan under 540L karet o trycka in nått kar där. Har även ett 110L kar som vi skall ha upp över alu ställningen med 6 kar i. Plus att va har en alu ställning 1300*450mm som saknar ett kar. Blir väl att bygga ett kar till den ställningen om vi inte hittar nått i den storleken. så när det är klart är vi uppe i 64kar inkl plastboxarna. Ja det går ju framåt iallafall
#221 - 19 augusti 2010 17:13
Nu har vi skaffat oss en hemsida=) Tyvärr inte klar än men på god väg iallafall. Titta gärna in o ge lite synpunkter på vad mer som kanske skulle göras, om vi missat nått eller så.
#222 - 19 augusti 2010 19:18
Nu har vi skaffat oss en hemsida=) Tyvärr inte klar än men på god väg iallafall. Titta gärna in o ge lite synpunkter på vad mer som kanske skulle göras, om vi missat nått eller så.

Se där ja =) Kan nog bli bra ;)

Skall följas med nöje =)
#223 - 1 oktober 2010 22:32
Hej på er alla. Här har det stått stilla ett bra tag:-( Om 6,5h så bär det av mot Halmstad för ett "studiebesök" på Åleds. Kommer väl sluta med att vi tömmer odlingskassan där inne... Födkassar står väl som preo 1 iallafall då vi har tänkt att satsa stenhårt på levandefödare i fortsättningen.
#224 - 1 oktober 2010 22:39
Hej på er alla. Här har det stått stilla ett bra tag:-( Om 6,5h så bär det av mot Halmstad för ett "studiebesök" på Åleds. Kommer väl sluta med att vi tömmer odlingskassan där inne... Födkassar står väl som preo 1 iallafall då vi har tänkt att satsa stenhårt på levandefödare i fortsättningen.

Du ska med andra ord sova nu gosse ;)
#225 - 3 oktober 2010 15:07
Blev ett mycket trevligt besök med kaffe och kaka och rundvandring och mycket handlat...
Till odlingen blev det väl inte så värst jätte mycket, 2 födkassar, 10 rötter och 4 Ancistrus honor.

Jag fick bara med mig 4st Natal ciklider hem, men Bong, Henke A och RobFrazie shoppade loss desto mer..

Slänger väl upp lite kort också
#226 - 3 oktober 2010 15:18
Är det en jurense jag ser?
#227 - 3 oktober 2010 15:29
Mycket trevligt var det!
Så för er som inte varit där, eller ja för er som har tillfälle att åka dit och inte behöver resa genom hela Sverige. Åk dit!
Mycket trevlig och kunnig personal!

Det roliga är att kortet på grejerna på disken var faktiskt inte allt som vi köpte. Lite låg ju faktiskt redan i kartong.
Får väl lägga upp lite bilder på bordet jag oxå. Var dock de ända jag tog tyvärr.
Lådan i slutat är Henke A's fisklåda, synd att den redan var nedpackad.
#228 - 3 oktober 2010 19:14
sjebbe skrev:
Är det en jurense jag ser?

Nix, en tigrinum för 3500:- :p
#229 - 3 oktober 2010 19:39
bong skrev:
Nix, en tigrinum för 3500:- :p

Aha, inte illa det heller :P Till framtida kar misstänker jag ;)

Bilden med Arosen, rockan och någon gar...Vad är det för konstig avdelning med grus/sand? Och meningen med den?
#230 - 3 oktober 2010 19:51
sjebbe skrev:
Aha, inte illa det heller :P Till framtida kar misstänker jag ;)

Bilden med Arosen, rockan och någon gar...Vad är det för konstig avdelning med grus/sand? Och meningen med den?

Önskar jag hade haft råd att köpa den :(

Det ligger bottenfilter under sanden i facken... det verkade funka bra :)
#231 - 3 oktober 2010 20:35
Shit, vilken shoppingtur!
Varför tog ni inte alla lådor med rötter när ni ändå var igång? :p
#232 - 3 oktober 2010 21:25
Shit, vilken shoppingtur!

Varför tog ni inte alla lådor med rötter när ni ändå var igång? :p

Hehe gick bara på 7000:- totalt :p

Ska ta alla rötter nästa gång B)
#233 - 3 oktober 2010 23:03
Är nöjd med resan och fisken som nu simmar i karet.
Måste bara leta reda på lite info om LDA33 och L128.

Gissa vem som var och tankade på Runes när jag var där idag och fyllde upp volvon? Tomas di leva haha... vilken lirare!
#234 - 4 oktober 2010 06:14
Henrik_A skrev:
Är nöjd med resan och fisken som nu simmar i karet.

Måste bara leta reda på lite info om LDA33 och L128.

Gissa vem som var och tankade på Runes när jag var där idag och fyllde upp volvon? Tomas di leva haha... vilken lirare!

Snowballen=) finns det väl info om här men small sport cat verkar värre..

