Bottenfilter dåligt?

#1 - 15 november 2007 18:11
Har läst att bottenfilter inte fungerar nåt vidare, undrar om det är sant.
Skall snart inreda ett nytt akvarium och vill då inte gå på samma nybörjarmisstag jag hade tidigare med för klena filter. Därmed tyckte jag bottenfilter verkade vara en utmärkt ide p.g.a. följande anledningar:
* Det ger mycket stor filteryta (jag kör med sand, inte grus).
* Det kan kombineras med valfri cirkulationspump.
* Ingen risk att ens de minsta yngel eller räklingar (t.ex. amano/klippräka) sugs in i pumpen. Detta är egentligen den främsta anledningen.
* Ingen död botten, ett problem jag har i nuvarande akvarier.

Kan jag köra på ovanstående eller finns något innerfilter som är ett bättre alternativ?
#2 - 15 november 2007 18:19
Visst kan du ha bottenfilter, men se till så gruset är minst 2-3 mm då det sätter helt igen springorna på filterplattorna annars.
#3 - 15 november 2007 18:26
En nackdel med bottenfilter är ju att det "suger ur" all den näring ur bottenmaterialet som eventuella växter behöver för att må bra... det kan man ju iof lösa på annat sätt. Är du orolig över att yngel och andra mindre djur fastnar i ett filter kan du ju trä en nylonstrumpa över insuget.
#4 - 15 november 2007 21:48
Wunder skrev:
Har läst att bottenfilter inte fungerar nåt vidare, undrar om det är sant.

Skall snart inreda ett nytt akvarium och vill då inte gå på samma nybörjarmisstag jag hade tidigare med för klena filter. Därmed tyckte jag bottenfilter verkade vara en utmärkt ide p.g.a. följande anledningar:

* Det ger mycket stor filteryta (jag kör med sand, inte grus).

* Det kan kombineras med valfri cirkulationspump.

* Ingen risk att ens de minsta yngel eller räklingar (t.ex. amano/klippräka) sugs in i pumpen. Detta är egentligen den främsta anledningen.

* Ingen död botten, ett problem jag har i nuvarande akvarier.

Kan jag köra på ovanstående eller finns något innerfilter som är ett bättre alternativ?
här är en filterserie som är bra och yngelsäker!
http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=3423&cat=618&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1
bara att välja storlek som passar;)

bottenfilter är inte att föredra då grus är ett dåligt biologiskt filtersubstrat!
#5 - 15 november 2007 22:12
ansjo skrev:
Visst kan du ha bottenfilter, men se till så gruset är minst 2-3 mm då det sätter helt igen springorna på filterplattorna annars.
Jag hade tänkt lägga filtermatta eller tyg emellan.
patdah skrev:
En nackdel med bottenfilter är ju att det "suger ur" all den näring ur bottenmaterialet som eventuella växter behöver för att må bra... det kan man ju iof lösa på annat sätt. Är du orolig över att yngel och andra mindre djur fastnar i ett filter kan du ju trä en nylonstrumpa över insuget.
Mina växter verkar ändå inte gilla botten, rotar sej dåligt och hos vissa växter dör de delar som planteras för djupt. Men jag är ingen växtexpert.
I nuläget har jag yngelsäkrat alla mina filter med finmaskigt nät. Det funkar bra för de flesta yngel utom dom minsta, men nackdelen med denna metod är att insugen till filtren kletar igen mycket snabbt och minskar pumpens effektivitet, så jag måste rengöra dem varje dag. Med ett bottenfilter tänkte jag att kletet kanske skulle kunna brytas ner i sanden.
åheim skrev:

bottenfilter är inte att föredra då grus är ett dåligt biologiskt filtersubstrat!
Och billiga är de också!
Jag har funderat på sådana som näst bästa alternativ om inte bottenfilter gör jobbet.
För övrigt kör jag med sand, inte grus. Sand ger en betydligt större yta.
#6 - 15 november 2007 22:26
jo sanden erbjude en större filteryta men då måste du lägga en fin duk under sanden och då kommer den snart bli igentäppt och då blir du tvungen att riva upp allt... hur stort kar handlar det om?
#7 - 16 november 2007 08:36
åheim skrev:

