Bottengrus från naturen?

#1 - 11 mars 2007 15:20
Kan jag använda det om jag kokar det en stund? tar bort pinnar i barkbitar å annat skit som finns i.
Är det som det ska om vattnet blir lite grumligt i början, det lägger sig väl efter ett tag iaf???
#2 - 11 mars 2007 15:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nu är det väl som så att det inte är tillåtet att ta sand eller grus från naturen... Detta finns det skrivet om i gamla trådar här på forumet. Testa att göra en sökning. Sedan finns det alltid risker med bakterier och parasiter och annat som följer med sanden så du gör ju klokt i att koka ordentligt![/COLOR][/FONT]
#3 - 11 mars 2007 15:57
vet du vad det är för grus och vart har du hittat det?
#4 - 11 mars 2007 15:59
det är vanligt grus som finns på botten av sjön i mälaren =)
#5 - 11 mars 2007 16:50
Härja skrev:
det är vanligt grus som finns på botten av sjön i mälaren =)

Om du först sköljer det rent från stickor och strån, tills sköljvattnet är klart och sedan kokar det.

Så är det säkert helt ofarligt och borde inte grumla vattnet heller.

Men sen är det ju frågan om det är lagligt att hämta det.

Tycker man får använda lite sunt förnuft där också. Är det en liten mängd som hämtas, utan större påverkan på platsen, så tycker jag det kan vara ok.

MVH/Anita
#6 - 11 mars 2007 16:52
Limia1 skrev:
Om du först sköljer det rent från stickor och strån, tills sköljvattnet är klart och sedan kokar det.

Så är det säkert helt ofarligt och borde inte grumla vattnet heller.

Men sen är det ju frågan om det är lagligt att hämta det.

Tycker man får använda lite sunt förnuft där också. Är det en liten mängd som hämtas, utan större påverkan på platsen, så tycker jag det kan vara ok.

MVH/Anita

Om man nu äger marken där gruset stenen lr sanden finns måtte de väl vara lagligt?
#7 - 11 mars 2007 16:53
jag tog det från en badstrand, det fanns en del sand kvar när jag tog mina 3-4 liter...
har du något bra tips på hur jag kan skölja rent det? Jag tänkte att jag kunde lägga det i en handduk och skölja igenom, som när man pressar mjölken ur ost när man gör ost...
#8 - 11 mars 2007 18:20
Härja skrev:
jag tog det från en badstrand, det fanns en del sand kvar när jag tog mina 3-4 liter...

har du något bra tips på hur jag kan skölja rent det? Jag tänkte att jag kunde lägga det i en handduk och skölja igenom, som när man pressar mjölken ur ost när man gör ost...

Ta från badstränder är nog inte riktigt lagligt, den sanden är oftast ditkörd och utplanerad för dyra pengar, för att göra badmiljön trevligare för bara fötter. Men 3-4 liter gör ju ingen större åverkan. ;)

För att skölja sanden, lägger du ca 1 liter åt gången i en ren plasthink. Spola sedan lite vatten i hinken och rör om och häll ut det grumliga vattnet. Fortsätt så flera gånger, tills sköljvattnet är klart och fint.

Obs ! att hinken bör vara endast för akvariebruk, gamla skurhinkar är inte att rekommendera. Där kan finnas rester av skadliga kemikalier, som du inte vill ha i ditt akvarium.

MVH/Anita
#9 - 11 mars 2007 18:24
jag har strandtomt [:D]
#10 - 11 mars 2007 19:04
Härja skrev:
jag har strandtomt [:D]
Om du nu inte hade haft en strandtomt så kan man alltid skylla på hämtning av dina skatte pengar som går till på fyllning av en badstrand:D

Annons