Bra lysrör till malawi

#1 - 10 mars 2003 18:42
Hej
Jag har ett 375 liters akvaruim med lysrörsramp för 2*40W jag har nu bara ett 36W Sylvania lysrör. har ni några förslag på bra lysrör för blåa och röda malawisar som också fungerar till växter.

Är det bra att ha två lysrör, ett för växter och ett för fiskarna. Hur många watt ska man då ha?
#2 - 10 mars 2003 20:15
Sylvania Aquastar (kanske det du har?) - fullspektrumrör som drar åt blått (ungefär som dagsljus en mulen dag) och därför framhäver blå nyanser. AquaGlo domineras av rött och blått och framhäver såväl röda färgnyanser som blå. Har denna kombination själv och tycker att det ger en både behaglig och samtidigt intressant färgsättning. Många menar att AquaGlo avger ett onaturligt ljus, men i kombination med annat rör så ger det en snygg touch i ljuset som tillför lite spänning. Jag är ingen vän av neutrala ting. Jag tror att bägge rören funkar bra på växter och de funkar bägge lika bra för fiskarna. Men i ett Malawikar är ju växter ingen primär ingridiens och svårt att få att funka optimalt ens med de bästa växtrören.

För fiskarnas del är antalet watt helt ointressant, där är det mest för din egen del du väljer hur du vill att det ska se ut. Själv har jag 38+40w och har varit tvungen att blända av för att inte ljuset ska skrika för mycket (som jag upplever det). Plus för att dämpa algtillväxten, då jag bor i en väldigt ljus lägenhet som släpper in lite extra watt den vägen. Sen jag bländade av växer inte algerna lika snabbt och utbrett. Har satt fast frigolitbitar i olika storlekar med ståltråd runt rören som jag kan vinkla efter önskemål. Och jag kan flytta bitarna i längsled efter önskemål. Ser snyggt ut att kunna skugga vissa partier - ljussättningen blir inte så utslätat neutral och platt på det sättet heller.

För växternas bästa förutsättningar överlåter jag åt någon mer kunnig att uttala sig - men där är watten och ljuskvalitén mer avgörande för att lyckas.

Det finns fler bra rör med liknande eller andra egenskaper - mer uttalande nyansering åt något håll och mindre. Och smaken och åsikterna är som baken när det handlar om vad som anses vara bäst/bättre/dåligt bla. bla. bla.

Gibbon (grossist) har bilder på en del rörs färgspektrum, det ger en bra vägledning på rörets färgegenskaper. http://www.gibbon.se
Klicka dig fram till akvariesortimentet och vidare till lysrören.

Smike
http://hem.bredband.net/stemik/
#3 - 10 mars 2003 20:40
Tack för svaret Smike det låter bra, jag ska kolla lite på gibbon nu.

Annons