Bra digitalkamera med undervattens hus?

#1 - 14 november 2007 09:35
Någon som vet vad/vart man kan inhandla en bra digitalkamera som har som extra tillbehör undervattenshus?

Några råd/förslag???

Behöver hjälp med detta på grund av en stundande utlandsresa med dykning samt även för fotosessioner gällande akvarierna.

Helst ska kameran ha en optisk zoom på 3-5 och helst gärna vara en så kallad objektiv kamera.
Även uttag för extra blixt och stöd för 1gb sd kort.
Trådlös överföring av bilder är ett måste men ej krav.
Bör finnas undervattenshus att köpa till och minst 2st olika objektiv.
Priset kan vara mellan 4000-20000kr.
+ om det medföljer programvara till datorn(både pc och mac).
Även vettig kamera väska(storlek ej av betydelse) bara jag får plats med allt.
Fördel är om det är lipoly eller litium batterier samt att dessa kan sitta kvar vid laddning i kameran.

OBS!
Något brådskande då jag ska åka den 29november till thailand 1vecka och sen vidare till Ecuador/brasilen samt chile 2veckor.
#2 - 14 november 2007 10:04
firefox75 skrev:
Helst ska kameran ha en optisk zoom på 3-5 och helst gärna vara en så kallad objektiv kamera.

Menar du systemkamera? Sådana har inte "optisk zoom" utan eventuellt zoomomfång beror på objektiven.

firefox75 skrev:
Trådlös överföring av bilder är ett måste men ej krav.

Ett måste... men inte krav? Hur menar du nu???

firefox75 skrev:
Priset kan vara mellan 4000-20000kr.

Om du inte redan nu är van vid systemkameror så kanske en kompaktkamera är att föredra... Annars rekomenderar jag att du köper den illa kvickt och lär dig använda kameran ovan land först. System för undervattensfotografering med systemkamera brukar vara snuskigt dyra. Tveksamt om din budget räcker till både kamera, undervattenshus + undervattensblixt...

Bilder tagna med Ixus 700 + undervattenshus: Länk.
#3 - 14 november 2007 10:08
Grymt snygga bilder.
Hur mycket gick det på när du inhandlade din ixus 700 samt undervattenshus?
Använde du undervattensblixt också eller?

Jag har ju en bärbar dator med både bluetooth och radiolan...så det är en fördel om man kan skicka bilderna från kameran till datorn...
Men som sagt...en sådan kamera kanske kostar skjortan och är det för dyrt så klarar jag mig utan...
Jag har använt både minolta och lexus systemkameror förrut så en systemkamera behärskar jag bra...
#4 - 14 november 2007 10:22
firefox75 skrev:
Hur mycket gick det på när du inhandlade din ixus 700 samt undervattenshus?

Aktuell efterföljare till 700-modellen heter 960 IS och kostar väl ca 3.500:- och undervattenshuset går väl på ca 2.000:- vill man ha en blixt så går väl en sådan på 5.000-6.000:- antar jag (har ingen själv). Ett undervattenshus till en systemkamera går väl på ca 15.000:- plus blixt & kamera.

firefox75 skrev:
Använde du undervattensblixt också eller?

Nej, bilderna är tagna vid snorkling nära ytan...
#5 - 14 november 2007 10:46
Om det är kompaktkamera (inte löstagbara objektiv) som efterfrågas, tror jag Canons Powershot kameror är bästa alternativet. Det finns en förskräcklig massa olika, men du vill ha en med minst 6 miljoner pixlar och bildstabilisering, plus förstås har undervattenshus.

Jag själv funderade på att skaffa en Powershot A640 eller A710IS plus undervattenshus till min flickvän, men det föll på att hon obegripligt nog trodde att jag egentligen ville köpa den till mig själv... :D

Problemet för dig kommer att bli att du inte har tid att beställa från nätet, och undervattenshus finns åtminstone härikring inte alls till försäljning. Dvs du är nog begränsad till att köpa den kamera du kan hitta undervattenshus till hos dina lokala kamerabutiker...
#6 - 14 november 2007 12:44
Annars får jag la köpa akrylplast och göra ett eget undervattenshus själv.
Borde väl inte bli förbaskat dyrt egentligen.
60*60 akryl 4mm tjock.
tätningsringar för på och av samt clipsfästen och tätningsring för öppnande.

Ska kolla efter en powershot a640 cannon eller en ixus960is med undervattenshus.
#7 - 14 november 2007 13:27
firefox75 skrev:
Annars får jag la köpa akrylplast och göra ett eget undervattenshus själv.

Borde väl inte bli förbaskat dyrt egentligen.

