Botior som kliar sig

#1 - 7 mars 2008 16:48
Hej våra praktbotior kliar, eller rättare sagt dunkar sig själva emot sanden upprepade gånger. Ögonen är även väldigt mörka/svarta, det senare gäller bara vissa av dom. De har även periodvis svarta fläckar på kroppen. Vad beror detta på är det en sjukdom eller något fel på värdena i vattnet, isåfall vad?
#2 - 7 mars 2008 17:20
Tänkte bara tillägga att det var en botia som magrade av helt, och blev som ett skelett mer eller mindre, detta hände för ca 1-2 månader sen i samma veva "försvan" 2 stycken mindre sajicaciklider.. antog dock att dessa 2 stressats eller jagats ihjäl av våran dominanta hane. Ytterliggare en sajica ser ut att likt botian magra bort, men det har också skett i samband med att de andra sajicorna lekt och blivit revirhävdande. Den är flyttad för tillfället, men det verkar inte hjälpa.
#3 - 8 mars 2008 12:49
Ingen som har någon aning? detta börjar verkligen bli akut.... Nu har även fiskar i det karet sajican flyttats över till börjat dö. Misstänker starkt att det är någon form av parasitangrepp, men vi vet inte vad vi ska göra..
#4 - 8 mars 2008 16:59
Något nytt i karet - ny häftig rot eller något annat. Det behövs mer informatiuon - gärna en bild.

MVH Lasse
#5 - 8 mars 2008 19:16
Mina blev sådär , alltså att de dunkar/gnider sig mot inredning mm då jag hade för höga nitratvärden.

ang att ett par st magra av mm har jag inga svar om, låter ganska skumt
#6 - 8 mars 2008 19:52
Nje finns inget direkt nytt i karet, dock börja det i samma veva som vi la i en RIKTIGT stor mangroverot. Tror inte en bild skulle hjälps nämnvärt då det egentligen inte syns så mycket utvändigt på fiskarna, det är mest i betendet.
#7 - 8 mars 2008 21:15
woodo skrev:
Nje finns inget direkt nytt i karet, dock börja det i samma veva som vi la i en RIKTIGT stor mangroverot. Tror inte en bild skulle hjälps nämnvärt då det egentligen inte syns så mycket utvändigt på fiskarna, det är mest i betendet.

Ut med roten, gör ett vattenbyte och avvakta, gissar att ert pH är relativt högt också

MVH Lasse
#8 - 9 mars 2008 09:19
helvetet fortsätter, nu dock främst i det andra karet där rödmunstetrorna dör på löpande band, inga fel på vattenvärdena.. de ligger bakom pumpen i snitt 1 per dygn eller så... inte för att det är bra i det stora karet heller men iaf

Annons