Bottenmatriel

#1 - 26 januari 2006 17:02
Jag tänkte starta ett akvarium, tänkte fråga om man kan ha nåt annat i botten än sten/grus/sand? Tänkte att jag skulle vilja ha något mer ovanligt, men samtidigt vanligt. Det jag menar är om man kan ha nåt som finns hemma. Tänkte om mina gamla spelkulor skulle kunna gå. Det jag undrar är om fiskarna kan bli förvirrade om det är typ stenkulor på botten i stället för sand/grus. De är ju lite mer färg mm på spelkulor än på vanlig sand mm. Jag kommer naturligtvis tvätta ordentligt och även testa så att de inte färgar avsig när de blir blöta och ligger i blöt ett längre tag. Om ni säger att det inte går, har ni nåt annat förslag på lite roligare bottenmatriel än vanligt grus mm. Skulle som sagt vara kul om man hade det hemma. Tack på förhand /Emma
#2 - 26 januari 2006 17:28
jag skulle nog inte ta kulor...känns inte bra...har en kompis som har krossad keramik-kruka i sitt akvarium...det funkar br för man kan ju använda keramik-krukor som grottor till paletter.
#3 - 26 januari 2006 18:02
glaskulor bör ju va riskfritt, stenkulorna lär ju färga av si, sen om det är farligt eller inte vet jag ej
#4 - 26 januari 2006 19:30
Varför inte hålla sig till det som man vet fungerar. Det är väl ett akvarium du ska ha som ska efterlikna det naturliga så långt det går, inte något fantasilandskap. Men du gör ju så klart som du själv vill.
#5 - 26 januari 2006 19:42
Vill ha lite mer ovanligt. Vill dock inte att det ska bli något som fiskarna ogillar eller vad man ska säga. Tror att det skulle bli fint med kulor i akvariet. Är på planeringsstadiet ännu, så jag kan inte säga att det kommer bli kulor eller liknande. Vet inte ens om det kommer bli ett akvarium.
#6 - 26 januari 2006 19:43
[quote=Ayreon]Varför inte hålla sig till det som man vet fungerar. Det är väl ett akvarium du ska ha som ska efterlikna det naturliga så långt det går, inte något fantasilandskap. Men du gör ju så klart som du själv vill.[/quote]

engelsk sjösten är väl inte så vanligt förekommande i de olika biotoperna? :rolleyes:

nej, tycker du att det är fint och att det inte är giftigt för firrarna så kör på det!
#7 - 26 januari 2006 19:57
Inga växter kommer kunna växa i ett bottenmaterial av spelkulor och du kan inte ha bottenlevande fiskar men övriga fiskar tror jag inte bryr sig MEN dem får inte blänka och reflektera ljus det gillar dem inte! tror det dessutom det ser f j ut!
#8 - 27 januari 2006 00:16
[quote=sunkan aspidoras]Inga växter kommer kunna växa i ett bottenmaterial av spelkulor och du kan inte ha bottenlevande fiskar men övriga fiskar tror jag inte bryr sig MEN dem får inte blänka och reflektera ljus det gillar dem inte! tror det dessutom det ser f j ut![/quote]

Bara köra med bottenfilter så funkar glaskuler perfekt
Samt fiskar klarar av allt blänk från ytan ... samt endel kör inget bottenmatrial alls och vissa får den uppgrävd av fiskar så ditt BS passar inte in
#9 - 27 januari 2006 10:12
Det finns också akvariesand som är orange, blå eller grönt....
#10 - 28 januari 2006 01:57
[quote=sunkan aspidoras]Inga växter kommer kunna växa i ett bottenmaterial av spelkulor[/quote]
skulle kunna plantera java+windelöw ormbunke, taiwan-moss, cabomba, vattenpest, lysimachia nummularis "aurea" och anubias utan problem och få dom å trivas.

[quote=mayday]Bara köra med bottenfilter så funkar glaskuler perfekt[/quote]
då får man ha ett ordentligt lager.
2-4mm grus minst 5cm
5-8mm grus minst 8cm
kulor då som är större än 8mm kanske man behöver 12-15cm lager med.
#11 - 28 januari 2006 11:22
kulerna kan va dekoration o ligga ett 2cm lager ovanför gruset

samt tycker du 8cm är mycket? .... bhaa kör 6-15 i mitt nu

Annons