60*60 akryl 4mm tjock.

tätningsringar för på och av samt clipsfästen och tätningsring för öppnande.

Ja, om du nu inte tänkt att _använda_ kameran under vattnet så duger väl vilken vattentät och trycktålig behållare som helst. Annars brukar det vara bra att kunna komma åt alla kamerans knappar och reglage också... :D
#8 - 14 november 2007 15:40
Men det där är nåt jag funderat på. Visst, kameran behöver man kunna komma åt reglagen på - men varför är husen till blixten ÄNNU dyrare än till kameran?!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 november 2007 15:48
Azur skrev:
Men det där är nåt jag funderat på. Visst, kameran behöver man kunna komma åt reglagen på - men varför är husen till blixten ÄNNU dyrare än till kameran?!

Det har jag också funderat över och retat mig lite på. Det är ju trots allt bara en plastbit (en del gnäller på att BTN-plastbakgrunderna är dyra - men det är ju peanuts jämfört med dessa plasthus).
Dock så är det väl som så att upplagan för varje modell är liten eftersom nästan varje kameramodell kräver sitt eget undervattenshus. Om reglagen på alla kameramärken vore standariserade så vore säkert undervattenshusen åtskilligt billigare.
#10 - 14 november 2007 15:56
Dock så är det väl som så att upplagan för varje modell är liten eftersom nästan varje kameramodell kräver sitt eget undervattenshus. Om reglagen på alla kameramärken vore standariserade så vore säkert undervattenshusen åtskilligt billigare.

Ja, fast då hade också kamerorna fortfarande varit stora som tegelstenar...
#11 - 15 november 2007 02:57
Canon-forumet på dpreview rekommenderade Canon Powershot G9 med Ikelite UV-hus.
Det är enda lösningen som stöder extern blixt.

I USA verkar det som om G9 plus hus går lös på cirka 7000:-, i Sverige blir det nog betydligt dyrare. UV-blixt kostar väl cirka lika mycket till.

Canon har också ett eget hus till G9'an som är billigare än Ikelites, men som tydligen inte stöder extern blixt.

Det blir förstås mycket billigare med nån annan powershot (t.ex. 570IS) men då har man ingen extern blixt.

EDIT: Hittade Ikelite-hus till min Nikon D80. Gissa vad fanskapet kostar: 12000 SEK, nästan dubbelt så mycket som själva kameran!
#12 - 15 november 2007 08:44
Azur skrev:
Det är enda lösningen som stöder extern blixt.

Slavblixt är ju alltid ett alternativ, fast det går ju säkert att utnyttja viss blixtautomatik om kameran har en blixtsko så det är ju att föredra.
#13 - 3 december 2007 20:37
Om blixten är så dyr så kanske det lönar sig att köpa en kraftig dykarlampa. Jag funderar också på att köpa en vattentät digitalkamera, så posta gärna mera. :-)
Bilagor:
#14 - 3 december 2007 21:10
Om blixten är så dyr så kanske det lönar sig att köpa en kraftig dykarlampa.
Det finns tyvärr inga ficklampor (ens på land) som kan mäta sig med en kamerablixt. Tar man med sig några 1000 Watts MH-lampor så kanske man klarar sig utan blixt.
#15 - 3 december 2007 23:36
petnym skrev:
Det finns tyvärr inga ficklampor (ens på land) som kan mäta sig med en kamerablixt. Tar man med sig några 1000 Watts MH-lampor så kanske man klarar sig utan blixt.

Det beror nog också på vilka förhållanden man räknar med att använda kameran i och vilka krav man ställer på bildkvalité. Jag har använt mig av en engångskamera när jag snorklat under dagtid i tropiskt vatten. Jag skulle dock vilja uppgradera, men inte lägga ut tiotusentals svenska riksdaler. Men det är klart att nattdyk, grottdyk etc. kräver dyrare prylar.
#16 - 4 december 2007 06:56
Om du vill ta bilder som du skall kunna visa för andra utan att behöva förklara vad de föreställer, så behövs någon slags blixt (tex kamerans egna) under vattnet mitt på blanka förmiddagen oavsett djup.
#17 - 4 december 2007 07:20
Är det någon som har vågat sig på ett "undervattenshus" liknande detta?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=130116286556&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=003
#18 - 4 december 2007 15:00
olympus gör en vattentät kompaktkamera:) mycket bra tror jag!
#19 - 4 december 2007 16:42
petnym skrev:
Om du vill ta bilder som du skall kunna visa för andra utan att behöva förklara vad de föreställer, så behövs någon slags blixt (tex kamerans egna) under vattnet mitt på blanka förmiddagen oavsett djup.

Snygga bilder!! Vad har du för prylar egentligen och vad kostar de?

Annons