bra algätare? (nybörjarfråga, jag vet)

#1 - 24 april 2007 15:11
[COLOR=Green]jag undrar vad det egentligen fins för riktigt BRA algätare för mindre akvarium (förutom ancistrus). Jag har på något sätt fått för mig att peckoltia-arterna var bra men läste på goc att de inte alls var så bra. det vore ju kul om det fanns nån som inte gömde sig HELA dagarna utan var framme och käkade lite då och då.

[:-157][:-157][:-157][:-157][:-157][:-157][:-157][:-157][:-157][/COLOR]
#2 - 24 april 2007 15:22
olika sorters rækor før exempel.
#3 - 24 april 2007 15:24
#4 - 24 april 2007 15:38
Eller äpplesnäckor.

Otocinclusar blir itne heller så stora och äter alger.
#5 - 24 april 2007 18:11
Siamesisk algätare?
#6 - 24 april 2007 18:30
Jens A. skrev:
Siamesisk algätare?

Håller jag med om, Den bästa i de flesta lägen. Äter bra när dom är mindre, blir slöa sen. tänk på att dom gärna vill vara flera stycken
#7 - 24 april 2007 18:33
tycker fortfarande att ancistrusen är en jätt bra algätare....men siamesen är osså bra algätare^^
#8 - 26 april 2007 17:55
Bulldog pleco är en suverän algätare, vi ha en sån.
#9 - 21 juni 2007 17:31
Kjaer skrev:
olika sorters rækor før exempel.

[COLOR=Green][FONT=Courier New]finns det några sorters räkor som lever i sydamerika, mitt akvarium är nämligen inriktat på bara sydamerikanska firrar så det vore lite surt och sabba det, eller hur?[/FONT][/COLOR]
Guest
#10 - 21 juni 2007 17:37
håller med berta köpte ett gäng bulldogmalar för ca en vecka sen och jag skulle se om min egen hypotes var en myt eller inte.

placerade en mal i ett relativt algbeväxt kar och dagen efter var allting rent inte en gnutta alger.

de är inte så färgrika men gudomliga på alger
#11 - 21 juni 2007 17:52
[COLOR=Green][FONT=Courier New]finns det några sorters räkor som lever i sydamerika, mitt akvarium är nämligen inriktat på bara sydamerikanska firrar så det vore lite surt och sabba det, eller hur?[/FONT][/COLOR]

Jo det vore synd. Jag kænner inte till några rækor från Sydamerika...
#12 - 21 juni 2007 21:48
I ett sydamerikanskt passar Ancistrus, Pittbull Pleco och Otoclincus bra.
Jag tror att Ancistrusen är den som är bäst på att hålla glaset rent.
#13 - 22 juni 2007 20:00
t85207 skrev:
I ett sydamerikanskt passar Ancistrus, Pittbull Pleco och Otoclincus bra.

Jag tror att Ancistrusen är den som är bäst på att hålla glaset rent.

[COLOR=Green][FONT=Courier New]jo, dom är ju bra på många sätt och vis men dom e ju lite tråkiga eftersom de inte är direkt hyperaktiva och sällan syns på dagarna (har en i karet nu). hur e pittbull plecon då? (borde man kanske veta om man har det som användarnamn, eller [:-116]) e den sköj?
tack för alla bra råd [:-38]
[/FONT][/COLOR]
Guest
#14 - 23 juni 2007 00:45
Jag säger fortfarande chaestostoma och de är typ 100 ggr bättre än ancistrus
#15 - 23 juni 2007 16:03
jag skulle nog också rekomendera bulldogpleco. Du ska däremot ha flera exemplar med tanke på att du vill ha rörliga fiskar. har aldrig hållt dessa själv men vad jag hört så är de roliga att se på, de håller ihop och är hyfsat aktiva.

Eller minns jag fel ?
#16 - 24 juni 2007 17:13
Du ska ha Kinapleco,hongkong pleco eller Leveretts botia.
köpte kinaplecos när mitt kar var helt igenalgat.
alla alger var borta på 3 dagar!

Extremt fina och hungriga
Guest
#17 - 24 juni 2007 17:21
3 guppy skrev:

kinapleco och hongkong pleco är väl samma fisk men med olika handelsnamn, har inte testat denna botian än men de är säkerligen bra på att äta alger.

Den andra Botian skulle jag inte rekommendera som en algätare visst de kan käka en liten bit nångång ibland men den är ingen renodlad algätare....
#18 - 27 juni 2007 19:21
3 guppy skrev:

[FONT=Courier New][COLOR=Green]men inga av dessa fiskar lever väl i sydamerika, eller?
jag e ju inte gold-medlem å det måste man va om man ska kunna kolla på chinaplecon men den lever väl i asien. har för mig att botiorna också lever i asien.
rätta mig om ja har fel.
[/COLOR][/FONT]
#19 - 28 juni 2007 09:23
Amaro skrev:
jag skulle nog också rekomendera bulldogpleco. Du ska däremot ha flera exemplar med tanke på att du vill ha rörliga fiskar. har aldrig hållt dessa själv men vad jag hört så är de roliga att se på, de håller ihop och är hyfsat aktiva.

Eller minns jag fel ?

[COLOR=Green][FONT=Courier New]jag läste lite om den på www.goc.se och där stod det att dom är revirhävdande mot andra av samma art, speciellt hanar emellan. går det ändå att ha flera i karet???
sökte här på zoopet efter bulldog pleco men det kom inte upp nåt, det visade sig så småningom att den ligger under handelsnamnet "svartpricksmal", aldrig hört innan. men som sagtså e ja´nte goldmedlem så jag kan inte se artbeskrivningen.
tusen tack för alla tips[/FONT][/COLOR]
[COLOR=Green][FONT=Courier New][:-15][/FONT][/COLOR]
#20 - 28 juni 2007 17:47
titta PÅ BEURFORTIA LEVERETTI DEN ÄR SNARLIK
annars så har du rätt
Guest
#21 - 29 juni 2007 19:06
3 guppy skrev:
titta PÅ BEURFORTIA LEVERETTI DEN ÄR SNARLIK

annars så har du rätt

De är asiater....Jag har 4 bulldogar på ca 6cm i ett 105L och de är långt från könsmogna än så om du får tag på ex som är 8-10cm så skall man kunna urskilja könen på bukfenorna för hanarnas är mycket längre

Annons