Vad fan gjorde den dåren i Emmaboda då? han va väl på väg till månen eller mars eller nått kanske=)

Måsta komma o våldgesta dej nån dag o spana in dina nya enormt vackra invånare.

Men som sagt vi drar väl förhoppningsvis upp i mellandagarna igen, o den gången ska det med en 750kr fisk hem... tror du vet vilken jag menar, ångrar som fan att ja inte köpte den... Hoppas bara den finns kvar tills dess.
Bilagor:
#235 - 31 oktober 2010 20:38
Trevlig odling ni fått till i smålands skogarna =)
Får ta omvägen nästa gång genom Emmaboda när vi är på väg till Kalmar =)
#236 - 4 november 2010 20:49
Såg att ni hade lite snäckor i era kar detta kanske vore något för er att odla =)

#237 - 4 november 2010 23:14
Mick13 skrev:
Såg att ni hade lite snäckor i era kar detta kanske vore något för er att odla =)

en sån skulle man ha haft :D
#238 - 5 november 2010 00:00
Karro skaffade väl någon jättesnäcka?
#239 - 5 november 2010 08:11
Jo vi har väl lite snäckor. Men vi ska sluta med dom pga att dom e väldigt svåra att bli av med o man får inget betalt för dom. Men visst jätte snäckan är ju inte lika vanlig så det kanske man skulle testa att köra på..

Mick13: Ja det är bara att svänga in till skogen o hälsa på när du har vägarna förbi.
#240 - 12 november 2010 19:10
Jag vet inte om de här jätte snäckorna är för akvarium som är på bilden för de gick i ett terrarium de hade även ermitkräftor i terrarium jag skulle våga sätta en peng på att de inte är rent landlevande i naturen. Men det skall finna enorma sötvatten snäckor med.
Kommer gärna bra det att familjen fått visa avresioner mot akvariebutiker och dylikt då jag lätt blir kvar en timme eller tre =)
#241 - 14 mars 2011 20:52
Har har det inte hänt mycket på länge. Ville bara skryta om att vi enkligen lyckats få tag på en könsmogen Gibbiceps hane vi ska hämta på lördag. Sen startar vi projektet Gibbiceps odling=) Hade varit jävligt kul om vi skulle lyckas få igång det. Inte så vanligt i vårat avlånga land.
#242 - 15 mars 2011 19:41
Nä det har varit tyst från er på att tag !! Roligt med Gibbicep =)
#243 - 15 mars 2011 21:46
Lycka till! Jag har inte hört om någon som lyckats med småskalig odling, har ni?
#244 - 20 mars 2011 23:24
vilken besvikelse. gibben vi va o skulle hämta va en hona... F*ck...

VD: Om vi har någon som lyckats med en småskalig odling?
Ja, jag har kontakt med 2st som lyckats riktigt bra, och vet om 2 till som lyckats (den ena drar in ca 30.000kr/månad) och en som lagt ner sin odling. så det är ju 5st. Och jag tycker själv vi har lyckats bra med vår odling. Visst det är ju inget storslaget som vi livnärar oss på. Men det täcker gått o väl alla omkostnader o lite till. + att man kommit in på marknaden o kan köpa sakar + fisk till grossist priser. O bara det tycker jag är guld värt.

Men det beror ju på vad man menar med att lyckats och vad man anser att en småskalig odling är.
#245 - 21 mars 2011 00:03
Oj, syftade på plecoodling.
#246 - 22 mars 2011 12:17
Oj, syftade på plecoodling.

med att odla på gibbiceps menar du? Jo då en gammal kollega till Kjell, Svenne från Kalmar har odlat en hel del på Gibbiceps. Så det går att göra det iallafall. Det svåraste med det verkar vara att få tag på en hane.
#247 - 24 mars 2011 13:08
Hur ser eran gibbi ut och hur ser man skillnad på hane och hona?
Har ni kort på era?
Där är en ganska stor i djuraffären här i krokarna.
Har en stor själv men blir lite osäker på hur skillnaden är och om det är precis samma gibbi som ni har.
#248 - 24 mars 2011 13:34
Är det en sån här?
[ATTACH]43359[/ATTACH]
#249 - 24 mars 2011 21:18
solis skrev:
Är det en sån här?

[ATTACH]43359[/ATTACH]

det går inte se på en sådan bild. Man ser skillnad "mellan benen" på dom=) och hanen brukar ha högre o större fena.
#250 - 24 mars 2011 21:39
Med bilden undrar jag mest om det var så här eran såg ut, Hur ser man skillnad mellan benen på dom?
Min denna har väldigt fena när den är utfälld men honorna kanske har hög också, du har inget kort på eran.
Vill ha lite kunnskap så kan jag kolla i djuraffären nästa gång jag är där. litar inte på deras kunnskap så att jag kan fråga dom.
#251 - 24 mars 2011 22:03
Är det verkligen gibbiceps som han odlat och dessutom en hel del på?

