Bottenlevande arter - ytvattenlevande arter

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 2 september 2008 13:31
Många har ju efterfrågat att det borde vara angivet i artbeskrivningarna om en art är ytvattenlevande eller bottenlevande eller mittemellan.

Detta är av praktiska skäl svårt att lägga in så här i efterhand och sedan är det ju också mycket annat som akvariets inredning som påverkar var i akvariet som en fisk befinner sig.
Därför har jag istället tänkt att skriva en artikel i ämnet och i den artikeln tänkte jag i slutet lägga in en lista på yt- resp. bottenlevande arter/släkten/familjer och jag skulle vilja ha tips på sådana som skulle passa in där.

Nedan har jag en sådan lista och jag vore tacksam om ni fyllde på med ytterligare tips erller för den delen om något är fel av det jag skrivit nedan.

[FONT=Arial][SIZE=3]Bottenlevande arter:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial]Tanganyikaciklider - Hästnosar (Eretmodus, Tanganicodus, Spathodus), Neolamprologus furcifer, Snäckskalslekare[/FONT]
[FONT=Arial]Västafrikanska ciklider - Steatocranus, Teleogramma, Lamprologus congoensis, Gobiocichla ethelwynnae[/FONT]
[FONT=Arial]Sydamerikanska ciklider - Retroculus lapidifer, Teleocichla[/FONT]
[FONT=Arial]Karpliknande fiskar - Balitoridae, Pangio[/FONT]
[FONT=Arial]Malar - Loricariidae, Callichthyidae, [/FONT][FONT=Arial]Bagridae, Batrachoididae, Pseudopimelodidae,Doradidae, Akysidae, Auchenipteridae, Brachyrhamdia [/FONT]
[FONT=Arial]Övriga fiskar – Gobiidae, Mastacembelidae, Eleotridae, Polypteridae, Potamotrygonidae, Protopteridae [/FONT]

[FONT=Arial]Ytvattenlevande arter:[/FONT]
[FONT=Arial]Tanganyikaciklider – Cyprichromis, Paracyprichromis[/FONT]
[FONT=Arial]Tetror - Lebiasinidae, Gasteropelecidae, Triportheus rotundatus,[/FONT]
[FONT=Arial]Övriga fiskar – Anableps anableps, Hemiramphidae, Lepisosteidae, Osteoglossidae, Belonidae, Pantodontidae [/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 september 2008 08:43
Jag får tacka så mycket för att så många kommer med tips på arter/släkten/familjer som är botten-/ytlevande;)
#3 - 4 september 2008 13:18
Jag får tacka så mycket för att så många kommer med tips på arter/släkten/familjer som är botten-/ytlevande;)

Jag jobbar fm denna veckan, men om du väntar till helgen s¨ska jag komma med lite info
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 september 2008 13:50
Guy Palm skrev:
Jag jobbar fm denna veckan, men om du väntar till helgen s¨ska jag komma med lite info

Låter suveränt - ser fram emot det
#5 - 4 september 2008 15:02
Många [FONT=Arial]sis[/FONT]

[FONT=Arial]Sydamerikanska ciklider - Retroculus lapidifer, Gobiocichla ethelwynnae[/FONT]

[FONT=Arial]Gobiocichla är från afrika ;) [/FONT]
[FONT=Arial]Antar att det va Teleocichla du tänkte på :)[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
Bottenlevandearter :Satanoperca
Ytvattenlevandearter: Toxotidae ,Ctenoluciidae
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 september 2008 15:12
ray skrev:
[FONT=Arial]Gobiocichla är från afrika ;) [/FONT]

[FONT=Arial]Antar att det va Teleocichla du tänkte på :)[/FONT]

Tack för påpekandet
#7 - 7 september 2008 10:50
Skulle väl iaf säga att botior är bottenlevande karpliknande fiskar: Cobitidae
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 september 2008 11:04
Johanski skrev:
Skulle väl iaf säga att botior är bottenlevande karpliknande fiskar: Cobitidae

Ja det kan man nog säga, eller. Vad jag minns av t.ex. praktbotia så simmar dom i alla fall ofta runt en bit ovanför botten, så jag är i alla fall lite frågande om man generellt kan betrakta alla Cobitidae som bottenfiskar. Vad tycker ni andra?
Stort tack för att du bidragit i tråden.

Kom själv förövrigt också på Xenotilapia, Callochromis och Enantiopus från Tanganyikasjön
#9 - 7 september 2008 11:08
Jag har ju tre sorters botior (Kubotai, Almorhae och Histrionica) i mitt kar, och alla håller till på botten mest hela tiden, rotar runt i den fina sanden och gräver små gropar. Visst, de tar lite rundor i karet, men 90% av tiden spenderar de på botten. Dock har jag ingen erfarenhet av praktbotior, och de är väl de botiorna som är vanligast skulle jag tro.
#10 - 7 september 2008 11:09
Har jag lovat så måste jag ju komma upp med något
Det var svårare än jag trodde att leta upp olika arter som lever i de olika vattenlagren.
Enklast att ta reda på var de tycker bäst om att vara är att titta på fisken. Om den har en rak rygglinje så är det en ytfisk och en rak buklinje så är det en bottenfisk.
De flesta malar är bottenfiskar, det blir lite mer komplicerat när det gäller ytfiskar, men det finns en del tydliga exempel. Fjärilsfisken, Pantodon buchholzi är en typisk ytfisk.
Den art som är den mest ytorienterade är nog fyrögonsfisken Anableps anableps.
På samma sätt är rockorna typiska bottenfiskar.
Alla bilbuksfiskar är ytfiskar liksom många killifiskar av släktena Epiplatys, Rivulus m.fl.
I Asien finns inga pansarmalar, men deras motsvarighet är alla grönlingsarter och de är bottenlevande.

Några fler exempel.

Bottenlevande.

Ungfödare:
Allodontichthys tamazulae
Characodon lateralis

Ytlevande

Ungfödare:
Goodea atripinnis
Chapalichtys pardalis

Jag avvaktar och ser om jag kommer på några fler exempel
#11 - 7 september 2008 11:23
Alla Apistogramma- arter är tämligen bottenorienterade också
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 7 september 2008 11:24
Guy Palm skrev:
Det var svårare än jag trodde att leta upp olika arter som lever i de olika vattenlagren.

Jag vet, det är inte helt enkelt detta och det var definitivt en av anledningarna till att jag inte tog med detta i artbeskrivningarna från början - alla arter är nämligen inte så lätta att definiera

Annons