Bra gratis virusprogram

#1 - 5 december 2005 22:12
Har precis haft en datorkrasch och undrar om någon har tips på ett bra gratis virusprogram att ladda ner från nätet?

Mvh Cecilia
#3 - 5 december 2005 23:25
http://www.free-av.com/

Bara leta fram Antivir och laddaner.
#4 - 6 december 2005 02:30
http://free.grisoft.com/doc/1

kört det länge funkar grymt bra slår alla nadr avirusprogram ja provat med hästlängder även virusprogram man får betala dyrt för.
hamnar alltid mycket högt upp i dom olika testerna som finns.
dom slöar inte med uppdateringar utan så fort de finns nåt lägger dom ut det.
vilket i praktiken innebär att man kan hitta 2-3 uppdateringar på en dag.
vissa virusprogram uppdateras typ 1gång i veckan, norton av(symantec) är ett av dom.
kräver även väldigt få omstarter av datorn.
brukar även väldigt lite minne och processor jämfört med dom flesta antivirusprogram.

gratisversion är mycket "basic" men gör ändå sitt jobb bra.

ett av dom få program som jag själv skulle kunna tänka mej å betala för.
#5 - 6 december 2005 08:37
[QUOTE=Raven]http://free.grisoft.com/doc/1

kört det länge funkar grymt bra slår alla nadr avirusprogram ja provat med hästlängder även virusprogram man får betala dyrt för.
hamnar alltid mycket högt upp i dom olika testerna som finns.
dom slöar inte med uppdateringar utan så fort de finns nåt lägger dom ut det.
vilket i praktiken innebär att man kan hitta 2-3 uppdateringar på en dag.
vissa virusprogram uppdateras typ 1gång i veckan, norton av(symantec) är ett av dom.
kräver även väldigt få omstarter av datorn.
brukar även väldigt lite minne och processor jämfört med dom flesta antivirusprogram.

gratisversion är mycket "basic" men gör ändå sitt jobb bra.

ett av dom få program som jag själv skulle kunna tänka mej å betala för.[/QUOTE]

Kan åxå varmt rekommendera AVG.
Funkar klockrent.
#6 - 6 december 2005 10:50
AVG kör jag på alla mina datorer...!
#7 - 6 december 2005 11:05
AVG kan jag också rekommendera varmt. finns att hämta på www.download.com sök på AVG.
hade panda titanium innan som var kass. överarbetade hela tiden så tillslut "fick" jag inte ens komma ut på nätet för det lilla rabiata programmet haha...

lycka till!
#8 - 6 december 2005 17:21
haha låter som det är avgjort vilket program som är bäst ;)

nån som köpt proversionen av avg ?
funderar på att göra det, gratisversionen funkar inte ihop med xp64 än.
#9 - 6 december 2005 18:49
[QUOTE=Raven]
[/QUOTE]

Är det sant??
Usch då ju...
#10 - 6 december 2005 19:16
när ja körde norton är iofs rätt länge sen men då va de dåligt med uppdateringar.
programmet snodde grymt mycke minne och processor kraft samt tog inte ett enda sketet virus.
prova mcafee efter det va skit de med sen la ja in avg.
120 virus hitta de och tog bort sen funka datorn mycke bättre.

sen är det också MYCKET vanligt att norton av mer eller mindre sabbar datorn.
varit mycket aktiv på olika datorforum och med jämna mellanrum kom folk in med problem som va direkt relaterade till norton av.
bl.a problem med minnesläckor och extremt hög belastning av processorn är 2 grejer norton kan strula med som mycket effektivt kan få en dator att bli oanvändbar.

av = antivirus
#11 - 6 december 2005 19:43
jag var i en dator affär idag faktiskt och de hävdade att norton var bäst för det "letade upp" virusen bättre än andra program. Det enda problemet kunde vara om man körde norton parallellt med något annat antivirus prog. att det då kunde börja motarbeta det andra programmet....
#12 - 6 december 2005 19:58
man kan ha flera olika virusprogram installerade samtidigt utan problem men aldrig mer än 1 aktivt.
missade den delen en gång när ja testa olika program och window shängde sej när båda programmen försökte leta igenom samma fil.

sen att norton skulle va bättre nä de tar jag mest som skitsnack, hårda ord jovisst men har lite för mycket erfarenhet om det för att säga nåt annat.
sen kan det va säljsnack också, norton säljs ju mycke i vanliga butiker.

lite länkar som backar upp vad jag skriver om norton
http://reviews.zdnet.co.uk/software/utilities/0,39024210,39172958,00.htm

5.5 av 10 möjliga låter katastrofalt dåligt.
http://reviews.cnet.com/Norton_AntiVirus_2006/4505-3681_7-31473733.html?tag=fr
http://reviews.cnet.com/4520-6600_7-6379091-1.html?tag=cnetfd.sd
http://www.transceiver.co.uk/txt/av05.html

sökte på "Antivirus review" i google.
finns hur många sidor som helst detta är bara ett litetlitet urval.
#13 - 6 december 2005 20:05
Okej, tror dig ang Norton! Därför allt blir eeeextremt segt också när man kör virussök, uppdatering o liknande! Får väl ta o åtgärda, nån gång i framtiden typ... [B)]
#14 - 6 december 2005 20:16
vem vet? bara man blir av med virusen är det väl egentligen skitsamma... :D
#15 - 6 december 2005 20:24
jo de är ju helt rätt.

