Bot mot skygga malawi

#1 - 29 oktober 2008 12:12
Det är så att mina malawi (L. Trewavasae och L. Golden) är VÄLDIGT skygga! Direkt jag sätter mig framför akvariet så sätter de iväg och gömmer sig i sina grottor (finns gott om gömställen).

Akvariet har varit igång någon månad och de har alltid varit skygga. Det har inte blivit bättre, det har snarare blivit mycket mycket värre! Förut kom de fram när jag matade men nu vågar de inte äta förrän jag gått därifrån och vid minsta lilla rörelse drar de iväg som en samling avlöningar.

Jag har inte för få fiskar och jag har satt för båda kortsidorna (+ baksidan såklart) så jag tänkte att några svärdbärare, guldbarber eller liknande skulle kunna locka fram dem. Låter det som en bra idé?

Hoppas det inte blev för krångligt :P Här kommer en sammanfattning :D

Malawi skygga.
* Har gott om gömställen.
* 3 täckta sidor.
* Lagom mängd fisk.

Sätta in ett gäng mindre skygga fiskar som bot?
#2 - 29 oktober 2008 14:41
Det KAN ändå vara för lite fisk. En standard-, tråkig fråga unnderlättar svar: storlek på kar och antal fiskar?
Min erfarenhet är att varken golden eller trewavasae är skygga för fem öre...
Bilagor:
#3 - 29 oktober 2008 15:02
160 liter:
trewavasae: 1 + 2
caeruleus: 1+2? (svårt att veta)

tigerbotia: 2
ancistrus: 1, 4 cm
jack dempsey: 2 små ca 3 cm (OBS! TILLFÄLLIGA INNVÅNARE)
Röd krabba: 1 + 1 (räknas kanske inte? sitter mest på land...)
---------------

tot: 11 st (13 med krabborna)
JeBoro
#4 - 29 oktober 2008 20:10
Ja det är för lite fisk och det är därför dom är skygga. Och skaffa inga svärbärare eller guldbarber för dom skulle nog inte leva så länge i det akvariet. :) Skaffa istället några fler av dom arterna du har ca 10-15 ciklider skulle nog vara lagom.
#5 - 29 oktober 2008 20:29
JeBoro skrev:
Ja det är för lite fisk och det är därför dom är skygga. Och skaffa inga svärbärare eller guldbarber för dom skulle nog inte leva så länge i det akvariet. :) Skaffa istället några fler av dom arterna du har ca 10-15 ciklider skulle nog vara lagom.

Okej :) Tack ska ni ha, det blir nog att köpa mer trewavasae :D De är sjukt härliga och riktigt fina (det är iofs Golden också så det blir såna också [:o])

Jag är bara lite orolig för att det ska bli överbefolkat i akvariet! Vill ju inte fiskarna något illa, och ja, ekonomin gör inte saken bättre heller :D

Men tack än en gång :)
#6 - 29 oktober 2008 22:36
DAHLBERG skrev:
Det är så att mina malawi (L. Trewavasae och L. Golden) är VÄLDIGT skygga! Direkt jag sätter mig framför akvariet så sätter de iväg och gömmer sig i sina grottor (finns gott om gömställen).

Akvariet har varit igång någon månad och de har alltid varit skygga. Det har inte blivit bättre, det har snarare blivit mycket mycket värre! Förut kom de fram när jag matade men nu vågar de inte äta förrän jag gått därifrån och vid minsta lilla rörelse drar de iväg som en samling avlöningar.

Jag har inte för få fiskar och jag har satt för båda kortsidorna (+ baksidan såklart) så jag tänkte att några svärdbärare, guldbarber eller liknande skulle kunna locka fram dem. Låter det som en bra idé?

Hoppas det inte blev för krångligt :P Här kommer en sammanfattning :D

Malawi skygga.

* Har gott om gömställen.

* 3 täckta sidor.

* Lagom mängd fisk.

Sätta in ett gäng mindre skygga fiskar som bot?

Du har inte skaffat någon ny lampa o satt i närheten av karet? Eller gjort någon annan förändring i rummet brevid karet? Detta kan göra att dom också blir skygga nämligen. + att jag skulle nog också försöka skaffa ett lite större kar om du har möjlighet, dom vill ju gärna ha rätt stort utrymme. Men jag tror ju inte på att slänga i några andra fiskar där i, dom skulle inte bli långvariga.
#7 - 29 oktober 2008 22:43
Du har inte skaffat någon ny lampa o satt i närheten av karet? Eller gjort någon annan förändring i rummet brevid karet? Detta kan göra att dom också blir skygga nämligen. + att jag skulle nog också försöka skaffa ett lite större kar om du har möjlighet, dom vill ju gärna ha rätt stort utrymme. Men jag tror ju inte på att slänga i några andra fiskar där i, dom skulle inte bli långvariga.

Nä jag har ingen ny lampa utanför, och jag har 2 originallysrör i rampen varav ett är dämpat med folie. Och ingen förändring av möbler eller liknande.

Jo jag vet att akvariet är i minsta laget, men det kommer garanterat att bli ett större om ett tag!

