"bra" flytväxt?

#1 - 15 januari 2004 18:53
Söker erfarenheter från de som har haft mycket flytväxter, gärna nån modell som "bara ligger på ytan" utan att vara förankrad i botten alls.

Testade vattenpest häromdagen, såg ut som en tvättmaskin i akvariumet.... mao så har jag ganska bra dra på vattenytan..

tips på växter som flyter som korkar?? :)
#2 - 15 januari 2004 19:16
Orkan fenomenet får du nog oavsett vilken flytväxt du har. Prova att förankra med fiskelina och tejp över kanten. Mossliknande växter är ganska trevliga, typ Riccia fluitans. Dock ganska lurig att lägga vantarna på för tillfället.
#3 - 15 januari 2004 23:00
Min erfarenhet med Riccia fluitans är inte så kul med orkan i vattnet. Den flyter ganska djupt och blåses ner effektivt av filtret. De andra växterna fungerar sedan som fisknät och så har man inga flytväxter mer.

Du kan inte acceptera ens förankring i ett hörn? I så fall är crinumlök ett bra alternativ, den "blåser" inte ner nämnvärt.

Om du får en tillräckligt tjock matta vattenormbunke blåser inte den ner heller, det gör däremot enstaka (mindre)plantor. Andmat flyter förresten rätt bra, men viss risk för nerblåsning finns.
#4 - 15 januari 2004 23:05
Pistia kanske? Den sjunker inte i första laget, är inte förankrad, och växer bra. Man måste förstås ha minst 5 cm mellan vattenytan och täckglaset för att kunna ha Pistia.
#5 - 16 januari 2004 07:18
Testa andmat.Jag riktade om utblåset så att det slår snett mot framrutan.Då ligger andmaten kvar för mig iallafall
#6 - 16 januari 2004 08:45
Hmmm har ju faktiskt inte tänkt på att man kan binda fast den mot/på utsidan! får ta och testa det så får de ligga och släpa med i draget så att säga :)

Tackar för tipset!

Asur: kollade in den med, vill inte sänka nivån så mycket men hade jag haft ett öppet akvarium så hade ddet varit kanon!

Annons