bottenram ligger utanför tillhörande möbel

#1 - 6 december 2016 10:24
Tjena jag har ett Haquoss evolution 100 med tillhörande möbel. Det är ett helglaskar och i botten är det en ram av plast som det står på mellan möbel och bottenglas. Har nu upptäckt att denna inte passar till 100% utan på baksidan från mitten ut en bit mot kortsidan har den gått ut över kanten på möbeln. På kortsidorna och frampå ligger den som den ska, akvariet i sig står rakt över bänken som den ska och den står helt plant, kan det vara så att akvariet vilar enbart på den yttre kanten på denna plastram eller är det någon typ av fötter eller liknande under den? Det är fyllt med fisk och vatten så tänkte kolla vad ni tror innan man kör igång nått? Tack på förhand
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 december 2016 10:54
Jag känner inte till just det märket. Har några frågor.
1/ Hur mycket sticker det ut?
2/ Är det en originalmöbel
3/ Är ramen av hårdplast
#3 - 6 december 2016 11:06
På det Juwel Vision 450 jag hade tidigare så stack ramen ut några millimeter på framsidan, vet inte om det berodde på vattentrycket eller om det var så det skulle se ut. Det akvariet hade ram i hårdplastram.
#4 - 6 december 2016 12:00
1/ precis på mitten på den bakre sidan sticker det ut kanske 3mm för att sedan succesivt bli mindre utåt kanterna om du förstår hur jag menar vilket slutar i 10cm från hörnen där dom ligger innanför som man tycker det skulle se ut.
2/ Japp det är en tillhörande möbel kom i ett paket.
3/ Ja det är den

Kortsidorna står även helt korrekt och även främre långsidan
#5 - 6 december 2016 20:05
Det där ser inge bra ut... det ser ju ut som karet pressat sig ur ramen. Det där skulle jag verkligen gå till botten med!! Om den är defekt skulle jag plocka bort ramen och ställa karet på ett liggunderlag.
#6 - 7 december 2016 09:03
Får nog bli att göra det. Både för säkerheten och den egna sinnesron
#7 - 7 december 2016 18:04
Säger samma som Åheim just för det är på en begränsad bit.
Om det varit mitt kar så hade det redan varit tömt.
#8 - 7 december 2016 18:21
Har nu tagit bort bottenramen och ställt det på liggunderlag direkt på botten av karet!
#9 - 8 december 2016 17:30
såg du nån defekt när du höll på?
#10 - 8 december 2016 18:36
Bottenramen var skit och likaså den tillhörande möbeln som hade bågnat upp en aning på mitten vilket antagligen tryckte ut den på mitten. Bottenramen i sig saknade ett mittenstag eller liknande. Skönt att man upptäckte det tidigt och fixade det.
#11 - 9 december 2016 18:23
#11 Oj, vilken tur att du började fundera och rättade till det!!
Blev själv lite osäker på mitt val, så nu stjäl jag din tråd lite [:-2] - Jag planerar att ställa mitt 68L kar (också med plastram om botten) på en Ikea byrå; MALM som vi säkrat med en extra bräda som är fastskruvad under toppbrädan från kortsida till kortsida (alltså rakt över). Vad tror ni andra om detta - räcker det eller finns det en risk att byrån börjar "bågna"?
#12 - 11 december 2016 20:19
Man ska komma ihåg att ikea gör inte byråer som ska klara stora vikter och då kommer de inte heller kosta på material och konstruktion, eftersom det kostar pengar, och då bör man inte använda det som akvariemöbel som innebär en otrolig belastning! Jag kan tipsa om lecablock med en MDF-skiva uppepå. http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IMG_1715.jpg
eller en möbel i massivt trä.

Annons