har en polare som kört norton i flera år nu till exempel och han är helnöjd med det så det finns dom som klarar sej utmärkt även med norton men själv kollar jag inte bara på effektivitet utan även vad programmet kräver av datorn och där ligger avg rätt lågt.

kör ju xp64 och där funkar inte gratisversionen av avg så kör nod32 istället.
sicket jäkla program finns ingenstans man kan stoppa en scan av hårddisken.
satt igår morse en halvtimme å vänta på att den skulle bli färdig, va inte lätt körde racingspel och höll ju på å köra ifrån 6 snutbilar :rolleyes: sluta med att ja satt å studsa i soffan [:O]
#16 - 6 december 2005 20:38
Vet inte om jag ska ställa frågan, men tycker den hänger ihop med tråden.
Vilka är de bästa grattis brandväggsprogramen?
Annars får någon gärna skapa tråden: Bra gratis brandväggsprogram
#17 - 6 december 2005 20:45
mej veterligen finns inga riktigt bra brandväggsrpgoram utan det bästa är router.
kan ju dock tilläggas att jag aldrig varit direkt intresserad av brandväggar och dom jag provat har mest strulat.
zone alarm bl.a

har själv näst intill aldrig använt brandvägg och inte haft några problem med det då står datorn ändå på nästan 24/7

numera kör jag dock windows egna, strular inte runt utan funkar men slår inga rekord.

en del nyare moderkort, tänker då på dom med nvidia nforce3/nforce4 chipset har "inbyggt" brandvägg.
provat den men tycke va för mycke strul.

en del använder denna routern som brandvägg.
http://www.inet.se/index_main.asp?p=5400254
#18 - 6 december 2005 20:48
Jag tänkte mest på mjukvara. Har kört en hel del olika men de klarade inte attacker särskilt bra.
#19 - 6 december 2005 22:06
så om man fick ett nytt moderkort idag så kan det vara en brandvägg på det...?[:-48] skit att man inte vet mer om datorer asså.....

:D den här var bara så kul.... [:-159] muahahaha!
#20 - 6 december 2005 22:15
gör du ingen research ?

själv sätter jag mej såfort ja ska köpa nåt till datorn.
alltifrån cd skivor till processor.

men så har jag aldrig haft några större problem heller
#21 - 6 december 2005 22:28
hallå eller....? hur i hela friden skall jag som är gracil och smidig som en mindre tapir våga börja pilla och greja inne i burken...? Datorn blir inte äldre än garantin så varför lägga ner energi på att sätta sig in i saker som ändå inte blir mitt problem....? :D Men jag behöver inte mycket ifrån datorn heller, jag spelar knappt några krävande spel längre. Jag är en hopplös novis tyvärr....
#22 - 6 december 2005 22:36
själv undviker jag köpedatorer helt å hållet.
oftast byggs dom av dom billigaste komponenterna som finns, dom billigaste komponenterna byggs i sin tur av substandard delar vilket gör att värme blir ett problem till exempel.

sen gillar jag att kunna plocka ut dom delar jag vill ha själv för att få en dator som fungerar optimalt.
kräver ju en del kunskap som långtifrån alla har.

min nästa uppgradering blir antagligen nytt moderkort nytt grafikkort och nytt nätaggregat.
#23 - 6 december 2005 22:46
Jo men du verkar ju något mer påläst på ämnet! Bygga eget! Jo visst serru :D det kan nog innebära lokal livsfara för södra sverige men annars vore det kanske något man skulle prova....

Även om jag hade kunnat så ser jag inte meningen, jag behöver varken mycket utrymme eller prestanda så denna fyller trots allt sitt syfte. Jag ställer inga höga krav men när skithögen inte startar så märket till och med jag att något är galet... :rolleyes:
#24 - 6 december 2005 22:51
[QUOTE=Gummiankan] men när skithögen inte startar så märket till och med jag att något är galet... :rolleyes:[/QUOTE]

den dan du inte märker nåt så är det nog dags att lägga bort flaskan ;)

skämt osidå är ju lite skillnad också på högprestanda och lågprestanda.
marginalerna är ju bra mycke mindre i en högprestanda dator speciellt när det gäller kylning till exempel.

en lågprestanda kanske producerar 60-100w värme högprestanda kan mycket väl ligga en bra bit över 200w värme.

skulle du nån gång vilja prova så rekommenderar jag starkt att du sätter dej minst 5 timmar och söker på hur man bygger en dator och läser minst 6 olika sidor om det.
#25 - 6 december 2005 23:39
muahahahaha! aldrig, databygge är inte min grej hur mycket "flaskvara" jag än får i mig... :D
#26 - 6 december 2005 23:44
yllekläder ska tydligen va riktigt lyckat att ha på sej när man gräver i en dator.
skapar STORA mängder statisk electricitet.
#27 - 9 september 2010 23:19
Skriver lite om gratis virusprogram på en av mina sajter. De bästa är väl NOD32, Panda och Avast i min mening då, om man är ute efter gratis.
#28 - 10 september 2010 10:59
bra att ta upp en 5 år gammal tråd. haha. o panda tycker jag inte är ett bra antivirus. nod32 o avast är bra. avg platsar med.

sen vet jag inte om det är tillåtet att göra reklam här i forumet. gick du med i Zoopet enbart för att göra reklam?

isåfall är fasen www.filehippo.com bättre sida än din.
#29 - 10 september 2010 13:10
Det bästa virus program som finns heter " Jag söker inte efter porr" lols
#30 - 10 september 2010 13:33
a tråkit liv säger jag då :P haha

Annons