Borra hål i insuget.

#1 - 13 mars 2003 02:05
Jag läste här förut att man kunde borra hål i insugsröret strax under vattenytan, för om man har läkage så börjar filtret suga luft igenom hålet och man slipper på så vis få hela akvariet på golvet.
Men jag undrar hur stort hål måste man borra och hur långt under vattenytan bör man placera det.
#2 - 13 mars 2003 06:04
Det beror väl på hur mycket du vill kunna sänka vatten ytan utan att stänga av pumpen.

Niizze Plugg
#3 - 13 mars 2003 07:10
Hullet trenger sikkert ikke værte stort, 2mm bor burde være nok.
#4 - 13 mars 2003 08:20
Det har jag gjort, ca 2cm under vattenytan eftersom man vill lämna litet rum för avdunstning. Det är jobbigt att byta vatten dock eftersom ytterfiltret måste sugas igång varje gång pga hålet.
#5 - 13 mars 2003 21:08
Hej
Ja du kan ju börja med ett som ligger 15 cm under vatten ytan.Då blir det ca 115 liter på golvet på ett 400 liters kar+att det åe en ganska lagom vatten mängd att byta en gång i veckan.Då slipper man stänga av pumpen medans man byter vatten VIKTIGT ATT HA KOLL PÅ DETTA;ANNARS GÅR DET Å H-E MED PUMPEN
#6 - 13 mars 2003 23:02
Eftersom jag bor på 3-våningen i ett hyreshus så är jag väldigt rädd för läkage. Därför borrade jag hålet 2-3cm under vattenytan. Så det blir till att stänga av pumpen vid vattenbyte.
Men om man skulle glömma och pumpen börjar suga luft, går pumpen sönder direkt då eller?
#7 - 14 mars 2003 07:04
Vannet fungerer som kjøling for pumpen, så dersom det ikke kommer vann til så vil pumpen utvikle for mye varme og tilslutt gå istykker. Usikker på hvor lang tid det tar, men under en vannbytte vil du høre ulyder lenger før pumpen går istykker.

OG når du skal ha pumpen igang, sett bare en teip bit over hulet, så er den saken ute av verden.
#8 - 14 mars 2003 22:00
hej
Nix,den går inte i sönder direkt men du sabbar impellen.Och det är ju inte bra att slita på den i onödan

Annons