Jag har nu inte provat bottenvärme själv, men jag vet att det är fullt möjligt att få ett GLIMRANDE växtkar utan det. Trubblet med bottenvärme är att om du har någon form av gödning i det innan, så ser värmen till att fördela näringsämnena finfint i vattenkolumnen - och då odlar du alger...
Möjligen kan du köra en väldigt svag variant (typ 10 W/100 liter) för att få lite fjutt på växterna, eller skaffa krafrigare doningar och "intervallköra" det. Långt effektivare som jag ser det är att lägga i ett bottenfilter som ska drivas _MYCKET_ långsamt av CO2 oder luft (snabb genomströmning ger i 99 fall av 100 kass tillväxt).
Du får därigenom en svag bottencirkulation, vilket ser till att bottenlagret inte ruttnar. _Svag bottencirkulation_ är begreppet. Jag körde ett sådant kar med ett bottenfilter som drevs av CO2 tidigare, och det är det kar jag har haft som det växt absolut bäst i (pratar ruggig tillväxt här).
Nå. Är du osäker om hur det funkar, så vill jag återigen avsluta med att det är fullt möjigt och absolut enklast att köra ett bra växtkar utan vare sig bottenvärme eller bottenfilter. Kör på det!!
Hilsen!!