Inför mitt kommande stora växtkar (som ännu bara är i planeringsfasen) har jag dammsugit detta forum på lite information. Min fråga är om man skall ha doppvärmare eller bottenvärme? Jag kommer att ha akvariet i källaren, automatiskt vattenbyte kommer att ordnas till ett droppfilter (jag har fler akvarier och kan man göra vattenbyte automatiskt så känns det underbart :-)) och det ska fixas en koldoxidanläggning.
Så här har jag förstått det efter att ha läst en massa inlägg:
Bottenvärme är att föredra för att växterna inte skall få "kalla fötter". Då skall man dock undvika att ha förberett bottnen med lera, torv och dylikt eftersom bottenvärmen kommer att få dessa näringsämnen till att följa med vattencirkulationen ut i karet (där den istället övergöder akvarievattnet). Samtidigt så vill dock växterna ha lite annat än bara grus att växa i.
Om man väljer doppvärmare så sker ingen nämnvärd vattencirkulation till växtrötterna med näring varför bottnen lämpligen är en mix av lera, torv, grus etc. Dessutom så kan det bli så att växterna har lagom temperatur i "vattendelen" men att de har det kyligare om rötterna som finns längre ned i gruset.
Jag vet ännu inte hur min bänk till akvariet kommer att se ut, men troligen kommer det att stå på en skiva med frigolit emellan. Källaren är uppvärmd men ngt kyligare blir det ändå där på vintern (kanske 18 grader).
Jag lutar åt bottenvärme men kanske inte som enda värmekälla, då borde man kunna ha bottenvärmen på i kortare perioder och kanske minska på den vattencirkulation som sker ( cirkulationen är ju en del av tanken med bottenvärmen från början)?
MVH
Sabina
Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information