Hm vad tycker du jag ska göra? Inget annat verkar det "vara fel på" (förutom lite litet kar). Men om fiskarna, som du säger, vill ha stort utrymme, borde de inte vara jättenöjda som det är med fiskantalet då?
#8 - 29 oktober 2008 22:56
Är det jack dempsey från malawi eller från Mexico? finns nämligen från båda ställerna. OM det nu är från malawi så ska det ej bero på dom men om det nu skulle vara dom från mexico så skulle det kunna vara pga dom. Nej jag tror inte det är pga av antalet fiskar. En svår fråga.
#9 - 29 oktober 2008 23:01
Är det jack dempsey från malawi eller från Mexico? finns nämligen från båda ställerna. OM det nu är från malawi så ska det ej bero på dom men om det nu skulle vara dom från mexico så skulle det kunna vara pga dom. Nej jag tror inte det är pga av antalet fiskar. En svår fråga.

Jag kan inte svara på var de kommer ifrån, men de är jättesnälla! Alltså JÄTTESNÄLLA gör inte något mot någon och de är minst lika fega som alla andra. När de var nya i akvariet var de inte så brydda, ganska coola och lugna, men de lärde sig väl av de andra fiskarna.

Men vad tycker du att jag ska göra? Jag är öppen för alla förslag! Det är ju inte roligt med fiskar som gömmer sig när man sätter sig för att titta på dem :( Man får riktigt leta (har massor med grottor).

EDIT: Mina Jack Dempsey är: Rocio octofasciatum... dvs Amerika?
#10 - 29 oktober 2008 23:05
Prova mata dem lite varje gång du tittar på dem, då kommer dom att flockad där maten faller ner såfort dom ser dig :P
#11 - 29 oktober 2008 23:12
ajs skrev:
Prova mata dem lite varje gång du tittar på dem, då kommer dom att flockad där maten faller ner såfort dom ser dig :P

Det var iofs smart, läste en tråd om att vänja skygga fiskar vid att man sitter där, men då måste man sitta där typ 24/7 och det har man inte tid med... Men lite lite mat fungerar säkert bättre :) åskådare = nam-nam :D ska prova det :p
Tack :)
#12 - 29 oktober 2008 23:23
du kan också testa att vänta några dagar (3-4dagar) med att mata dom. Sen när du kommer in i rummet o matar dom efter den tiden så e dom jätte hungriga o så förknippar dom dig som en snäll sak som ger mat. Är också en sak men kan testa. Jag hade samma sak med mina malawi bara för någon vecka sedan. Jag ställde in ett nytt kar i samma rum o då blev dom jätte skygga, då tag jag reda på varfär. Då fick jag svaret ett det kunde bero på lyset till de nya, så då flyttade jag det o sen tog det 3 dagar sen va dom som vanligt igen, alltig framme o är "nyfikna"=) Men du har ju ingen ny lampa där, så testa det med maten en gång o se om det blir bättre.
#13 - 29 oktober 2008 23:26
du kan också testa att vänta några dagar (3-4dagar) med att mata dom. Sen när du kommer in i rummet o matar dom efter den tiden så e dom jätte hungriga o så förknippar dom dig som en snäll sak som ger mat. Är också en sak men kan testa. Jag hade samma sak med mina malawi bara för någon vecka sedan. Jag ställde in ett nytt kar i samma rum o då blev dom jätte skygga, då tag jag reda på varfär. Då fick jag svaret ett det kunde bero på lyset till de nya, så då flyttade jag det o sen tog det 3 dagar sen va dom som vanligt igen, alltig framme o är "nyfikna"=) Men du har ju ingen ny lampa där, så testa det med maten en gång o se om det blir bättre.

Tack, det låter bra! Bättre (och billigare) än att köpa mer fisk!
Då kombinerar jag båda metoderna och ger dem mat först på söndag och sen lite flera gånger när jag sitter där :)

Tusen tack för alla svar!
#14 - 30 oktober 2008 05:31
DAHLBERG skrev:
160 liter:

trewavasae: 1 + 2

Du kanske skulle köpa fler golden istället. För någon vecka sen sålde jag bort min grupp med Lab. Trewavasae för att dom blivit för stora i mitt 275L. Dom växer fort och blir stora. OBS; Jag har mycket sten i det karet.
#15 - 30 oktober 2008 13:08
HenrikV skrev:
Du kanske skulle köpa fler golden istället. För någon vecka sen sålde jag bort min grupp med Lab. Trewavasae för att dom blivit för stora i mitt 275L. Dom växer fort och blir stora. OBS; Jag har mycket sten i det karet.

Ja det får bli plan B, börjar med svälta och sen att försöka vänja dem vid att jag sitter där med mat :) Sen om det inte går får vi ta i med hårdhandskarna.

Tack för tipset att Labeotropheus växer ur fort, blir golden isf senare då :)
#16 - 9 november 2008 03:21
Tänkte bara säga att redan nu (dryg vecka senare) är det STOR skillnad på fiskarna, de är mycket mindre skygga nu! Kommer direkt när jag närmar mig karet, men de är fortfarande lite smårädda för hastiga rörelser. Men som sagt stor skillnad! Tack än en gång för svaren och jag hoppas att andra med samma problem får hjälp av den här tråden!

Hade kung allesammans!
#17 - 10 november 2008 01:32
DAHLBERG skrev:
Tänkte bara säga att redan nu (dryg vecka senare) är det STOR skillnad på fiskarna, de är mycket mindre skygga nu! Kommer direkt när jag närmar mig karet, men de är fortfarande lite smårädda för hastiga rörelser. Men som sagt stor skillnad! Tack än en gång för svaren och jag hoppas att andra med samma problem får hjälp av den här tråden!

Hade kung allesammans!

Kul att det hjälpte. Lycka till i fortsättningen

Annons