jo sanden erbjude en större filteryta men då måste du lägga en fin duk under sanden och då kommer den snart bli igentäppt och då blir du tvungen att riva upp allt... hur stort kar handlar det om?
Det är ett 56 L (30*30*60).
Att tänka på med den filterserien bara är att den minsta pumpen är 27cm hög. Så i allt för små räkkar eller yngelkar kan det bli svårt att få plats. Lite synd att AquaEl valt att göra filterkammaren smal och hög istället för bred och lägre. Ett mycket bra filter annars.
Attans, då lär det vara svårt att få plats med alltså?
För ett antal år sedan var det på modet med bottenfilter, men numera är det inte så många som kör med det.
Det funkade bra för min del under alla år, växte väldigt bra, men det var en hel del nackdelar med det med. Det samlades mycket skit i gruset som yrde upp så fort man planterade eller fisk som grävde, inte så stor filtervolym, gruset blev väldigt kompakt efter en tid, mm, mm.
Men det fanns klara fördelar med, ofta var det kristallklart vatten, inga yngel som åker in i pumpen, inte en massa slangar överallt från ytterfilter och heller ingen filterpatron som tar plats i karet.
Om du nu ska köra med bottenfilter, och det tycker jag du ska testa, så kan du glömma att ha en duk över filtret som åheim skrev då den kommer att sätta igen ganska fort och då har du förlorat mycket av idén med detta filter där det är sanden som ska filtrera bort skiten samt den biologiska nedbrytningen ska ske där.
Men om man nu har ett bottenfilter som tar upp hela bottenytan, så kanske skiten fördelas över hela ytan och hinner brytas ner innan filtermattan sätter igen? Istället för som det är i nuläget, att jag måste rensa insugen på mina filter
varenda dag...
Eller funkar inte denna ide?
Har också läst om en kille som kopplade sin dammsugare till bottenfiltret (via en separeringshink) och därmed kunde suga igenom och bort skiten med jämna mellanrum, utan att han behövde rensa i gruset. Kan det funka med duk?
Alla åsikter och inlägg i tråden uppskattas! Det känns dumt att investera i en teknik som kanske inte funkar, samtidigt som jag vill bort från det underhåll ett innerfilter kräver.