Börjar bli less på akvariet,hjälp mig!!!

#1 - 6 april 2009 15:57
efter ett antal köp av fiskar, så börjar man bli less då dom dör...

allt började efter att jag köpt nya akvariet...

alla mina 1 åriga scalarer dog, 4 st

köpte efter 1,5-2 månader 6 st guramis, guldgurami,mosaikgurami,blågurami & 1 st pansarmal... alla har dött utom 1 blågurami & 1 st pansarmalar..

Det som jag har i karet är en modul,+ skiffersten+ 2 st rötter....

jag börjar misstänka att det eventuellt kan vara modulen som jävlas men hur sjutton ska man kunna veta det, att modulen eventuellt inte är gjord för vatten... förra ägaren sa att han hade haft ciklider, men jag är tveksam......

alla värden jag tagit med provsticka, dropprov visar att vattnet är OK,pumpen flyter på bra...

när man kollar på fiskarna som gått bort så är det som att dom har fått nå svampinfektion vitt ludd på alla dom fiskar som gått bort, har prövat salt & allt som går att pröva....

En annan misstanke jag har är att förra ägaren som hade karet har limmat om den, men hur sjutton ska man få reda på om det är rätt silikon ?

vet inte om det är nån som är insatt i moduler men om ni vet vad för sorts modul jag har så länka gärna till nå sida som har den... bilder på karet finns nedanför
#2 - 6 april 2009 17:47
typ denna BTN http://backtonature.se/sweden/amazonas.html

jag tror orsaken är att du har ett nystartat kar och du haft problem med biologin trots att testerna nu verkar bra!
#3 - 7 april 2009 15:32
efter över 4 månader så borde biologin vara bra tycker man....
#4 - 7 april 2009 16:52
Leo_Zvar skrev:
efter över 4 månader så borde biologin vara bra tycker man....

En liten historia...
Skulle starta upp mitt vägg-akvarium på 150liter. Då lånade jag en röd hink från morsan där jag sköljde sanden i och sedan fylle på med vatten genom (jag vet lite jobbigt men hade då bara det akvariet och hade inte skaffat mig slangar osv). Sedan in med växter och bakteriekultur allt såg perfekt ut. Dagen efter in till zoo affären (samma som akvariet kom ifrån) och köpte mina startfiskar. Alla dog inom typ 4 dagar. Åkte iväg skaffade nya fiskar samma sak. Åkte till zoo butiken med "test vatten" inga problem sa dom lite nitrit men det ska vara så vid nystart. Ok sa jag men vad ska jag göra nu?
Alla frågor dom hade, har jag besvarat, allt var enligt regelboken som dom uttryckte sig. Så jag fick nya fiskar gratis. Dom dog oxå.
Var på väg att slänga ut 6000:- akvariet genom fönstret.

Då ringer morsan, kan jag få tillbaka min "bil tvätthink". Höll på att strypa morsan när jag åkte över till henne heheheheh

Då var det bara att åka och köpa en ny hink och börja om från början.

Så poängen är att mina fiskar blev förgiftade hela tiden!

/Darek
#5 - 7 april 2009 19:54
är de konst skiffer du har för det kan vara oljor i det,inte spci bra,.
#6 - 10 april 2009 08:38
Ditt bottenmaterial tycker jag ser "knepigt" ut. Har du haft det länge eller kom det med det nya karet? Allt tyder ju på någon förgiftning och jag vet att t.ex. färgat grus kan ställa till det.
#7 - 10 april 2009 22:55
jag hade färgat grus i mitt å det har inte dött nån än ialfl:P den va vitt i typ 1 vecka såg ut som dom simma i mjölk lr ngt xD
#8 - 10 april 2009 23:01
Sorry! Men bort med skiffer och bakgrund!

Försök sedan med nya fiskar. Du har något i karet som är giftigt helt klart.
#9 - 13 april 2009 19:10
har nu "idag" slitit ut bakgrunden H*LVETE va den luktade mögel lr va de nu e, har tagit bort skiffret & sedan rötterna med, men inte ska bakgrunden lukta ursäkta språket surmus/mögel, hela lägenheten luktar....

får se om det blir någon skillnad...

appropå gruset så är det absolut inget fel på 2 olika sorter, vit & svart. den är använd sedan tidigare & inköpt från djurmagasinet.

Annons