Att tänka på med den filterserien bara är att den minsta pumpen är 27cm hög. Så i allt för små räkkar eller yngelkar kan det bli svårt att få plats. Lite synd att AquaEl valt att göra filterkammaren smal och hög istället för bred och lägre. Ett mycket bra filter annars.
#8 - 16 november 2007 11:33
För ett antal år sedan var det på modet med bottenfilter, men numera är det inte så många som kör med det.
Det funkade bra för min del under alla år, växte väldigt bra, men det var en hel del nackdelar med det med. Det samlades mycket skit i gruset som yrde upp så fort man planterade eller fisk som grävde, inte så stor filtervolym, gruset blev väldigt kompakt efter en tid, mm, mm.
Men det fanns klara fördelar med, ofta var det kristallklart vatten, inga yngel som åker in i pumpen, inte en massa slangar överallt från ytterfilter och heller ingen filterpatron som tar plats i karet.

Om du nu ska köra med bottenfilter, och det tycker jag du ska testa, så kan du glömma att ha en duk över filtret som åheim skrev då den kommer att sätta igen ganska fort och då har du förlorat mycket av idén med detta filter där det är sanden som ska filtrera bort skiten samt den biologiska nedbrytningen ska ske där.
#9 - 17 november 2007 08:28
åheim skrev:
jo sanden erbjude en större filteryta men då måste du lägga en fin duk under sanden och då kommer den snart bli igentäppt och då blir du tvungen att riva upp allt... hur stort kar handlar det om?
Det är ett 56 L (30*30*60).
Eurydike skrev:
Att tänka på med den filterserien bara är att den minsta pumpen är 27cm hög. Så i allt för små räkkar eller yngelkar kan det bli svårt att få plats. Lite synd att AquaEl valt att göra filterkammaren smal och hög istället för bred och lägre. Ett mycket bra filter annars.
Attans, då lär det vara svårt att få plats med alltså?
ansjo skrev:
För ett antal år sedan var det på modet med bottenfilter, men numera är det inte så många som kör med det.

Det funkade bra för min del under alla år, växte väldigt bra, men det var en hel del nackdelar med det med. Det samlades mycket skit i gruset som yrde upp så fort man planterade eller fisk som grävde, inte så stor filtervolym, gruset blev väldigt kompakt efter en tid, mm, mm.

Men det fanns klara fördelar med, ofta var det kristallklart vatten, inga yngel som åker in i pumpen, inte en massa slangar överallt från ytterfilter och heller ingen filterpatron som tar plats i karet.

Om du nu ska köra med bottenfilter, och det tycker jag du ska testa, så kan du glömma att ha en duk över filtret som åheim skrev då den kommer att sätta igen ganska fort och då har du förlorat mycket av idén med detta filter där det är sanden som ska filtrera bort skiten samt den biologiska nedbrytningen ska ske där.
Men om man nu har ett bottenfilter som tar upp hela bottenytan, så kanske skiten fördelas över hela ytan och hinner brytas ner innan filtermattan sätter igen? Istället för som det är i nuläget, att jag måste rensa insugen på mina filter varenda dag...
Eller funkar inte denna ide?
Har också läst om en kille som kopplade sin dammsugare till bottenfiltret (via en separeringshink) och därmed kunde suga igenom och bort skiten med jämna mellanrum, utan att han behövde rensa i gruset. Kan det funka med duk?

Alla åsikter och inlägg i tråden uppskattas! Det känns dumt att investera i en teknik som kanske inte funkar, samtidigt som jag vill bort från det underhåll ett innerfilter kräver.
#10 - 17 november 2007 16:50
Wunder skrev:
Det är ett 56 L (30*30*60).Attans, då lär det vara svårt att få plats med alltså?Men om man nu har ett bottenfilter som tar upp hela bottenytan, så kanske skiten fördelas över hela ytan och hinner brytas ner innan filtermattan sätter igen? Istället för som det är i nuläget, att jag måste rensa insugen på mina filter varenda dag...

Eller funkar inte denna ide?

Har också läst om en kille som kopplade sin dammsugare till bottenfiltret (via en separeringshink) och därmed kunde suga igenom och bort skiten med jämna mellanrum, utan att han behövde rensa i gruset. Kan det funka med duk?

