Bota gärna min idétorka...

#1 - 27 april 2005 22:04
Jag har just nu en balja på 54 liter som står tom, och behöver fyllas...
Men just nu har jag brist på idéer om vad den skall fyllas med. Jag vill inte ha några levandefödare eller tetror, för sådana baljor har vi redan.
Har haft funderingar om Lamprologus multifasciatus eller Lamprologus brevis. Visserligen så ska dom enligt beskrivningen klara så små kar, men kan dom trivas och leka i ett 54 liters?
Ett tag var jag även sugen på att starta ett Nano Reef, men det verkar vara lite krångligt.
Är det någon som har några andra idéer? Gärna någon ciklid.
#2 - 28 april 2005 07:21
[QUOTE=Möllergren]Har haft funderingar om Lamprologus multifasciatus eller Lamprologus brevis. Visserligen så ska dom enligt beskrivningen klara så små kar, men kan dom trivas och leka i ett 54 liters?[/QUOTE]
Oj. Det är inga problem alls. Jag har fyra vuxna L. multifasciatus i ett 43-liters och dom trivs och leker som bara den. Nånstans runt 15 yngel har jag, från tre kullar. Och då har jag bara haft multisarna i knappt tre månader.
#3 - 28 april 2005 08:14
Skulle absolut satsa på snäcklekare! Lycka till, tala gärna om vad det blev!
#4 - 28 april 2005 10:14
Då blir det en resa till den lokala handlaren för att se vad han har för några snäcklekare. Får väl starta upp karet idag då med, och köpa mer biltemasand...
Så blir det väl fiskköp lite senare...

Har ni några tips om vad för algätare man kan ha i samma balja? Ancistrus?
HazelCR
#5 - 17 september 2006 03:37
Då blir det en resa till den lokala handlaren för att se vad han har för några snäcklekare. Får väl starta upp karet idag då med, och köpa mer biltemasand...

Så blir det väl fiskköp lite senare...

Har ni några tips om vad för algätare man kan ha i samma balja? Ancistrus?

Jag sitter och funderar på hur jag skall flytta om lite med mina fiskar bl.a. om mina Multisar skall få något sällskap.

En kombination som jag funderade över är just Multisar tillsammans med ett Ancistruspar.
Har du provat, blir det yngel från båda arterna, överlever ynglen?
Tråden är gammal, så du kanske har hunnit pröva mycket mer. Berätta!
#6 - 17 september 2006 07:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi har sniglar som algätare och det funkar jättebra. I det ena karet har vi gula äppelsniglar och i det andra har vi sebrasniglar.[/COLOR][/FONT]
#7 - 17 september 2006 08:49
Ancistrus behöver MINST 100 l
Så jag rekommenderar räkor eller snäckor(sniglar med skal) i ett litet kar.
Fast om det är 54 l. tror jag faktiskt att det skulle kunna funka med några corydoras pygmeus, ej säker dock.
#8 - 21 september 2006 21:13
ancistrus klarar sej fint även i ett 53 liters... och de kan hålla sej undan bra... däremot kommer ynglen av malarna bli mat så fort de simmar ut ur sin håla...

c.pygmeus skulle inte klara sej alls bra, de lever naturligt i surt vatten, tanganyika ska ha basiskt... dessutom äter de inga alger...

både pygmeus och räkor riskerar stryk tillsammans med snäcklekarna

I många snäckiskar jag haft så har jag haft guppy eller molly som algätare... och lamprologusar tackar inte nej till lite levandefoder ibland...

Annons