Bör jag avliva? Snälla svara snabbt!!!!

#1 - 1 april 2004 19:09
Hej

Skrev till ZOOPET för några dagar sedan angående min mobbade Blå Gurami. Efter råd från er medlemamr så införskaffade jag en extra Blå Gurami hona för att på så sätt hoppas på att min mobbade Gurami skulle få vara i fred från mina två andra mobbande Blå Guramis.

Först trodde jag att problemet var löst när den nya Guramin kom till akvariet. Nu har jag konstaterat att så inte är fallet. MIn gurami blir fortfarande väldigt trakasserad.

Han (eller hon) ligger och trycker ovanför filtret vid ytan. Jag ser nu att de andra har varit på stjärtfenan och hackat sönder den. Gör fiskar så för att den är sjuk? Bör jag avliva den? Jag tycker så himla synd om den.... Tyvärr har jag inget annat akvarium jag kan flytta över den i för observation. Vad ska jag göra???

Snälla alla kunniga fiskexperter, svara snabbt!!!!

Lova
#2 - 1 april 2004 19:12
jag är ingen expert men jag skulle avliva den,,..för det verkar som den lider..
#3 - 1 april 2004 19:19
Fråga om du får lämna den till affären.

Hur länge har du haft dem? Hur länge har du haft de som mobbar och hur länge har du haft de som mobbas?

#4 - 1 april 2004 19:48
Personligen skulle jag ta bort fisken som mobbar och den tilltuffsade fisken skulle jag låta vara. Trasiga fenor läker ganska snabbt om fisken får vara i fred.
#5 - 1 april 2004 19:57
en glasburk, en bigpacklåda.. nått sånt kärl har du la, labyrintfiskar klarar sig bra i sånna....
#6 - 1 april 2004 19:59
Ursprungligen skickat av Holmby

Fråga om du får lämna den till affären.

Hur länge har du haft dem? Hur länge har du haft de som mobbar och hur länge har du haft de som mobbas?

Den som mobbar har jag haft längst ca 2 1/2 månad. Den som mobbas kom tillsammans med en annan Gurami för ca 2 månader sedan och alla tre har fungerat bra ihop tills för ca 1 vecka sedan.

/ Lova
#7 - 1 april 2004 20:02
Ursprungligen skickat av Elana

Personligen skulle jag ta bort fisken som mobbar och den tilltuffsade fisken skulle jag låta vara. Trasiga fenor läker ganska snabbt om fisken får vara i fred.

förstår hur du menar... Problemet är bara att mobbar-fisken är den största, vackraste (och dyraste) firren i akvariet så jag vill inte gärna ta bort den...

/Lova
#8 - 1 april 2004 20:06
Ursprungligen skickat av MagicFingers

en glasburk, en bigpacklåda.. nått sånt kärl har du la, labyrintfiskar klarar sig bra i sånna....

Jag har faktiskt en gammal guldfiskskål .... Den kanske kan duga??
Men hur blir det med syre tillförseln? Räcker det med växter och grus?

/Lova
#9 - 1 april 2004 20:12
Japp det funkar.guramis kan andas med labyrintorganet de har i "näsan".låt den gå där tills den repat sig och prova att släppa tillbaks den senare.
#10 - 4 april 2004 10:26
Har själv råkat ut för ditt problem hade en hona som var jätte mobbad men det berodde på att ja hade för få guramis hade fyra så ja köpte tre till vart helt lugnt i akvariet inget bråk prova!
#11 - 4 april 2004 21:45
Lova: Hur stort är ditt akvarium? Är det en hona eller hane som "mobbas" (kan vara svårt att se skillnad på blå gurami)? Du ska så klart inte avliva din fisk bara för att den hamnat längst ner i hackordningen i just ditt akvarium. /Cecilia
#12 - 4 april 2004 21:59
gör slut på lidandet hos fisk kräken

Annons