Borneomal, vad heter den igentligen?

#1 - 21 april 2010 08:23
Jag var inne på Herkules zoo och hitta en fisk som hette Borneomal som jag blev lite intresserad av.

Jag har tidigare haft en fiskart som var väldigt lik sewellia lineolata.

Borneomalen kostar 29kr/st medans den jag tidigare haft (lik sewellia lineolata) kostar 98kr/st.

Jag skulle vilja få tag på mer info om "Borneomalen". :)

//Emil
#2 - 21 april 2010 08:26
Är det denna? Gastromyzon punctulatus

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 april 2010 08:26
Finns ju en hel bunt med karplikande fiskar som ser rätt lika ut så det kan vara vilken som helst av dom.

Kanske är det denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1028&SOK=1
#4 - 21 april 2010 08:40
Vet inte Nina. Kanske? :P

Dem var rätt små så kanske är svårt att avgöra.

http://bettafishcaretips.com/fishpic/borneo_sucker.jpg
Såhär såg dem ut i kroppsformen ungefär, men jag tror inte dem såg ut sådär i mönstret. Var mer svarta, kanske lite ljusa prickar om jag minns rätt.
#5 - 21 april 2010 09:24
Kolla loaches.com
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 april 2010 09:28
beerzon skrev:
Vet inte Nina. Kanske? :P

Dem var rätt små så kanske är svårt att avgöra.

http://bettafishcaretips.com/fishpic/borneo_sucker.jpg

Såhär såg dem ut i kroppsformen ungefär, men jag tror inte dem såg ut sådär i mönstret. Var mer svarta, kanske lite ljusa prickar om jag minns rätt.

Det är ju den kroppsform som de karpliknande fiskarna (det är definitivt ingen mal) i släktena Gastromyzon, Beaufortia och Sewellia har så kolla runt på loaches.com som BengtO föreslår. Tänk även på att kroppsfärgen kan variera en del efter "stämningen"
#7 - 21 april 2010 09:35
Hej! Kan det vara en Borneosucker? De kallas för mycket, bla prickigalgätare, borneomalar.
Det finns randiga borneosucker och så finns det borneosucker med prickar, stjärten och ryggfenan kan skifta i blått.

Har själv 7 st i 180l och jag bara älskar de småttingarna. Fredliga fiskar som inte gör mycket väsen av sig. Tycker om finkornig sand för de tycker om att göra små gropar i sanden.

[ATTACH]29876[/ATTACH]

[ATTACH]29877[/ATTACH]

[ATTACH]29878[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 april 2010 09:46
Nubi skrev:
Hej! Kan det vara en Borneosucker? De kallas för mycket, bla prickigalgätare, borneomalar.

Det finns randiga borneosucker och så finns det borneosucker med prickar, stjärten och ryggfenan kan skifta i blått.

Har själv 7 st i 180l och jag bara älskar de småttingarna. Fredliga fiskar som inte gör mycket väsen av sig. Tycker om finkornig sand för de tycker om att göra små gropar i sanden.

[ATTACH]29876[/ATTACH]

[ATTACH]29877[/ATTACH]

[ATTACH]29878[/ATTACH]

Jo det är säkert en Borneosucker men problemet är nog snarare att det finns fler olika arter som kallas för Borneosucker eller Borneomal. Detta (att flera olika arter ofta har samma handelsnman) är en av anledningarna till man bör hålla koll på det vetenskapliga namnet när man köper fisk
#9 - 21 april 2010 10:05
Jo det är säkert en Borneosucker men problemet är nog snarare att det finns fler olika arter som kallas för Borneosucker eller Borneomal. Detta (att flera olika arter ofta har samma handelsnman) är en av anledningarna till man bör hålla koll på det vetenskapliga namnet när man köper fisk

Exaktus!
Men svårt att hålla koll på det vetenskapliga namnet när butiksägarna inte vet vad det är de får hem.

Jag förstår inte, när en djurbutik beställer fisk, väljer de själva efter artikelnr eller går de efter latinska namnet?

Var inne i en butik och frågade vad det var för fisk, då sa en butiksägare, vet inte vi fick med ett gäng av dessa fiskar vid leveransen. Huh!?!? Får man fiskar trotts man inte beställt dem?

Tycker prickig algätare är det bästa namnet på borneosuckern hittills!
De ger sig inte på alger. De är de sämsta algätare som finns.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 21 april 2010 10:08
Nubi skrev:
Exaktus!

Men svårt att hålla koll på det vetenskapliga namnet när butiksägarna inte vet vad det är de får hem.

Nja, de 2 särklassigt största fiskgrossisterna i Sverige brukar oftast ange både handelsnamnet och det vetenskapliga (om det är känt - vilket ofta inte är faller för nya arter) i sina lagerlistor så om viljan verkligen finns så kan de nog oftast ange ett namn.
#11 - 21 april 2010 10:10
Nja, de 2 särklassigt största fiskgrossisterna i Sverige brukar oftast ange både handelsnamnet och det vetenskapliga (om det är känt - vilket ofta inte är faller för nya arter) i sina lagerlistor så om viljan verkligen finns så kan de nog oftast ange ett namn.

