Böter på ca. 100.000 för den som har Tilapia och Oreochromis

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 12 december 2006 21:44
Ja det gäller inte i Sverige utan i Australien http://www.nt.gov.au/dpifm/Fisheries/Content/File/aquatic_pests/tilapia.pdf
#2 - 12 december 2006 21:45
Tja det är onekligen en dyr hobby,,,;)
Men ärligt vad är det för straff på att stjälpa ner solaborrar i en sjö här i svergie?
Tror att det finns liknande straff för oss med.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 december 2006 21:59
Nu var det ju faktikst t.o.m. olagligt att inneha dessa fiskar
#4 - 12 december 2006 22:03
Nu var det ju faktikst t.o.m. olagligt att inneha dessa fiskar

Men är det inte samma sak här? (fullt möjligt att jag har blandat ihop england och svergie här,, )
#5 - 12 december 2006 22:07
Otroligt att man kan förbjudas att inneha fiskar.
#6 - 12 december 2006 22:19
Tenkare skrev:
Otroligt att man kan förbjudas att inneha fiskar.

Inte lika otroligt som att man inte kan förbjudas att ha orm. Om inte min källa är helt åt helvete så har vi idag en population med "timberland rattlers" som det står och det är ju kul..
#7 - 12 december 2006 22:19
Kanske enda sättet eftersom folk tydligen inte kan låta bli att släppa ut dom.
Alla människor är inte så smarta som bekant.
Det är nog tur att vi har vårt kalla vatten i annat fall skulle säkert detta vara ett stort problem även i Sverige.
#8 - 13 december 2006 05:05
Tydligen förekommer de redan i Australien eftersom måtten på de australiensiska exemplaren anges...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 december 2006 08:12
Risken är ju stor att det så småningom kommer en massa restriktioner i Sverige också pga att folk är korkade och släpper ut sina "husdjur" i naturen
#10 - 13 december 2006 08:34
Är detta samma Tilapia som man har som matfisk i Asien? De odlar en av dessa sorter i stora kassar i åar, och inte sällan spricker kassarna.
Men det kanske är en annan sorts Tilapia, vad vet jag?:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 december 2006 08:40
ansjo skrev:
Är detta samma Tilapia som man har som matfisk i Asien? De odlar en av dessa sorter i stora kassar i åar, och inte sällan spricker kassarna.

Men det kanske är en annan sorts Tilapia, vad vet jag?:confused:

Lagen gällde samtliga Tilapia oavsett art
#12 - 13 december 2006 08:52
Jaha, då vet man vad man brukar få till middag i Thailand då:p . Tur att frugan inte är från Australien[B)] .
Rent kullinariskt är den ändå ingen höjdare, då den får växa upp i dessa dyåar för att sedan säljas vid en storlek runt kilot, grillas eller kokas med massor av chili till. Lite Off topic[:o] .

Annons