bottenfilter

#1 - 19 juli 2008 12:10
jag håller fortfarnade på med uppstarten utav ett 222 liters tanganyika akvarium. Bakgrunden är silikonad och klar och tanken var att sätta upp en filterficka med filtermatta som filtrering. men jag börjar bli lite tveksam till detta efter ha fått goda ord gällande bottenfilter och dessutom sett akvarium under många års tid som haft just bottenfilter.
Dessa akvarium i denna butik är betydligt renare än i många andra butiker som kör med t.ex filtermatta. frågan är om det är en illusion. själv tycker jag att mina och många andras akvarium, har alltid kört filtermatta eller ytterfilter, inte alls har sett lika fina ut som dom med just bottenfilter.
jag har blivit övertygad om bottenfilter förr, men aldrig provat.

en del uppenbara för och nackdelar finns ju som t.ex.
Problemet med grävande fiskar är bara att ha ett par cm grus med nät över, sen ett lager till med grus som dom kan gräva i. så det ser jag inte som ett problem. visst, man kan inte ha den finkornigaste sanden men jag tycker ändå att den grus som används är tillräckligt fin. och fiskarna med den storken på gruset har inga problem med att gräva alls.
Det är mycket som lytar åt att prova bottenfilter. skulle det nu gå åt skogen så är det ju bara att ta bort röret och sätta i ett innefitler eller ytterfilter, eller ytterfilter med bottenfilter som förfilter t.ex.
ett annat alternativ kanske hade varit om man kunde slänga in lite filtermatta mellan bottenfilter och pumphuvud för att få bort ev. skit som åker igenom. problemet här blir väl att det bli ett jäkla rengöranades av filtret, eller hur mycket skit åker egnetligen igenom bottensubstratet?
En annan fördel med bottenfilter är att det tar mindre plats i akvariet.
jag ska inte ha överdrivet mycket fisk heller. 2 par substrat (kanske bara blir ett par julidochromis och inga Compressiceps alls.) 1 par munruvare (ngn typ av hästnos) och ev ett mindre gäng 5-6 snäcklekare + ett par ancistrus. thats it. vill inte överfylla heller pga att det inte ser klokt ut med s.k. fisksoppa.
#2 - 19 juli 2008 15:12
Jag har också varit i den affären du pratar om, mycket imponerande. Jag tror att fler kan hålla med.
Jag föll för festestelen att prova bottenfilter när jag startade upp mitt 300. Det har idag varit igång i snart två år och fungerar tillföredställande, tilläggas kan att jag har haft både ytterfilter och innerfilter så jag har att jämföra med. Det är dock lite du behöver tänka på om du väljer detta. Plantera inga växter ovanpå filterplattorna, rötterna kan täppa till filtret. Jag löste det genom att binda fast en massa växter på en stor rot, då blev även dena sida av karet grönt och fint. Byt vatten 1ggr/vecka och då måste du slamsuga ordentligt över filtret, inte bara byta vattnet, det blir lite mer jobb. Använd inte sand som bottenmaterial och se till att ha många bökade fiskar som Corodyras, (4/100l) som för övrigt är mycket trevliga stimfiskar.
Prova om du är sugen! Ett kar utan fula slangar mm.
//Inger
#3 - 19 juli 2008 15:25
tack för ditt svar. jag ska ha tanganyika så om det blir växter så blir det några enstaka valisineria bara, men inte ovanpå bottenfilter då :)
det gruset som ska användas är från samma butik och används i många kar där så jag tror nog det ska fungera.
Det kan bli ett par tanganyikamalar också, kommer inte ihåg namnet men det var inte någon synodontis utan en mycket mindre variant, dock liknande utförande och beteende men svindyra 250:- st.
Funderar på att inta ha ancistrusar utan sniglar istället... aja får se.
ska bli spännande med bottenfilter och så slipper jag bygga en djup filterficka, bara en liten slimline som skymmer cirkulationspumpen som är en aquaclear 70 och klarar 1514l/h, med ställbar hastighet såklart annars kanske det blir för mycket av det goda.
återkommer med resultat.
#4 - 19 juli 2008 15:30
Kör på och lycka till, glöm bara inte att suga ordentligt över filterplattorna.
//Inger
Bilagor:
#5 - 19 juli 2008 19:58
Nackdelen om du ska ha grävande ciklider är att de kan gräva bort sanden som ligger ovanpå bottenfiltret och då förlorar den liksom effekten;). Du kan motverka detta genom att bara ha sten på den delen av botten som inte har bottenfilter, men håll en liten koll om fiskarna är riktiga grävmaskiner.
#6 - 20 juli 2008 07:38
tack för ditt svar, men läste du verkligen hela mitt inlägg?
"Problemet med grävande fiskar är bara att ha ett par cm grus med nät över, sen ett lager till med grus som dom kan gräva i. så det ser jag inte som ett problem." :)

