Bra akvarietidsskrifter?

#1 - 1 mars 2008 19:47
Hej alla :)

Är det någon som kan rekommendera någon/några bra akvarietidningar? Gärna engelska.
Med reportage från fångstplatser, teknik, kemi, artbeskrivningar och allmänt inspirerande artiklar.
En fördel om dom inte är alltför riktade mot nybörjare eller fulla av reklam.

/GC
#2 - 1 mars 2008 19:55
Det skulle jag vilja veta med:) Jag har startat en prenumeration på Pratical Fishkeeping som jag tycker verkar vara bra, men jag har inte läst det än...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 mars 2008 20:36
Practical FishKeeping är hyfsad - även om det ibland är lite väl mycket sensationsjournalistik i den
#4 - 1 mars 2008 20:50
Du vet väl troligtvi redan om den men om ej så får man ju inte missa ciklidbladet, www.ciklid.se.
#5 - 2 mars 2008 10:21
prenumererar på tropical fish hobbyist.
12nr för strax över 300 kr.prisvärt tycker jag...
köpte tidigare lösnummer för 80kr st i sverige.

en hel del reklam, men det brukar väl va det i alla amerikanska tidningar
#6 - 2 mars 2008 10:28
#7 - 2 mars 2008 19:53
Gå till närmsta bibliotek och låna tio årgångar av Tidskriften Akvariet... ;) Här i Malmö finns de i fina inbundna band. Den innehåller knappast färska forskningsresultat men massor av ovärderlig fiskkunskap.

Annars är ju Ciklidbladet ett måste.

TFH får väl räknas som världens mest kända akvarietidskrift. Den innehåller en salig blandning av högt och lågt och tyvärr massor av annonser. Men i varje nummer finns det en del läsvärt.

PFK känns lite modernare, men deras artiklar är också lite mer utslätade tycker jag. Deras nyhetsrapportering är intressant men de saknar de där lite mer udda resereportagen om jakt på extremt ovanliga utrotningshotade gråa mollies... I PFK ska allt vara lättillgängligt och helst färglatt.

Ta ovanstående med en nypa salt, det är mina subjektiva intryck och grova generaliseringar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 2 mars 2008 19:59
De tyska akvarietidningarna är bäst - fast det är ju det där med språket förstås[:o]
#9 - 2 mars 2008 20:25
Tackar så mycket för alla tips :)
Nu har jag någonstans att börja leta.

Tänker prova att beställa från:
http://www.press-stop.se/kiosken/
Bra ställe om man är intresserad av lösnummer av tidningar som den lokale ICA-handlaren inte tar in :)

Såg att dom hade både Practical FishKeeping och tropical fish hobbyist, så det blir nog ett par provbeställningar av dom :)

/GC
#10 - 2 mars 2008 20:28
De tyska akvarietidningarna är bäst - fast det är ju det där med språket förstås[:o]

Vad rekommenderar du för tidningar på tyska?
Jag kan, plågsamt långsamt, traggla mej igenom tysk text. Men är bara innehållet bra så kanske det fungerar ändå :D
#11 - 2 mars 2008 21:41
Datz
#12 - 3 mars 2008 10:13
När vi pratar akvarietidskrifter måste vi nämna SARF-aktuellt också! Ett utmärkt medlemsblad som man förhoppningsvis får om man är medlem i någon SARF-ansluten akvarieförening. Min förening delar ut den på mötena, vilket ger vissa problem för mig som inte är så trogen mötesbesökare längre. Andra skickar ut den till medlemarna och ser till att alla får den.

http://www.sarfakvarist.se/SARFSARFA.html

Olle
#13 - 4 mars 2008 15:20
Jag fick mitt första nummer av PFK igår och jag tycker det är rätt så bra. Lite väl mycket "fråga experten" och inte alla nyheter har någon relevans för akvarister tycker jag, men fina bilder och en del intressanta artiklar. Engelskan gick ganska bra att förstå även om det är lite jobbigare att läsa än svenska...
Det finns förstås lite annoncer, men det är överkommligt och tidningen är ganska tjock - 130 sidor. Är ganska mycket dyrare här än i England, kostar bara £3.50 där.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 mars 2008 09:26
Vad rekommenderar du för tidningar på tyska?

Jag kan, plågsamt långsamt, traggla mej igenom tysk text. Men är bara innehållet bra så kanske det fungerar ändå :D

Ja du, det finns ju en hel bunt och de är alla rätt bra - jag har.
Aquaristik Fachmagazin
Amazonas
Aquaristik
Datz
Caridina (bara skaldjur)

Tråkigast har väl Datz av "tradition" varit men den har ryckt upp sig en del det senaste året och är nu nästan likvärdig med de andra.

Annons