Sen kanske personen som öppnar påsarna ska veta vad det är förnågot de slänger in i karet. De kanske inte kan se skillnad på en guppy och en platy.
#12 - 21 april 2010 10:25
Nubi äter inte dina "borneomalar" alger?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 21 april 2010 10:26
Nubi skrev:
Sen kanske personen som öppnar påsarna ska veta vad det är förnågot de slänger in i karet. De kanske inte kan se skillnad på en guppy och en platy.

Det kan nog hända, men varje affär har nog ofta en person som kan fisk och sköter inkoppningen.
jag tror snarare att det beror på
1/ De vetenskapliga namnen är krångliga att stava och ofta svårare att komma ihåg och då är det lättare att skriva handelsnamnet istället. Att skriva bägge namnen tar längre tid och det finns kanske inte plats
2/ Kunderna vill ha ett namn som är lätt att komma ihåg och det är lättare att komma ihåg borneomal än Gastromyzon punctulatus

Så om kunderna inte efterfrågar det vetenskapliga namnet så blir det nog ofta som så att affären följer det minsta motståndets lag och gör det enkelt för sig och anger handelsnamnet
#14 - 21 april 2010 10:26
beerzon skrev:
Nubi äter inte dina "borneomalar" alger?

Nope, svårt när jag inte har alger i karet.
#15 - 21 april 2010 10:30
Det kan nog hända, men varje affär har nog ofta en person som kan fisk och sköter inkoppningen.

jag tror snarare att det beror på

1/ De vetenskapliga namnen är krångliga att stava och ofta svårare att komma ihåg och då är det lättare att skriva handelsnamnet istället. Att skriva bägge namnen tar längre tid och det finns kanske inte plats

2/ Kunderna vill ha ett namn som är lätt att komma ihåg och det är lättare att komma ihåg borneomal än Gastromyzon punctulatus

Så om kunderna inte efterfrågar det vetenskapliga namnet så blir det nog ofta som så att affären följer det minsta motståndets lag och gör det enkelt för sig och anger handelsnamnet

Alla latinska namn är krånliga att uttala och skriva, Det finns en anledning till varför ;)

Håller inte med dig där Kjell. Ialf inte när det gäller en viss djurbutik i Strängnäs. De har inte mycket koll på fiskarna.
Rekomenderar man 6 gulfiskar till ett 50l kar har man inte koll!
Jag tror de saknar ensåndär person som som har fisk som intresse.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 21 april 2010 11:23
Nubi skrev:
Håller inte med dig där Kjell. Ialf inte när det gäller en viss djurbutik i Strängnäs. De har inte mycket koll på fiskarna.

Rekomenderar man 6 gulfiskar till ett 50l kar har man inte koll!

Jag tror de saknar ensåndär person som som har fisk som intresse.

Det varierar säkert, men jag har sagt det tidigare och det kan upprepas. Den genomsnittliga snittkunskapen på de som jobbar i en akvarieaffär är klart högre än den genomsnittliga snittkunskapen hos de som skriver på Zoopet.
#17 - 21 april 2010 13:10
De äter sällan om alls alger, utan microorganismerna (små djur osv.) som finns i algerna. Så att köpa dom för att de ska hålla efter alger är dumt. Mygglarver och annan fiskmat är klara favoriter. Det varierar självklart bland de olika arterna, men bra att ha koll på.
De vill helst ha ganska strömt vatten (minst 1000l/h) och många arter inte över 23-24 grader varmt.

Förmodligen är det Gastromyzon ctenocephalus då det är den vanligaste och billigaste i handeln.
Men de är ofta felmärkta och jag har själv fyndat Sewellia lineolata som de hade märkt som just Gastromyzon ctenocephalus. Så kolla noga innan du köper.

Så att gå in på loaches.com är det bästa man kan göra. Helst innan man köper en fisk av den här sorten.
#18 - 21 april 2010 14:10

När det gäller fiskar av den här gruppen stämmer sällan det som står i grossisternas listor. Dessutom består ofta leveranserna (till affärerna) av flera olika arter trots att man beställt en specifik art. En del av dem är ganska lätta att själv artbestämma men andra är väldigt snarlika varandra.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 21 april 2010 14:24
BengtO skrev:
När det gäller fiskar av den här gruppen stämmer sällan det som står i grossisternas listor. Dessutom består ofta leveranserna (till affärerna) av flera olika arter trots att man beställt en specifik art. En del av dem är ganska lätta att själv artbestämma men andra är väldigt snarlika varandra.

När det gäller fiskar av den typ som det handlar om i denna tråd och även t.ex. VF Apistogramma så stämmer detta helt klart och det beroende av att de ofta kommer in mixade till grossisterna: dessutom är det fakstikst ofta som så att det korrekta vetenskapliga namnet för VF ofta inte är korrekt angivet (ofta bara ett fantasihandelsnamn som exportören använder), men detta korrigeras dock oftast av grossisterna. Jag har åtskilliga gånger traskat runt blande de bägge stora fiskgrossisterna i Sverige och även sett deras prislistor och skulle nog vilja påstå att för minst 95% av arterna så är det ett "korrekt namn" angivet (ibland dock felstavat och ibland används ett gammalt namn). Men några fiskgrupper är som sagt väldigt röriga.

Annons