Alla åsikter och inlägg i tråden uppskattas! Det känns dumt att investera i en teknik som kanske inte funkar, samtidigt som jag vill bort från det underhåll ett innerfilter kräver.

Du ska inte ha bottenfilter över mer än ca 30% av bottenytan för att få bästa resultatet, då det blir för dåligt sug genom gruset om sugytan blir för stor.
Det blir lite svårt i ditt fall, men en platta kan du nog knö ner. Får man bra balans i karet med bottenfilter så funkar det ypperligt, men ha i åtanke de nackdelar som jag skrev i mitt föra inlägg. Skulle jag starta ett kar på runt 100 liter idag med räkor och småfisk i, skulle jag troligen sätta i ett bottenfilter då det har flera fördelar om man jämför med innerfilter och rengörningen där.
Har du bra balans under ditt bottenfilter så behöver du inte rengöra där, och den biten med duk bör du tänka på både en och två gånger innan du stoppar i den;).
#11 - 17 november 2007 18:17
ansjo skrev:
Du ska inte ha bottenfilter över mer än ca 30% av bottenytan för att få bästa resultatet, då det blir för dåligt sug genom gruset om sugytan blir för stor.

Det blir lite svårt i ditt fall, men en platta kan du nog knö ner. Får man bra balans i karet med bottenfilter så funkar det ypperligt, men ha i åtanke de nackdelar som jag skrev i mitt föra inlägg. Skulle jag starta ett kar på runt 100 liter idag med räkor och småfisk i, skulle jag troligen sätta i ett bottenfilter då det har flera fördelar om man jämför med innerfilter och rengörningen där.

Har du bra balans under ditt bottenfilter så behöver du inte rengöra där, och den biten med duk bör du tänka på både en och två gånger innan du stoppar i den;).
Hmm, då verkar det funka mindre bra med hur jag tänkt. Får väl bli ett vanligt innerfilter då.
#12 - 17 november 2007 20:47
Det där om 30% av bottenytan? Spelar välan ingen roll bara att suget närmast blir sämre och bättre längre bort med tiden
#13 - 18 november 2007 19:36
Wunder skrev:
Hmm, då verkar det funka mindre bra med hur jag tänkt. Får väl bli ett vanligt innerfilter då.

Du har inte funderat över ett hamburgerfilter? mindre skötsel än ett innefilter och inga insugna yngel :)
#14 - 18 november 2007 21:18
Fuzzop skrev:
Du har inte funderat över ett hamburgerfilter? mindre skötsel än ett innefilter och inga insugna yngel :)
Jag vet inte vad ett hamburgerfilter är.
#15 - 19 november 2007 16:18
Wunder skrev:
Jag vet inte vad ett hamburgerfilter är.

Du sätter en filtermatta i ett hörn och en pump bakom, djuraffärer brukar ofta anväda den metoden och det finns en del info här på zoopet om dom om du söker lite :)
#16 - 19 november 2007 17:29
Nackdelen med ett sådant filter är att det tar ganska stor plats i ett 63 liters kar, annars brukar det funka bra.
#17 - 19 november 2007 18:05
Fuzzop skrev:
Du sätter en filtermatta i ett hörn och en pump bakom, djuraffärer brukar ofta anväda den metoden och det finns en del info här på zoopet om dom om du söker lite :)
Jahaaa, jomen sådana filter har jag sett många av.
De fungerar säkert bra, men jag kan tänka mej följande nackdelar:
* Inte så snyggt jämfört med ett vanligt innerfilter.
* Tar mycket plats.
* Kräver viss ombyggnad.
* Grov filtermatta som ser ut att svälja elefanter. Tror nog små yngel och räklarver kan ta sej igenom och bli impellermat.

Nu har jag iallafall beställt ett Aquael turbofilter350.
Får hoppas att det duger! :)
#18 - 19 november 2007 18:50
Wunder skrev:
Nu har jag iallafall beställt ett Aquael turbofilter350.

Får hoppas att det duger! :)

Det blir säkert bra. Jag har en sådan och är nöjd. Jag fick dock gräva undan substratet under den för den är så hög. Det kar jag har den i är bara 30cm högt och pumpen är 27. Men vattnet blir kristallklart omedelbart. Med svart bakgrund syns den knappt alls heller.

Annons