Bottenskiva!

#1 - 12 september 2004 07:34
Läste tråden om plexiglas och har några funderingar runt det.

Håller på och monterar en BTN-bakgrund i mitt Malawikar och fick ett tips från min lokala akvarieaffär att sätta dit en plexiglas skiva istället för frigolit. Han menade att frigoliten är så "smäckig" och att man för eller senare måste byta ut den. Det är bara det att det kostar en slant (ca 1.200:- / m2)! Glasmästaren gav mig då ett tips att köpa en så kallad Pet-skiva (hårdplast, ca 2mm tjock. Kostade bara 150:- för ett kar på 160x60. Men vad händer om det kommer ett gruskorn under skivan, här blir jag orolig.

Om man lägger frigolit eller liggunderlag måste man då silikona fast det i botten???

En annan fråga behöver man silikona fast BTN-bakgrunden i botten eller räcker det med kortsidorna???

#2 - 12 september 2004 10:24
Det är ju mycket bättre med frigolit än med plexi, det dämpar ju. Ja, du måste silkona fast frigoliten.
#3 - 12 september 2004 11:18
Plexi är väl en tillverkare inte en produkt om jag inte missminner mig. Det finns billigare och dyrare alternativ till bottenskydd. Jag har själv funderat på den genomskinliga gummimatta dom brukar använda på krogar istället för glas som dukskydd på borden.

Och vad gäller frigolit eller plexi så får du fundera lite själv, vad ska du ha för fiskar? Gräver dom så att dom skulle kunna skada frigoliten och sig själv eller låter dom sanden vara. Plexi är inte alls dåligt, bara dyrt.
#4 - 12 september 2004 11:30
Liggunderlag eller liknande material tycker jag verkar vara bland det bättre, smular inte men har en hyffsad stötdämpning.

/Niklas
#5 - 12 september 2004 15:32
Tack, för svaren!

Måste man silikona fast ett liggunderlag?
#6 - 12 september 2004 19:29
Jag ska ha Malawis!

Behöver man silikona fast liggunderlaget???
#7 - 12 september 2004 19:47
Nej du behöver inte silikona fast det. Det har inte jag gjort på något av mina kar. Har väl varit lite meckigt att få dit akvariet EXAKT så det passar den tillskurna biten men med lite tålamod går det bra. Underlaget ligger still pga tyngden från akvariet.
Mvh / Maria

Annons