Bra böcker om L-malar.

#1 - 5 november 2006 18:48
Hej
Jag vill ha tips på bra böcker om L-malar.På biblioteket finns det knappt någonting.
#2 - 5 november 2006 18:54
Back to natures? Bläddrade i den igår...skulle vilja ha den i julklapp :)
#3 - 5 november 2006 20:14
Det är den enda dom har på biblioteket.Så jag hade tänkt mig någon annan bok.
#4 - 5 november 2006 20:40
Jag vill kunna läsa om hur deras beteende är.Och vad de gillar för mat.Och vilka vattenvärden de uppskattar b.la.
#5 - 5 november 2006 20:48
Innehåller inte http://www.planetcatfish.com mycket matnyttig info?!

(Förmodligen har du mycket mer koll än mig, men man måste ju chansa... ;) )
#6 - 5 november 2006 21:13
Planetcatfish och GOC är guld värda.Men jag vill ha det i bok form också.
#7 - 5 november 2006 21:19
En skaplig bok är The World of catfishes utgiven på TFH ts-161 skriven av Midori Kobayagawa har visserligen några år på nacken men är ganska bra när det gäller betingelser och lek medmera.
#8 - 5 november 2006 21:23
Jag sökte den boken på akvaristen.se men den fanns inte.Hur ska man få tag på den då?
#9 - 5 november 2006 22:25
Jag sökte den boken på akvaristen.se men den fanns inte.Hur ska man få tag på den då?

Ja det var värre. En ide är att ringa runt till zooaffärer och antikvariat långsökt men lyckas i bland. Akvarielagret bromma kanske har är bra på böcker,likaså zoomässan kungsbacka.

lycka till
#10 - 5 november 2006 22:31
Finns det inte bra böcker som går att beställa på nätet då?
#11 - 6 november 2006 09:08
Wels Atlas 1 och 2 regerar just nu. Framforallt tvaan lar intressera L-malsfantaster - 1400 sidor, 180 bara om Ancistrus-arterna! Ettan finns pa tyska & engelska (som Catfish Atlas), tvaan bara pa tyska.
Eftersom arterna byter namn titt som tatt maste man kolla pa www.goc.se och www.planetcatfish forstas!
#12 - 6 november 2006 09:12
ok, Tack för tipset.Finns det inga bra böcker på Svenska?
#13 - 6 november 2006 09:25

Kanner inte till nan annan an BTN-guiden om malar. Den ar okej trots irriterande smafel (till exempel vilken fisk som ar pa omslaget...).
Har saknas forstas manga populara L-malar.
Men tyska ar forstas spraket som galler (tyvarr).
#14 - 6 november 2006 15:03
Jag hitta en intressant bok idag på zooaffären.Ska läsa den nu och se om den är bra.Den var på Engelska.The world of catfishes.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 6 november 2006 15:13
erik l skrev:
En skaplig bok är The World of catfishes utgiven på TFH ts-161 skriven av Midori Kobayagawa har visserligen några år på nacken men är ganska bra när det gäller betingelser och lek medmera.

Jag hittar inte den boken (nerpackad i nåt skrymsle efter en flytt) men jag minns att den var riktigt bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 november 2006 15:14

Kan i alla fall tipsa om att det är en på gång (sannolikt till nästa höst). Ingo Seidel håller nämligen på att skriva en ny BTN-bok om just L-malar
#17 - 6 november 2006 15:45
Vad bra att det kommer en ny bra bok om L-malar på Svenska.
#18 - 6 november 2006 16:11
Aqualog har en massa böcker om fiskar. Bla malar men den är på engelska. En ny BTN bok den vill jag ha i min samling. Kjell jag vill beställa en förhandskopia om det går bra. Mvh Starman_
#19 - 6 november 2006 18:17
En ny bok kanonbra jag beställer direkt. när?? Ha ha....:D :D :D

mvh Lennart
#20 - 6 november 2006 18:23
Jag hittar inte den boken (nerpackad i nåt skrymsle efter en flytt) men jag minns att den var riktigt bra.

Ja jag tycker att det är en bra allround bok när det gäller malar, Tar upp lite av varje. Speciellt påpekar den vikten av bra vatten till malar och bra cirkulation vilket jag tycker missats i många av malböcker och akvaristiska samlingar.

mvh erik l

Annons