Bra, lättskött filter?

#1 - 20 juni 2004 13:17
Har ett 700L som jag tänker starta på nytt. I akvariet tänker jag ha mina oscar (ett lekpar - 30 cm - Den ena är albino, så jag hoppas på fin avkomma ) samt eventuellt ett par hantelciklider ca 20 cm, samt en gibbiceps modell större.

Vad ska jag välja för filter? Hade tidigare en enorm EHEIM-pump, 1560 tror jag den hette. Det var världens drag i den, men den var svårtskött - När jag försökte, slutade det med att jag hade en inte oansenlig mängd vatten på parkettgolvet. Den var suverän, men passade inte mina svaga nerver. Jag vill ha en pump med aqua-stop el liknande.
#2 - 20 juni 2004 16:01
2028, alt. 2217, 2250 el. 2260, de senare kompletterade med dubbelkranar.
Vill man ha kraftigare cirkulation kan väl sätta in en cirkulationspump.
#3 - 20 juni 2004 21:35
Tack för tipset!
I den lokala zoohandeln har man rekommenderat mig Fluval 404, men är inte den lite underdimensionerad? Jag har märkt att mina oscar visserligen gillar syrerikt vatten, men vattnet får ändå inte vara för strömt. Eftersom min ekonomi är lite ansträngd måste jag också ta hänsyn till priset. Har du någon uppfattning om vad de senare filtren du föreslår kan röra sig om i pris?
#4 - 20 juni 2004 22:37
En 2217 pumpar sällan 1000L/h med filtermaterial inuti, men den är knäpptyst. En Fluval 404 pumpar inte heller det som sägs att den skall göra...men den låter desto mer!

Mitt råd är att du investerar i en Eheim...ytterfilter...av nyare modell som pumpar den kapacitet du vill ha. För övrigt så gav Karon dig goda tips på pumpar. Om du vill köra med två pumpar så är 2213 ett bra och billigt komplement till en större modell. Då kan du ha utblås ifrån dessa att mötas för att skapa lite turbulent vatten med ytvattenrörelse för att skapa syrerikare vatten.

Kolla priser här:

www.pwss.nu
www.akvarieshopen.com
www.aquaristikshop.com (Tysk billig onlineshop som jag använder)
#5 - 20 juni 2004 22:43
Med dina stora fiskar så skulle jag satsa på Eheim 2260... Lägg i rejält med bottenmaterial och kör den pumpen så borde du kunna få bra balans så småningom... Jag kör ett Eheim 2250 i mitt 720 l kar... men då kompletterar jag med ett stort innerfilter och har inte så stora fiskar... Det är en härlig känsla att kunna packa filtret fullt (10 liter) med filtermaterial av olika slag... mumma för nedbrytarbakterierna...
#6 - 21 juni 2004 01:06
Borde dessutom finnas bättre kranar att sätta på det gamla filtret. Men du har kanske redan undersökt den idén.
#7 - 21 juni 2004 11:20
Bättre kranar än vilka då ?
Om det nu var ett 2260 som Vanessa hade så har dom inga kranar alls, det är därför man får skaffa dubbelkranar för att kunna dela på slangarna vid underhåll utan att riskera att tömma karet på vatten. Det värsta är att med tanke på vilka dimentioner det är på slangarna blir inte kranarna billiga.
Jag vet, för jag köpte en 1"-kran till ett 2250 en gång, det kostade multum, men smakar det så kostar det :)
#8 - 22 juni 2004 17:00
Tack så jättemycket för alla användbara tips!!!
Den gamla pumpen - som alltså var en 1560, dvs det var en ca 20 år gammal modell, är nu i pumphimlen, vilket kanske var lite förhastat. Ett faktum jag kanske får skylla på mitt sydländska påbrå. Tror att jag ska satsa på en 2250, plus ett innerfilter som kan ta hand om en del matrester - Påfåglarnas matskick lämnar en del i övrigt att önska. Dessutom kommer det ut en hel del i bearbetat skick i bakänden på dem också. Småningom får jag väl komplettera med en dubbelkran, när ekonomin tillåter.

Varma (nåja) sommarhälsningar!
#9 - 22 juni 2004 18:34
Kolla in priserna på http://www.aquaristic.net/ , lite långsamt att få hem grejerna tror jag (vet dock inte hur det är på andra ställen) men priserna är bra. http://www.pwss.nu/akvarium.asp är också bra.

Annons