Bra akvarium????

#1 - 10 februari 2008 20:27
Jag har beställt det här akvariumet, är det bra?? Någon som haft ett sånt??

http://www.fridhemsakvarier.se/Akvarium.html

Det är första helglasakvariumet på sidan. 73 liter.
#2 - 13 februari 2008 18:12
Jaha ingen som ville svara :p. Då undrar jag om jag borde provfylla akvariet hemma i badkaret eller i butiken, eller om jag bara kan ställa det på sin plats och fylla på där.
#3 - 13 februari 2008 18:19
Om jag förstår dig rätt så köper du ett nytt akvarium från en butik och har funderingar på om det kommer att läcka?
Om jag har förstått rätt:
1. Fråga butiken om de redan har provfylld akvariet eller på annat sätt har testat att det inte läcker. Om de inte har gjort det så be dem provfylla karet när du är där, med motiveringen att du skall slippa åka fram och tillbaks med akvariet.
2. Jag har _en_ gång köpt ett akvarium från butik som inte var tätt.
#4 - 13 februari 2008 18:23
Om jag förstår dig rätt så köper du ett nytt akvarium från en butik och har funderingar på om det kommer att läcka?

Om jag har förstått rätt:

1. Fråga butiken om de redan har provfylld akvariet eller på annat sätt har testat att det inte läcker. Om de inte har gjort det så be dem provfylla karet när du är där, med motiveringen att du skall slippa åka fram och tillbaks med akvariet.

2. Jag har _en_ gång köpt ett akvarium från butik som inte var tätt.

Precis! okej, tack för svaret jag ska be dom provfylla akvariumet.
#5 - 13 februari 2008 19:10
Om du har möjlighet, printa ut denna tråd och ta med dig för säkerhets skull. I fall dem inte vill provfylla akvariet i butiken:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115016

Tips 2. Åk inte på en lördag då det är mycket att göra i butiken för försäljarna. Kan tänka mig att det är en del att göra kring lunch på vardagar också. Ju mera stressade försäljarna är ju mindre service får du.
#6 - 13 februari 2008 19:30
Jag tänker så här fråga om det är garanti på akvariet det ska det ju alltid vara, ställ det i duschen provtryck. 73L borde man få in i duschen för att provtrycka det. Alla akvarium som jag har köpt har hållit tätt, och jag har köpt ca 40 akvarium.

Så risken för att ett nytt akvarium ska läcka bör/ska vara minimal.
#7 - 13 februari 2008 19:35
Egentligen för att vara säker så ska det provfyllas på plats.
Men då butikerna sällan har den möjligheten så kan man ju iallafall kolla alla silikonerade fogar så de ser fräscha ut och framför allt hela.
Kolla även om möjligt alla rutor så de inte har sprickor eller repor.(tyvärr lätt hänt i butike om akvariet stått framme för allmän beskådning.
Men fridhem frå sina akvarium från Aquael och de brukar redan vara testade i någon form redan innan leverans.
AquaEl för övrigt är bra tillverkare.

Annons