utöver det ska jag lägga platta stenar som mosaik över nätet så dom kommer täcka ganska stor del sen såklart fylla på med grus över det.

det där med att suga bottnen har jag funderat på lite. det är inte något som jag tycker är jobbigt så lite mer tid på det än vanligt spelar ingen roll om resultatet blir bättre.
jag tänkte att man kanske ville suga bottnen utan att byta vatten, ja i samma veva som ett byta, men ibland vill man suga bort mer utan att tappa karet på mer vatten.
så, kan man inte då ha någon pump, finns ju en del på t.ex biltema för vattentankar i båtar , och koppla den så vattnet åker igenom ett filter sen tillbaks i karet? känns kanske lite odd att slänga tillbaks vattnet men man får förhoppnigsvis bort allt synligt skit.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 juli 2008 08:10
Man kan väl säga som så att vissa affärer sköter sina akvarier så pedantiskt noga så deras akvarier skulle vara rena utan att dom hade några filter överhuvudtaget;)
Det är som sagt alltid en fröjd att besöka akvarieaffären i Åled - mer välskött affär finns nog inte:D
Sedan finns det å andra sidan affärer som sköter akvarierna så dåligt att inte hjälper med dom mest effektiva filter:(

Själv hade jag inte den tiden eller var så noggran på den tiden jag hade affär/var grossist att bottenfilter var tillräckligt utan föredrag istället att skaffa mig effektivare filter så att jag kunde hålla mina akvarier rena och snygga samt fiskarna i bra kondition med lite mindre arbete än tidigare.
#8 - 20 juli 2008 08:41
Timon skrev:
"Problemet med grävande fiskar är bara att ha ett par cm grus med nät över, sen ett lager till med grus som dom kan gräva i. så det ser jag inte som ett problem."

Den kombinationen har jag inte testat men det kan vara kul att se om den funkar i längden, något som jag är lite tveksam till;).
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 20 juli 2008 08:43
ansjo skrev:
Den kombinationen har jag inte testat men det kan vara kul att se om den funkar i längden, något som jag är lite tveksam till;).

Funkar sådär, man måste dock tänka på att använda en färg på nätet som matchar gruset annars ser det inte så kul
Den stora nackdelen är dock att man inte kan rengöra gruset.
#10 - 20 juli 2008 10:59
Jag har bottenfilter i mitt 575l kar (ja, det är köpt på Åleds) kombinerat med ett ytterfilter. Anledningen till att jag har båda är att jag hade en ide om att sluta köra med bottenfiltret och gå över till ytterfilter men efter ett tag startade jag upp bottenfiltret igen för jag tyckte mitt kar blev för grumligt.
Själv så är jag inte sådär värst noga med att slamsuga varje gång jag byter vatten utan gör det kanske en gång i månaden eller så.
#11 - 20 juli 2008 16:32
än en gång, tack för svaren.

kjell: Tid är något som man har gott om när man bara ska sköta ett kar :)
Och gruset rengör man väl aldrig ändå, oavsett. alltså röjjer runt i det på så sätt att ett lager med grus och sedan nät skulle vara negativt? man har ju ett lager grus ovanpå nätet också. Köper man ett nät som är brunt, svart eller transparent spelar nog ingen större roll faktiskt.

