bra blandning av dvärgar?

#1 - 10 mars 2012 20:26
Nu har jag haft igång mitt 240liters kar i en månad, köpte ett nitrittest idag och mätte och allt såg bra ut där. :)

Så nu börjar jag fundera på hur jag ska befolka mitt kar.
Funderar på om denna blandning funkar:
2+2 fjärilsciklid
1+2 apistogramma, lutar mot hongsloi
2+2 kurvciklid eller eventuellt schakbräden

Vad tror ni om den blandningen?
Eller är tre olika arter för mycket?

Tänkte mig först två arter av apistogramma, men har förstått att det kan bli problematiskt, eller har jag fel? Karet är dessutom i första hand inrett som växtkar och vill inte förstöra inredningen allt för mkt för att "dela av" akvariet så två apistogrammor får plats.

Dessutom kommer det gå ett stort stim kolglödstetror där, några stycken svarta fantomtetror samt ottociclus.
#2 - 10 mars 2012 22:16
Har just nu bolivianska fjärilar, kurvciklider och apistogramma agassizii ihop i mitt 720 kar utan problem. Har apistogramma macmasteri och brädor ihop i ett 110 kar utan problem.

Så visst skulle det kunna funka, men i ett 240 liters kar hade jag nog kör två av arterna istället för 3. Vet inte om du har tillgång till bra affärer men dessa fiskar kan vara svåra att bara "åka och hämta". Kan vara bra att reka läget i affärerna först, inte alltid fisken är i en storlek där man ser könsfördelning och då kan det vara bra att köpa en liten grupp av en art.

Fjäril och kurv är ju vanliga och har ganska tydliga skillnader mellan könen.
#3 - 10 mars 2012 22:56
Jag bor i Stockholm så har ju nära till bl.a. akvarielagret som har alla de arter jag vill ha.

Men om du tror det blir för mycket ciklider, skulle det funka med bara 1+1 av fjärilarna och kurvcikliderna då? Eller är tre arter för mycket iallfall?
Har visserligen två fjärilshonor nu, så där kan det inte bli mindre än 1+2.
#4 - 11 mars 2012 09:38
Ja visst skulle det kunna fungera. Du får nog helt enkelt testa, fjärilarna och kurvcikliderna är snälla så dom behöver du inte oroa dig för.
#5 - 11 mars 2012 13:19
Ok då får jag testa mig fram helt enkelt. :)

En apistogramma-art blir det säkert och fjärilarna har jag ju redan. Sen avvaktar jag nog för att ev senare köpa till en tredje art.

Men stämmer det att jag gör bäst i att inte ha två apistogramma-arter? Bottenytan på karet är 120x40.
#6 - 11 mars 2012 14:38
Ja det är rätt. Man kan lyckas om det är två arter som är olika varandra och att man har väldigt gott om växter och andra gömställen men de kommer ändå befinna sig på samma ytor. Men skulle avråda dig ifrån detta.
#7 - 11 mars 2012 19:00
Om du skaffar en hane till dina fjärilshonor så var beredd på att en av honorna med stor säkerhet kommer att bli utmobbad eftersom de är parbildande.
#8 - 11 mars 2012 19:30
En bra grundprincip för att välja dvärgar som ska gå ihop är att köra med så olika utseende och beteende på dem som det går. Fjärilar och kurvciklider är t ex öppet lekande båda två. Skiljer sig iof i utseende, men lär konkurrera om samma utrymme. Enklast bara välja en öppet lekande. Apisto brukar vara grottlekare. Väljer du en långsmal sådan, t ex agassizi och inreder burken med flera olika revir, så kommer kombon fjärilar och agassizi inte att konkurrera om exakt samma revir. Går att utveckla mer, samt testa sig fram.

Personligen hade jag inte kört fler än två arter i ett 240. Visst, de är inte särdeles stora fiskar men t ex agassizi kan ha ett revir på 2 m2 i naturen (källa: Cichlid atlas).

Många dvärgar är rätt kortlivade också, så det kan vara bra att välja arter som är relativt lätta att få tag i igen, om någon av fiskarna ramlar av pinn.
#9 - 11 mars 2012 22:59
Anledning till att jag gärna vill ha tre arter är just problemet med fjärilsciklider, har tröttnat lite på att mina hanar bara dör. Tänkte först "avveckla" mina fjärilar, men då mina honor har hängt med i över ett år nu så kändes det synd att inte ge dem en chans med en till hane. Jag vet att 1+2 fjärilar inte är det idealiska, men funkade hyffsat i mitt 60liters. Kanske försöker mig på 2+2 så får vi se hur det går.

Vad jag har hört så är just agassizii ganska ilskna mot andra fiskar, så en annan apistoart skulle kanske medföra mer harmoni i akvariet? Har inte heller tänkt välja någon ur pandurogruppen.

Om jag skulle byta ut kurvciklider mot schackbräden då, skulle det kunna funka bättre? De skiljer sig ju ännu mer i utseende iallafall.

Men jag har tagit åt mig av vad ni har sagt om helst enbart två arter, så får se om jag kanske kan nöja mig med det. *S* Tyckte ju akvariet var så stort när jag gick över från 60 till 240 liter men nu när jag ändå ser hur fiskarna utnyttjar hela simytan känns det inte så stort längre..

Annons