Bra lr dåligt filter?

#1 - 22 juli 2008 04:10
Hej satt och kikade runt lite på nätet och fann denna sida med ett filter som jag tycker verkar intressant så min undran är om ngn har erfarenhet av detta filter/märke ? http://www.vattenliv.nu/akvarieytterfilter-med-uvc-p-1137.html Har även haft Fluval fx5 i tankarna till mitt 450 liters men hört att det ska låta ganska mkt så dela gärna med er av era erfarenheter och jag är mkt. tacksam för ide´r och tips : )
#2 - 22 juli 2008 05:52
Det funkar säkert bra, men jag har ingen personlig erfarenhet av det.
Det enda som jag tänker på är det inbyggda UV ljuset. Det är bra om det är separat ström fram till detta så du slipper ha det på dygnet runt, då lampan slits fortare annars och de är inte så jättebilliga och det kan bli dyrt i längden annars.
#3 - 22 juli 2008 21:57
Ja det låter iofs vettigt inget välkänt märke heller vad jag vet därför min undran över erfarenhet så det är nog bättre och köpa fluval lr Eheim och osm du sa kompensera med UV-C om man skulle vilja ha det.. Tack för svaret Ansjö : )
#4 - 22 juli 2008 22:21
eller varför inte tetratec:) väldigt tyst och effektivt och lättskött filter av hög kvalité http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1

" target="_blank">
#5 - 23 juli 2008 07:06
åheim skrev:
eller varför inte tetratec:) väldigt tyst och effektivt och lättskött filter av hög kvalité

Är du sponsrad åheim;):p?
#6 - 23 juli 2008 07:13
ansjo skrev:
Det funkar säkert bra, men jag har ingen personlig erfarenhet av det.

Det enda som jag tänker på är det inbyggda UV ljuset. Det är bra om det är separat ström fram till detta så du slipper ha det på dygnet runt, då lampan slits fortare annars och de är inte så jättebilliga och det kan bli dyrt i längden annars.

Uv-ljus tål att gå på 24/7 i ca 7-8 månader innan dom bör bytas. Om det är ett 10w (vilket brukar vara i akvariefilter) så kostar dom ca 250kr vilket jag inte anser är speciellt dyrt i längden med tanke på hur bra försäkring mot sjukdomar det är. Jag har i allafall på mina dygnet runt även om dom är separata.
#7 - 23 juli 2008 07:47
rick skrev:
Uv-ljus tål att gå på 24/7 i ca 7-8 månader innan dom bör bytas. Om det är ett 10w (vilket brukar vara i akvariefilter) så kostar dom ca 250kr vilket jag inte anser är speciellt dyrt i längden med tanke på hur bra försäkring mot sjukdomar det är. Jag har i allafall på mina dygnet runt även om dom är separata.

Mellan dig och mig, [SIZE=1]det har jag med[/SIZE];).
Fördelen med separat filter och UV är om det händer något med UV:t eller pumpen så kan du skilja på desa, medans de flesta modeller med inbyggt UV går dygnet runt med gemensam strömförsörjning och har du inte lite känsligare fiskar så är det kanske lite onödigt.
#8 - 24 juli 2008 23:28
Man tackar för alla svar och info ska nog snoka vidare på ett externt uvc och ett filter som "bara" är ett filter : )

Annons