Anso: varför är du tveksam till att använda nät i längden? jag tror att det värre att inte använda nät eftersom fiskarna, som du säger, kommer gräva ner till plattorna.

rambo: hur funkar det med den kombon gämfört med enbart bottenfiltret, och hur tycker du bottenfilter står sig mot ytterfilter?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 juli 2008 16:48
Timon skrev:

kjell: Tid är något som man har gott om när man bara ska sköta ett kar :)

Och gruset rengör man väl aldrig ändå, oavsett. alltså röjjer runt i det på så sätt att ett lager med grus och sedan nät skulle vara negativt? man har ju ett lager grus ovanpå nätet också. Köper man ett nät som är brunt, svart eller transparent spelar nog ingen större roll faktiskt.

Jo man bör definitivt göra rent gruset om man kör med bottenfilter annars blir det med tiden stenhårt.
Lämpligen så stöter man ner med en plastflaska (med avkapad botten) djupt ner i botten så att skiten stiger upp och åker med ut när man slamsuger
#13 - 20 juli 2008 17:37
Timon skrev:
Anso: varför är du tveksam till att använda nät i längden? jag tror att det värre att inte använda nät eftersom fiskarna, som du säger, kommer gräva ner till plattorna.

Jo man bör definitivt göra rent gruset om man kör med bottenfilter annars blir det med tiden stenhårt.

Lämpligen så stöter man ner med en plastflaska (med avkapad botten) djupt ner i botten så att skiten stiger upp och åker med ut när man slamsuger

Där svarade Kjell vad jag med ville ha sagt, plus att jag har mina funderingar på hur du ska fästa nätet så det blir på sin plats även efter en månad.
Däremot tycker jag att bottenfilter funkar utmärkt vissa gånger om det har rätt förutsättningar i ett akvarium. Hur som helst skulle det vara kul att få se lite bilder på ditt projekt när du kommer till skott:).
#14 - 20 juli 2008 19:24
nätet kan man t.ex fästa på bottenfiltrets kanter efter man lagt gruslagret.
men om man inte har det tjockaste gruslagret innan nätet. säg 1cm, så får man ändå upp det mesta av skiten.
bilder kan mycket väl komma upp.
#15 - 21 juli 2008 10:19
Timon skrev:

rambo: hur funkar det med den kombon gämfört med enbart bottenfiltret, och hur tycker du bottenfilter står sig mot ytterfilter?

Jag drog igång bottenfiltret igen eftersom jag tyckte att det blev för grumligt med enbart ytterfiltret.
Lite svårt att minnas exakt hur det låg till innan jag hade ytterfiltret men jag tror jag har fått mindre med alger i karet vilket skulle kunna tyda på bättre balans i karet men det kan även beror på annat.
Slarvar man med slamsugningen så sätter bottenfiltret igen och cirkulationen minskar. Genom att ha två olika filter så blir karet mindre känsligt och går inte ner sig under perioder där jag har dåligt med tid eller lust att fixa med karen.
#16 - 21 juli 2008 11:35
Det är precis så jag ska testa mitt nya kar, 2 ytterfilter varav det ena som reaktor till co2 och ett bottenfilter då jag kan hålla med om att vattnet blir mycket klarare och det åker heller inte runt en massa småbös i karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 21 juli 2008 11:41
ansjo skrev:
Det är precis så jag ska testa mitt nya kar, 2 ytterfilter varav det ena som reaktor till co2 och ett bottenfilter då jag kan hålla med om att vattnet blir mycket klarare och det åker heller inte runt en massa småbös i karet.

Vill man bli av med "småbös" i akvariet är det bara att under något dygn lägga i lite filtervadd i ytterfiltret.

Annons