Bottenfilter?

#1 - 26 maj 2007 21:31
Undrar om det skulle vara smart att ha bottenfilter i ett Walstad low-tech växtkar. Det blir ju inte mkt ytcirkulation + botten blir bättre syresatt --> gladare bakterier.
Jag funderar på att ha det till ett 24l, köra med en liten pump på ca 200l/h och bottenfilter under grus, mm.
Ska man ändå ha urlakad jord i botten (precis ovanpå bottenfilter-platta)?

Kan jag köra med pumpen, så att den trycker vattnet neråt till botten, istället för att den suger upp vatten ur bottnen? fattar ni vad jag menar?
#2 - 27 maj 2007 09:06
Jag har ju bottenfilter i mitt åttkantiga akvarium på jobbet. På kopplad pump på 600l/h. Söndersmulat torvblock direkt ovanpå filterplattan och svart grus (4-8mm korn) ovanpå.

Fungerar fin fint. Titta på bilderna i mitt galleri. det finns några i alla fall.
Bilagor:
#3 - 27 maj 2007 11:04
går utmärkt att köra bottenfilter omvänt, dvs pumpa igennom bottenfiltert
mvh janne
#4 - 27 maj 2007 11:43
Leonard skrev:
Undrar om det skulle vara smart att ha bottenfilter i ett Walstad low-tech växtkar. Det blir ju inte mkt ytcirkulation + botten blir bättre syresatt --> gladare bakterier.

Jag funderar på att ha det till ett 24l, köra med en liten pump på ca 200l/h och bottenfilter under grus, mm.

Ska man ändå ha urlakad jord i botten (precis ovanpå bottenfilter-platta)?

Kan jag köra med pumpen, så att den trycker vattnet neråt till botten, istället för att den suger upp vatten ur bottnen? fattar ni vad jag menar?

går utmärkt ta och sätt markduk direkt på filtret och jorden och gruset ovanpå det så kör grannen min
#5 - 27 maj 2007 21:15
perfekt! tack så mycket :)

Då blir det snart ännu mer räkodling då :D
#6 - 27 maj 2007 22:36
Leonard skrev:
perfekt! tack så mycket :)

Då blir det snart ännu mer räkodling då :D

om markduken är för tät så går det bra med vit täckväv med sån väv som man sätter över odlingar för att täcka mot fåglar osv
#7 - 28 maj 2007 05:46
jag tror jag struntar i markduken... eller kommer jorden bara flyga upp i karet?
#8 - 28 maj 2007 10:24
Leonard skrev:
jag tror jag struntar i markduken... eller kommer jorden bara flyga upp i karet?

du ska bara ha duken mellan filtret och jorden så inte jorden går ner i filtret vill säga först filter sen duk sen jord sen grus
#9 - 28 maj 2007 18:56
Eller också skippa du jorden, Jag skulle använda mig utav långfibrig torv om jag skulle ha något ,det går inte ner i bottenfiltret. Men det funkar fint med grovkornigt rus också, 4-8mm grus rekomenderar de flesta akvariehandlare.
#10 - 28 maj 2007 19:35
jag kommer köra med bottenfilter längst ner, sen lite Tropica bottengödning, sen urlakad jord och överst ett tjockt lager med grus (2-5mm), kör med pump på 200l/h och då "bakvänt" (till ett 24l).
#11 - 29 maj 2007 05:00
Varför vill du ha bottenfilter i ditt lowtech? Verkar som andra har fått det att funka, men jag är nyfiken på poängen med det hela. Normalt brukar man ju avråda från bottenfilter om man ska ha växter.
#12 - 29 maj 2007 07:56
Varför vill du ha bottenfilter i ditt lowtech? Verkar som andra har fått det att funka, men jag är nyfiken på poängen med det hela. Normalt brukar man ju avråda från bottenfilter om man ska ha växter.

Mmm kosntig att folk fortfarande håller på att säga att bottenfilter och växter inte går ihop klart det gör fungera hur bra som helst...
#13 - 29 maj 2007 11:53
peterhaack skrev:
Mmm kosntig att folk fortfarande håller på att säga att bottenfilter och växter inte går ihop klart det gör fungera hur bra som helst...

Håller med botten filter går utmärkt både med jordbotten och vanligt botten och växter funkar fint med dem :) sen är det ju snyggare med att dölja filtret i botten med.
#14 - 29 maj 2007 12:41
Jag har bottenfilter i alla mina kar & är helnöjd med det.
Det rekommenderar jag starkt till er som e på funderingsstadiet gällande bottenfilter. & jag har massa växter i karen som mår utomordentligt bra.

mvh Eva
#15 - 29 maj 2007 14:52
Jo det är väl lite gammalt att säga att det inte funkar med växter :)

För mig är fördelarna bla a dessa: (jämförelse med innerfilter)
* Syns ej
* Utspridd cirkulation (ingen koncentrerad ståle), vilket gör det lättare att hitta en lagom pump till ett 24l
* Botten blir syresatt och fräsch, vilket totalt borde ge bättre nitrificering och mer CO2 i vattnet från filterbakterierna.

Annons