Bostadsort vid nick?

#1 - 20 maj 2006 20:24
Något jag har funderat på är varför det inte står bostadsort vid nicket på alla.
I många fall när folk vill ha hjälp/tips så är det mycket enklare att hjälpa till om man har den infon, och det känns inte som att det är ett gigantiskt ingrepp i integriteten att kräva det.
#2 - 20 maj 2006 22:07
[quote=jolon]Något jag har funderat på är varför det inte står bostadsort vid nicket på alla.
I många fall när folk vill ha hjälp/tips så är det mycket enklare att hjälpa till om man har den infon, och det känns inte som att det är ett gigantiskt ingrepp i integriteten att kräva det.[/quote]

Liknande frågor har varit uppe förut om foton osv... Vissa vill vara lite hemliga och det får väl vara upp till var och en hur mycket information man vill lämna ut... Jag personligen håller med dig..
#3 - 20 maj 2006 23:58
bostadsort håller jag med om det är inte fel att skriva in.
en del som frågar var man kan köpa en de ena än de andra skriver ju inte alltid in var dom bor till exempel.

namn ålder är mer upp till var och en.
#4 - 21 maj 2006 00:10
Exakt, man behöver inte känna till kön ålder etc men just ort underlättar
#5 - 21 maj 2006 00:14
har sett att det nästan bara är nya personer som inte har fyllt i de..
ja kom inte heller på de i början att man kunde fylla i de
#6 - 21 maj 2006 00:18
när de gäller nya kan de ju också va så att dom kommer gör 3-4 inlägg och sen försvinner.
nyligen kom ju in en snubbe och gjorde sitt första inlägg och registrera sej 2002 typ.

sen är vbulletins CP lite småkrånglig med många alternativ vilket inte gör saken bättre.
#7 - 21 maj 2006 10:20
Jag håller med om att stad/ort både stå på alla.
#8 - 22 maj 2006 07:13
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men vill man vara anonym så kan man ju skriva vad som helst, så jag vet inte om krav på bostadsort skulle göra nå´n större skillnad. Nu vet (tror sig veta) man ju i alla fall att dom som skriver troligtvis bor där dom skriver och inte hittar på nå´t bara för att det måste stå nå´t.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Blev det lite rörigt nu ;)[/COLOR][/FONT]
#9 - 22 maj 2006 07:19
Ibland kommer det in trådar där dom tex frågar vart man kan köpa just den produkten/fisken/räkan mm och sen ingen ort! Det är jogge mig inte lätt att hjälpa till då. En ort eller ett län är ju inget man hänger ut sig med om man vill vara anonym. Tror det är väldigt, väldigt få personer som skriver kiruna om dom bor i skåne...
#10 - 22 maj 2006 08:45
Jag kan inte hålla med er här riktigt, varför kan man inte låta folk välja själva?
Vill någon inte skriva ut namn, kön eller bostadsort så spelar väl det ingen större roll? det är väl ändå inte erat problem?

Visst skulle det underlätta om alla gjorde det i samband med frågor som rör akvariebutiker osv... men jag kan knappast se det som ett argument.
Det kommer vara färre som svarar på en fråga om tex bra butiker i närheten om det inte står bostadsort men detta är väl ändå bara till nackdel för den som frågar, ni som stör er på att folk inte skriver ut sin bostadsort behöver väl inte bry er?

PS, jag tycker vi skall göra det obligatoriskt att fylla i sitt personnummer här på forumet, det skulle underlätta mycket. det skapar liksom en så trevlig gemenskap när man vet vilka alla är :D
#11 - 22 maj 2006 14:25
[quote=Marie J]köpa just den produkten/fisken/räkan mm och sen ingen ort! Det är jogge mig inte lätt att hjälpa till då. [/quote]

ååhh har din kristallkula också gått sönder ;)

[quote=Chrillos]Jag kan inte hålla med er här riktigt, varför kan man inte låta folk välja själva?[/quote]
eehh folk FÅR välja själva om dom ska skriva ort eller inte, det är ingen som tvingar.
men det är väldigt många osm missar att skriva ort när dom eftersöker räkor eller butiker.

Vill någon inte skriva ut namn, kön eller bostadsort så spelar väl det ingen större roll? det är väl ändå inte erat problem?

namn och kön är inget som spelar nån roll men just bostadsort är bra när man ställer vissa frågor, bl.a ger det mej möjlighet att kolla upp vattenvärden från vattenverket till exempel så jo att inte skriva ort ger oss problem att hjälpa.

