Bottenskiva under akvariet?

#1 - 30 december 2007 16:10
Hej. Efter 25 års frånvaro av akvarium, har jag fått ett kraftigt återfall. Av en ren slump blev jag med ett 375 literskar. Det har hänt VÄLDIGT mycket på akvariefronten under dessa 25 år. Det i sin tur leder förmodligen till att flera akvarium kommer att inköpas. Nu till saken: Skall jag lägga en skiva mellan akvariet och alubenställning? Eller skall akvariet stå direkt på aluställningen? Efter det är många år tillbaka har jag glömt massor, tillochmed en sådan enkel sak som ovan. Nästa fråga: Hur får jag frun att OMEDELBART ge efter för inköp av ett 720l och ett 1200l ????

Det är med Akvarium som med brännvin, det kan aldrig bli för dyrt.
Hälsning samsam1
#2 - 30 december 2007 16:17
Kul med lite återfallsakvarister, men i ärlighetens namn, är det så mycket som har ändrat sig under de 25 år som du varit borta?
Jag tycker det är samma pumpar, i stort sett samma fisk dock har utbudet blivit bättre. Sedan att priserna inte har ändrat sig så väldigt mycket under årens lopp gör ju inte saken sämre;).

Till din fråga, så kan du ha en skiva mellan kar och ställning men ingen frigolit.
Du får gå till guldsmeden och beställa något dyrt till henne och sedan något kul till dig:p!
#3 - 30 december 2007 16:18
Välkommer tebax!!! och till Zoopet!!! :D

Jag tycker att du ska lägga en skiva där, ett kar fick nyligen stod på en skiva. kanske ska lacka den också så det skyddar mot vattenstänk...?

Nu till frugan! Har läst ett tips som en gav till en annan här på zoopet, du lägger upp en stor plan med ritningar och förslag på fiskar och kanske 7-8 kar som ska stå lite här och var, självklart säger hon nej och efter dittan och dattan så brukar dom tycka att 2 kar är okej och alla blir nöjda med dessa 2 ;)
#4 - 30 december 2007 16:26
Tack för svaret.Eftersom jag bara går och kollar allt som har med akvarium att gör så tycker jag att det fins en uppsjö med nya saker , och det skall bli jättekul att sätta fart. Gott nytt år
samsam1
#5 - 30 december 2007 16:34
Glöm inte att lägga upp bilder och så här sen så att vi får se :)
#6 - 31 december 2007 08:19
Hej. jag lovar att ta bilder och lägga ut.
väntar just nu på "flyttgubbarna"som skall hämta ett piano. Där skall akvariet stå. Allt utom fisk och växter är nyinköpt. Så fort dom varit här startar jag.
Ett gott nytt år önskar
samsam1
#7 - 31 december 2007 08:47
samsam1 skrev:
Tack för svaret.Eftersom jag bara går och kollar allt som har med akvarium att gör så tycker jag att det fins en uppsjö med nya saker , och det skall bli jättekul att sätta fart. Gott nytt år

samsam1

Tror inte den största skildnaden mot för 25 år sen ligger i nya saker utan mera nya kunskaper och ideer om hur akvarier ska skötas, sen att man har möjlighet att inhämta så mycket hjälp från sidor som denna :)
#8 - 31 december 2007 09:35
samsam1 skrev:
Hej. Efter 25 års frånvaro av akvarium, har jag fått ett kraftigt återfall. Av en ren slump blev jag med ett 375 literskar. Det har hänt VÄLDIGT mycket på akvariefronten under dessa 25 år. Det i sin tur leder förmodligen till att flera akvarium kommer att inköpas. Nu till saken: Skall jag lägga en skiva mellan akvariet och alubenställning? Eller skall akvariet stå direkt på aluställningen?

Är det ett ramakvarium så behövs det ingen skiva mellan karet och benställningen. utan tyngden fördelas på ramen över hela ställningen.
Bilagor:

Annons