Bota vita prick utan medicin?

#1 - 24 januari 2005 17:25
Hej!
Såg just att en kampfisk i det lilla sällskapsakvariet har fått små vita pickar på stjärtfenan.
Läste någonstans att man ev kunde bota vita pricksjukan genom att släcka ner akvariet ett par dagar. Kan detta funka?
Skulle man kunna håva upp fisken och sätta i en separat glasskål ett par dagar utan ljus?
Har nämligen ej möjlighet att fara och införskaffa medin den här veckan.
Kan det har smittat de andra fiskarna än fast de inte har vita prickar än?

mvh
Andreas
#2 - 24 januari 2005 17:38
Din kampfisk kan mycket väl ha smittat de andra fiskarna trots att det inte syns på dessa ännu. Du kan inte låna en liten slant till medicin? men i annat fall kan det fungera genom att släcka ner ett par dagar, det beror helt och hållet på hur länge han har gått med svampen och hur pass intensiv den är. Du kan föra över kampfisken till en separat skål med cirkulationspump ett par dagar och hoppas att han blir bättre. Men jag hade varit försiktig i och med att stress påverkar imunförsvaret.. Jag själv har lyckats ibland genom att släcka ner. Lycka till
#3 - 24 januari 2005 17:46
Läs zoopets första sida, jag förstår inte varför så många går direkt till forumet då svaret på många frågor finns på första sidan http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar
#4 - 24 januari 2005 17:52
Kramfors: Jodå, nog läste jag där alltid.
"Åtgärd: Lättbotad sjukdom. Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna."
Det svarade ju inte precis på min fråga om ett nedsläckt aklvarium kunde lösa problemet...eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 januari 2005 19:04
Till Vita Prick-sjukan skall man alltid använda mediciner som dock kan kombineras med annat.
#6 - 24 januari 2005 19:19
Jag har då aldrig under mitt hittills relativt långa akvaristiska liv läst eller hört att man skulle kunna bota vita-prick med mörkläggning...
Lyssna på Kramfors och Kjell....
#7 - 24 januari 2005 19:45
[QUOTE=erikthur]Jag har då aldrig under mitt hittills relativt långa akvaristiska liv läst eller hört att man skulle kunna bota vita-prick med mörkläggning...
Lyssna på Kramfors och Kjell....[/QUOTE]

Tror att det är detta han tänker på:

Sammetssjuka (Oodinium).
Symptom: Kallas även sammetssjukan och orsakas av en encellig flagellat. Fiskarna har en grå eller gulaktig sammets(damm)-liknande beläggning (små prickar som sitter mycket tätt).
Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt gärna också 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. Kan också behandlas genom att man mörklägger akvariet helt under några dagar.

från denna sidan:http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
#8 - 24 januari 2005 19:47
Inte ens detta att bota velvet har jag hört talas om - kör själv helst med koksalt där...
#9 - 24 januari 2005 19:49
[QUOTE=erikthur]Inte ens detta att bota velvet har jag hört talas om - kör själv helst med koksalt där...[/QUOTE]

Har inte heller märkt att det hjälper, men det står där.......
#10 - 24 januari 2005 19:51
Ok, tack för alla svar. Jag antar att det blir till att försöka ta sig in till en akvariebutik så fort jag kan ändå och köpa medicin. Jag har satt kampfisken i karantän så länge....bara hoppas att resten av fiskbeståndet har klarat sig.
#11 - 24 januari 2005 20:07
prova att köra en liten salt kur, 1 matsked borde räcka.... tänk på att det ska vara jodfritt salt...
#12 - 24 januari 2005 21:03
1 matsked?
Hur mycket vatten i karet räknar du på då?
#13 - 24 januari 2005 21:31
och en annan fick till svar alldeles nyss att salt inte hjälper mot svamp...?
#14 - 24 januari 2005 21:36
[QUOTE=pterophyllum]och en annan fick till svar alldeles nyss att salt inte hjälper mot svamp...?[/QUOTE]
Ett exempel på att akvariehobbyn inte är en exakt vetenskap. Finns inga absoluta rätt eller fel.
#15 - 24 januari 2005 22:13
Här är en länk om salt och parasiter.
Men det finns bättre medicin. http://www.home.no/telekort/fisk/para.html
#16 - 24 januari 2005 22:26
[QUOTE=Kramfors]Här är en länk om salt och parasiter.
Men det finns bättre medicin. http://www.home.no/telekort/fisk/para.html[/QUOTE]

Men det e alltid en början eftersom han hade lite problem med att få tag på medescin....
#17 - 24 januari 2005 22:27
[QUOTE=Hasse H][QUOTE=pterophyllum]och en annan fick till svar alldeles nyss att salt inte hjälper mot svamp...?[/QUOTE]
Ett exempel på att akvariehobbyn inte är en exakt vetenskap. Finns inga absoluta rätt eller fel.[/QUOTE]

Prescis, det är mycket "try and error"
#18 - 25 januari 2005 00:21
men då testar jag salt ändå! hehe... tack för hjälpen även om det nu hamnade i fel tråd ;))
#19 - 25 januari 2005 06:21
Hasse H "Ett exempel på att akvariehobbyn inte är en exakt vetenskap. Finns inga absoluta rätt eller fel"
Kanske inte någon vetenskap, men när det gäller att sköta sina fiskar finns bara rätt.
#20 - 25 januari 2005 06:34
[QUOTE=Kramfors]'Kanske inte någon vetenskap, men när det gäller att sköta sina fiskar finns bara rätt.[/QUOTE]
Vad jag ville få fram var att många som inte ännu har hunnit skaffa sig tillräckligt med erfarenhet inte alltid inser att det ofta finns flera rätta vägar att välja mellan för att nå fram till målet. Har man en rätt väg att följa betyder inte det att det inte finns andra rätta vägar.
#21 - 25 januari 2005 06:40
[QUOTE=Mattias Andersson][QUOTE=Hasse H][QUOTE=pterophyllum]och en annan fick till svar alldeles nyss att salt inte hjälper mot svamp...?[/QUOTE]
Ett exempel på att akvariehobbyn inte är en exakt vetenskap. Finns inga absoluta rätt eller fel.[/QUOTE]

Prescis, det är mycket "try and error"[/QUOTE]
Inte direkt vad jag menade, se ovan. Man måste alltid ta reda på fakta och lära sig mer innan man gör nåt som t.ex. medicinera mot sjukdomar. Men lyssna på flera källor och inse att det kan finnas olika sätt att lösa problemet, i detta fallet bota sjukdomen.
#22 - 25 januari 2005 06:51
Det kan betyda att när många som inte ännu har hunnit skaffa sig tillräckligt med erfarenhet försöker finna en eller flera rätta vägar för att nå fram till målet, så kantas "vägarna" av döda fiskar.

Att läsa http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sk%F6tsel
ger en bra början.
#23 - 25 januari 2005 07:02
[QUOTE=Kramfors]Det kan betyda att när många som inte ännu har hunnit skaffa sig tillräckligt med erfarenhet försöker finna en eller flera rätta vägar för att nå fram till målet, så kantas "vägarna" av döda fiskar.

Att läsa http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sk%F6tsel
ger en bra början.[/QUOTE]
Det är precis därför det är så viktigt att vi alla försöker hjälpa varandra att hitta rätt... och ödmjukt inse att nybörjare kommer ta livet av fiskar pga bristande erfarenhet och kunskap, det sker i denna stund och kommer fortsätta ske. Det enda vi kan göra åt det är att hjälpa, tipsa, informera, upplysa och utbilda. "Trial and error" är ingen rätt väg.

Annons