PS, jag tycker vi skall göra det obligatoriskt att fylla i sitt personnummer här på forumet, det skulle underlätta mycket. det skapar liksom en så trevlig gemenskap när man vet vilka alla är

så du menar alltså att argumentet om att man måste veta var nån bor för att kunna rekommendera butiker till exempel är dåligt..
#12 - 22 maj 2006 14:27
[quote=Marie J]köpa just den produkten/fisken/räkan mm och sen ingen ort! Det är jogge mig inte lätt att hjälpa till då. [/quote]

[quote=Chrillos]Jag kan inte hålla med er här riktigt, varför kan man inte låta folk välja själva?[/quote]
eehh folk FÅR välja själva om dom ska skriva ort eller inte, det är ingen som tvingar.
men det är väldigt många osm missar att skriva ort när dom eftersöker räkor eller butiker.

namn och kön är inget som spelar nån roll men just bostadsort är bra när man ställer vissa frågor, bl.a ger det mej möjlighet att kolla upp vattenvärden från vattenverket till exempel så jo att inte skriva ort ger oss problem att hjälpa.

cket. det skapar liksom en så trevlig gemenskap när man vet vilka

så du menar alltså att argumentet om att man måste veta var nån bor för att kunna rekommendera butiker till exempel är dåligt..
#13 - 22 maj 2006 14:30

namn och kön är inget som spelar nån roll och ingen som sagt nåt om men just bostadsort är bra när man ställer vissa frågor, bl.a ger det mej möjlighet att kolla upp vattenvärden från vattenverket till exempel så jo att inte skriva ort ger oss problem att hjälpa.

Visst skulle det underlätta om alla gjorde det i samband med frågor som rör akvariebutiker osv... men jag kan knappast se det som ett argument.

#14 - 22 maj 2006 15:01
Det enda jag menar är att det inte är ett bra argument för att göra det obligatoriskt för alla forummedlemmar att skriva in sin bostadsort.

Sen är det väl jättebra om var och en gör det frivilligt, det är en annan sak.

Om folk inte skriver var dom bor när dom efterfrågar någon butik eller likande så är det väl deras problem om dom inte får så många svar, right?
Man behöver ju inte svara i tråden om man nu är lite smått irriterad på folk som inte skriver var dom bor.
#15 - 22 maj 2006 15:19
[QUOTE=Chrillos]Det enda jag menar är att det inte är ett bra argument för att göra det obligatoriskt för alla forummedlemmar att skriva in sin bostadsort.

Sen är det väl jättebra om var och en gör det frivilligt, det är en annan sak.

Om folk inte skriver var dom bor när dom efterfrågar någon butik eller likande så är det väl deras problem om dom inte får så många svar, right?
Man behöver ju inte svara i tråden om man nu är lite smått irriterad på folk som inte skriver var dom bor.[/QUOTE]
Det brukar i regel vara Stockholmare som glömmer bort att det finns andra städer i landet... :-)
#16 - 22 maj 2006 16:23
[quote=petnym]Det brukar i regel vara Stockholmare som glömmer bort att det finns andra städer i landet... :-)[/quote]
Ja, Borås, Göteborg, Haparanda, Helsingborg, Lidingö, Trollhättan, Vaxholm och Västerås kallar sig också "stad".
#17 - 22 maj 2006 17:31
[quote=Chrillos]Det enda jag menar är att det inte är ett bra argument för att göra det obligatoriskt för alla forummedlemmar att skriva in sin bostadsort.[/quote]

obligatoriskt är de ju inte och i stort är det inte heller bra om det blir obligatoriskt då det kan finnas ex: dom som lever "gömd ort" eller va de nu heter typ.
men det är bra och underlättar i många frågor.
#18 - 23 maj 2006 07:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Undrar egentligen hur många som vet var Öjersjö ligger ;)[/COLOR][/FONT]
#19 - 23 maj 2006 08:46
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Undrar egentligen hur många som vet var Öjersjö ligger ;)[/COLOR][/FONT][/QUOTE]
Det ligger mellan partille och mölnlycke! :)
#20 - 23 maj 2006 09:07
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Undrar egentligen hur många som vet var Öjersjö ligger ;)[/COLOR][/FONT][/quote]

Kommer man in på Zoopet kan man förmoda att man har tillgång till Internet och då har man i sin tur tillgång till hitta.se (t.ex, det finns flera sidor) där man kan skriva in Öjersjö eller vilken ort som helst faktiskt och få upp en karta på var dom olika orterna befinner sig. :p
#22 - 23 maj 2006 21:12
[quote=Opus]Kommer man in på Zoopet kan man förmoda att man har tillgång till Internet och då har man i sin tur tillgång till hitta.se (t.ex, det finns flera sidor) där man kan skriva in Öjersjö eller vilken ort som helst faktiskt och få upp en karta på var dom olika orterna befinner sig. :p[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om man inte frågar i tråden då ;) :D[/COLOR][/FONT]
#23 - 23 maj 2006 23:10
jag visste... har gått hela den långa vägen från mölnlycke till öjersjö...
#24 - 23 maj 2006 23:43
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om man inte frågar i tråden då ;) :D[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Alltid farligt att göra sånt. ;)

Annons