jag håller fortfarnade på med uppstarten utav ett 222 liters tanganyika akvarium. Bakgrunden är silikonad och klar och tanken var att sätta upp en filterficka med filtermatta som filtrering. men jag börjar bli lite tveksam till detta efter ha fått goda ord gällande bottenfilter och dessutom sett akvarium under många års tid som haft just bottenfilter.
Dessa akvarium i denna butik är betydligt renare än i många andra butiker som kör med t.ex filtermatta. frågan är om det är en illusion. själv tycker jag att mina och många andras akvarium, har alltid kört filtermatta eller ytterfilter, inte alls har sett lika fina ut som dom med just bottenfilter.
jag har blivit övertygad om bottenfilter förr, men aldrig provat.
en del uppenbara för och nackdelar finns ju som t.ex.
Problemet med grävande fiskar är bara att ha ett par cm grus med nät över, sen ett lager till med grus som dom kan gräva i. så det ser jag inte som ett problem. visst, man kan inte ha den finkornigaste sanden men jag tycker ändå att den grus som används är tillräckligt fin. och fiskarna med den storken på gruset har inga problem med att gräva alls.
Det är mycket som lytar åt att prova bottenfilter. skulle det nu gå åt skogen så är det ju bara att ta bort röret och sätta i ett innefitler eller ytterfilter, eller ytterfilter med bottenfilter som förfilter t.ex.
ett annat alternativ kanske hade varit om man kunde slänga in lite filtermatta mellan bottenfilter och pumphuvud för att få bort ev. skit som åker igenom. problemet här blir väl att det bli ett jäkla rengöranades av filtret, eller hur mycket skit åker egnetligen igenom bottensubstratet?
En annan fördel med bottenfilter är att det tar mindre plats i akvariet.
jag ska inte ha överdrivet mycket fisk heller. 2 par substrat (kanske bara blir ett par julidochromis och inga Compressiceps alls.) 1 par munruvare (ngn typ av hästnos) och ev ett mindre gäng 5-6 snäcklekare + ett par ancistrus. thats it. vill inte överfylla heller pga att det inte ser klokt ut med s.k. fisksoppa.