bortrest i två och en halv vecka....

#1 - 22 juni 2005 07:24
Hej!

Klarar sig fiskarna ensamma så länge utan mat? Jag har timer... Fiskarna jag ahr är kampfisk, ancistrus och guppys. Har ni tips på vad jag kan göra för att fiskarna ska ha största möjliga chans att överleva? Jag har köpt sånt där "2-veckors-foder" men är det något att ha? Kan man lägga i en stor gurkbit till malen? Eller blir den snuskig... Hoppas ni har mycket hjälp och ge för jag vet inte vad jag ska göra...

Tack på förhand!
#2 - 22 juni 2005 08:16
Jag tror att man skulle kunna säga att den enade åsikten på forumet är att tvåveckorsmaten inte är bra.

Fiskarna klarar sig länge utan mat. två veckor utan problem en del även upp till tre. Fiskarna hittar nog en del att äta i karet. Jag tror att de klarar sig bra om du inte kan hitta en lämplig person som kan ge dem mat.

Gör vattenbyte innan avfärd.
#3 - 22 juni 2005 08:17
Lägg inte i mat som ligger och ruttnar på botten och skapar dåliga vattenvärden.
#4 - 23 juni 2005 08:47
Ok, jag hade väl redan anat att 2-veckorsmaten är mindre bra... Tror ni att de fiskar jag nämnde ovan är sådana som klarar sig i 3 veckor? Jag är ju borta i 2½ vecka...

Angående gurka åt malen, hör den till maten jag inte bör lägga i för att den ruttnar på bottnen?
#5 - 23 juni 2005 09:08
ja.

Förtydligande, den blir dålig om den inte blir uppäten inom kort, skulle absolut inte mata samma dag som du åker, men jag skulle göra ett vattenbyte samma dag, om möjligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 juni 2005 09:34
Jag tror att man skulle kunna säga att den enade åsikten på forumet är att tvåveckorsmaten inte är bra.

Tycker inte att man kan påstå att den är dålig - utan snarare rätt onödig enligt min mening.

Har du inte nån som kommer och vattnar blommorna under tiden du är borta (de klarar sig ju ofta inte 2.5 veckor utan vatten).
Om så är fallet så lägg några färdiga portionsförpackningar i kylskåpet som denne kan mata med. Viktigt att det är färdiga portioner så att det inte blir för mycket - vanligt fel av okunniga.

Sannolikt klarar sig dock dina fiskar utan mat utan problem om det inte rör sig om något extra svagt exemplar.
#7 - 23 juni 2005 10:18
Ok, vi får hoppas på att de klarar sig. Tyvärr har jag ingen som vattnar blommorna och de brukar de faktiskt klara ändå, man har ju sina knep. Jo jag skall byta vatten antingen dagen innnan jag åker eller samma dag... Ok, men jag antar att de hinner äta upp gurkan då...

Tack för alla svar =D
#8 - 23 juni 2005 10:37
Anledningen till att jag inte rekomenderar matning samma dag som du åker, men dock vattenbyte är för att inte belasta systemet med restprodukter.. Mindre risk för att vattnet ska bli "dåligt".

Lycka till med semester resan, antar att det är en sådan.
B!
#9 - 24 juni 2005 08:33
Tack =D Jodå det är en semesterresa... hihi

Det skall nog ordna sig nu.

Annons