Maria, det verkar som att Katta kanske inte har blivit så värst mycket handhaven eller annars är hon väldigt osäker och litar mest på att det är tryggt hos kompisarna i hästflocken.
Katta känner sig ensam när inga hästar finns där. För henne är en varelse av homo sapiens helt ointressant.....
Du måste vinna hennes förtroende och få henne att förstå att ni är partners, kompisar, bästa vänner och att när ni två är tillsammans så är hon inte ensam och det finns inget att frukta. Hon står still när hon äter.....ja då blir hästar lugnare, mycket för att de då måste sänka huvudet. En häst med sänkt huvud är trygg och harmonisk.
Om jag var dig så skulle jag alltid låte henne äta lite innan jag började borsta och sköta henne. Samtidigt skulle jag *dalta* med henne, ja jag menar smeka henne och lyfta fötterna på henne och klappa henne överalllt. Satsa på att bli hennes bästa kompis. Och ta tid på dig.
Ha som mål att hon ska stå still inom en oviss framtid men det är inte det du ska fokusera på för tillfället, för då känner hon bara av dina krävande förväntningar och kanske missnöjda reaktioner och blir endast spänd och nervös. Hästar är enkla varelser, det är därför vi uppfattar dem som komplicerade, för vi har så svårt att tänka lika enkelt själva.:-)
Om du har ett mål så måste du dela upp vägen dit i små delmål, etapper och glädjas åt varje delmål istället för att vilja försöka uppnå allt på en gång vilket inte funkar och på får du alltid känna att det misslyckas istället
Så här skulle jag göra:
1 Låt Katta äta lite först medan ni två kompisar nojsar med varann.:-)
2. Sätt på henne en repgrimma och lär henne att sänka ned huvudet när du drar lätt nedåt i grimskaftet. Det är jätteviktigt att hon genast får eftergift när hon sänker huvudet. Fortsätt med detta tills hon sän ker huvudet bara vid ett mycket lätt tag i grimmskaftet. Sedan lär du henne att sänka huvudet när du trycker henne bakom öronen. Likadant där så är det viktigt att du lättar på trycket när hon sänker huvudet. Hästar lär sig av eftergifter och frihet.
3. Se till att hon alltid står och även går med sänkt huvud när du handskas med henne. Nu kanske du kan ställa henne i gången eller på något lämpligt ställe, helst lös med ett rep framför sig. När du borstar henne kollar du hennes huvud, om hon höjer det så gå lungt fram till henne och tryck ned huvudet.
¤ Mycket beröm hela tiden. Bli inte otålig om hon inte förstår eller inte gör som du förväntar dig. Ha alltid sänkta axlar och sänkt huvud, det inger trygghet och förtroende. Uppför dig som om du har hela livet på dig. Gläds åt de små stegen istället för att grämma dig över felen.Sånt gillar hästar:-)
Förlåt att det blev så mycket svammel. Jag vet ju inte om det här kan hjälpa dig, men det är så jag jobbar med hästar. Pröva det.
Lycka till. Kul om vi får höra hur det går.
Mvh
//Laura