Bottenmatrial

#1 - 24 januari 2004 22:43
Hej undrade lite hur mycket grus man ska ha i ett akvarie som är på 375 liter. Tänkte ha massa växter.....

Gruset ska vara engelsk sjösten.....
#2 - 24 januari 2004 23:17
Typ 60-70 kg.
#3 - 24 januari 2004 23:18
köp 3 säckar o ha i 2.5 det hade jag i ett 540 liters
#4 - 25 januari 2004 01:29
Jag brukar ha ett 7 cm tjockt lager för att kunna täcka de svarta växtkrukorna som är ca. 5 cm höga, på detta vis ser det hela lite "naturligare" ut samtidigt som växterna blir lite extra förankrade och tycks utveckla ett större rotsystem än då krukorna inte är täckta. För att räkna ut detta tar man akvariets längd x djup x 0.7 (räkna i dm så får du automatiskt fram antalet liter grus du behöver ha). Jag vet inte vad ni andra tycker, men om du nu inte ska köpa stora fiskar som Drakmalar eller Guldfiskar kan det nog vara lämpligt med grus som har storleken 0.5-1 mm, då filtreringen genom gruset ner till bottnen tycks ta längre tid med större grus, med följden att det tar längre tid att få en god nedbrytning i gruset. Dock bara en ren spekulation från min sida, vad har ni andra för erfarenheter om grövre grus i det här sammanhanget?
#5 - 25 januari 2004 02:29
Jag brukar lägga gruset 8.5cm då får man plats med växter.sedan brukar jag fylla på med yterligare 1cm. gruset ska enligt mig vara 5-10mm
#6 - 25 januari 2004 04:36
Jat tar bort krukorna från växterna. Det stryper inte växterna när de blir större.
Djup på 7-9 cm är nog lagomt. Djupare skikt bak och tunnare fram. Om man skall ha sand (1 mm) eller grus (10 mm) är smaksak och beror på vilka fiskar man vill ha. Vissa föredrar sand (ex pansarmalar) andra bryr sig inte.

Annons