Är det gibbiceps på bilden och inte kanske L001?
#252 - 24 mars 2011 22:14
Jag vet faktiskt inte det var därför jag satt in bilden för i djuraffären stod det att den som ser likadan ut som denna var en gibbi, jag har haft en tråd med kort och frågat om dessa malar men kan faktiskt inte hitta den och jag kommer aldrig ihåg vad mina olika malar är för några heller typiskt.
#253 - 24 mars 2011 22:17
Man kan väl grovt säga ljus med mörka fläckar och mörk med ljusa fläckar. Jämför i zoopets arter t ex
#254 - 26 mars 2011 20:40
ja din ser ut som en vanlig gibbiceps.

o ja det va gibbiceps han odlade på. han har haft sin odling i snart 40år så han har "rätt" bra koll på vad för fiskar det är han håller på med.
#255 - 26 mars 2011 21:48
Hur ser man skillnad på hane och hona?
Ska jag ta kort på den i djuraffären när jag är där?
Hur stor ska den vara för att vara könsmogen?
#256 - 26 mars 2011 22:23
solis skrev:
Är det en sån här?

[ATTACH]43359[/ATTACH]

Nix det där är ingen gibbi...
#257 - 27 mars 2011 08:57
Har ni något kort på er gibbi så kanske man kan hjälpa er att hålla koll efter en hane.
#258 - 27 mars 2011 22:55
Hoj! Ni verkar ju ha riktigt kul nere i odlingslokalen, jag är INTE alls avundssjuk! tänk om en annan kunde ha sådär i källaren, då skulle inte jag gå ut allt för ofta :D riktigt grymt grabbar! 5 av 5!!

bilden på malen du länkade solis, är inte det en vanlig pleco? nu är ju inte jag nån expert men de ser inte ut som nån gibbi iaf :)

mvh patrick
#259 - 28 mars 2011 16:10
solis skrev:
Har ni något kort på er gibbi så kanske man kan hjälpa er att hålla koll efter en hane.

Kolla inlägg #65 :)
#260 - 28 mars 2011 16:11
Synd man inte är guld längre, då hade ni fått se att vi tryckt in ett 600l oxå :D
#261 - 28 mars 2011 16:42
bong skrev:
Kolla inlägg #65 :)

Jättebra, ska ta kort på den i djuraffären imorgon om jag kommer ihåg kameran och att det blir läge att ta kort där.
Hur stora ska dom vara för att vara könsmogna?
#262 - 3 juli 2011 12:33
Fick du någon bild Solis??
Har nifått fat i några nya arter gubbs som ni odlar på ??
#263 - 3 juli 2011 13:14
Opps, då jag var där hade jag glömt kameran och jag tror inte den är kvar längre, ska kolla nästa gång jag är där, däremot så var där en ganska stor mal som hade små mörka prickar får kolla vad det är för någon.
Har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra med mina stora malar ännu, ska fundera på det, jag har 3st olika sorter som är runt 26-30 cm.
#264 - 24 mars 2012 20:01
Har ni i gång er odling än ?
#265 - 25 mars 2012 11:35
Självklart :)
#266 - 25 mars 2012 11:44
vad har ni i karen just nu? (:
#267 - 25 mars 2012 15:18
Vatten och fiskar ;) Kunde inte låta bli :p Mest malar nu för tiden, vi har haft en liten off period men vi börjar kimma igen. Mina rovfiskar går oxå där tillfälligt i väntan på att jag ska bli klar med mitt stora kar.
#268 - 25 mars 2012 15:49
så skynda dig då!
#269 - 25 mars 2012 18:46
Lite bilder hade varti på palts fron odlingen det var göör längesedan ni postade nått därifrån.
#270 - 25 mars 2012 19:35
så skynda dig då!

Snart klar ;)
#271 - 25 mars 2012 19:37
Mick13 skrev:
Lite bilder hade varti på palts fron odlingen det var göör längesedan ni postade nått därifrån.

Varken jag eller malawifirren kan lägga upp bilder här längre . Har funderat på att spela in en filmsnutt, den kan jag däremot lägga upp här :)
#272 - 25 mars 2012 20:18
postimage.com?
#273 - 27 mars 2012 21:01
@Bong när jag klickar på mfk länken kommer det inget har du laggt ner proij tråden på mfk? Var sugen o se vad du gjort på ditt näsata monster kar. Din tråd här på zoopet om hur du byggde palywood karet var väldigt rolig. Vad har du o malawi på G nu ?
#274 - 28 mars 2012 17:24
Ja jag har tagit bort tråden där. Jag håller på att göra om plastningen eftersom jag var snål och inte köpte mer plast när jag höll på vilket ledde till att det inte höll [:-5]

Jag kommer lägga upp en tråd på nya monsterforumet, om det nu kommer upp något :p

Annons