Bottenfilter...???

#1 - 9 februari 2006 12:56
Hej..har 5 st stora guldsömmar + två småbiffiga pleckomalar som lyckas se till att skita ned så grymt att jag antagligen "måste" skaffa ett bottenfilter för att få ngn balans i det hela...har ett fluval 4+ , men de lyckas ändå att se till att orsaka så mkt "nedfall" att det inte funkar ändå...

Vad jag behöver är tips / råd på ett bra bottenfilter som "orkar" med och som inte behöver varje dag underhåll....

Ni som vet och kan..hjälp ok ????

Loppan112
#2 - 9 februari 2006 13:14
du kanske kunde sätta in en cirkulationspump som ger lite mer snurr vid botten, så skiten virvlar in i innerfiltret.
#3 - 9 februari 2006 13:25
Ehhhh jaha...men ska inte fluvalen som jag nämnde kunna göra det ????

[quote=fredcoca]du kanske kunde sätta in en cirkulationspump som ger lite mer snurr vid botten, så skiten virvlar in i innerfiltret.[/quote]
#4 - 9 februari 2006 18:11
[QUOTE=Loppan112]Hej..har 5 st stora guldsömmar + två småbiffiga pleckomalar som lyckas se till att skita ned så grymt att jag antagligen "måste" skaffa ett bottenfilter för att få ngn balans i det hela...har ett fluval 4+ , men de lyckas ändå att se till att orsaka så mkt "nedfall" att det inte funkar ändå...

Vad jag behöver är tips / råd på ett bra bottenfilter som "orkar" med och som inte behöver varje dag underhåll....

Ni som vet och kan..hjälp ok ????

Loppan112[/QUOTE]

nu får du inte blanda ihop begreppen mera..

ett BOTTENFILTER är plattor man lägger i botten av karet med vattenutrymme under, kopplat till en cirkulationspump(eller luft) som drar ner skiten i bottensubstratet.

ett Ytterfilter/Bordsfilter är 2 slangar en in en ut som är kopplad till en "burk" med filtermedia i.

Annons