Bra mat till Zebraciklid?

#1 - 21 augusti 2009 16:05
Nu har jag införskaffat två Zebraciklider. En jättesöt 4 cm hona med färgstark beteckning, och en stilig hane runt 6-7 cm.

Hittills har de inte visat några tendenser att böka runt med växter o sandbotten, utan har valt en av grottorna och simmar runt o gosar mest.

Jag undrar - hur stora måste de vara för att yngla av sig ungefär?
- Vad matar man dem bäst med? Jag har nu matat dem med "Aguatic Nature" som alla andra fiskar varit heltokiga i, men det känns som de där smulorna är lite väl små för de här Cikliderna?
#2 - 21 augusti 2009 17:01
Kan tillägga att de är den enda fisksorten jag haft som ratar räkor!
#3 - 21 augusti 2009 17:42
Hej, de är tillräckligt stora för att yngla av sig, det var mina i den storleken i alla fall :) Visst är honan fin där den färgar ut riktigt? :D
Vet inte vad som är bäst att mata med men mina får frysta mygglarver, fryst artemia, pellets och ibland skalade räkor från frysen. De äter det mesta, men tyvärr har jag inga kunskaper om det du matar med.

Skulle tro att dom snart kommer känna sig hemma och böka runt. När det är dags för lek så kommer de att gräva rejält och dina växter lär ju inte få vara ifred :P Oftast är det så i alla fall. Lycka till, du får säkerligen yngel snart :) Du kommer inte ha någon aning om vart du ska ha alla yngel ^^
#4 - 21 augusti 2009 18:10
Mitt par (som jag nyligen flyttade till ett annat akvarium, men deras yngel går kvar) får fryst artemia och flingfoder, som de gärna äter. De var rätt lugna när de vaktade yngel, grävde inte mycket, mer än där de la äggen och ynglen, och höll hela tiden till under eller nästan under en stor förgrenad rot, som går upp till ytan, till höger i akvariet. De var alltså inte alls så aggressiva och "bökiga" som zebror ibland kan vara. De andra fiskarna klarade sig oskadda. Multispinosaparet som nu har yngel i samma akvarie är faktiskt ilsknare.

Har bilder på dem i mitt galleri.
#5 - 21 augusti 2009 19:10
Micke_A skrev:
Mitt par (som jag nyligen flyttade till ett annat akvarium, men deras yngel går kvar) får fryst artemia och flingfoder, som de gärna äter. De var rätt lugna när de vaktade yngel, grävde inte mycket, mer än där de la äggen och ynglen, och höll hela tiden till under eller nästan under en stor förgrenad rot, som går upp till ytan, till höger i akvariet. De var alltså inte alls så aggressiva och "bökiga" som zebror ibland kan vara. De andra fiskarna klarade sig oskadda. Multispinosaparet som nu har yngel i samma akvarie är faktiskt ilsknare.

Har bilder på dem i mitt galleri.

Ojdå, du har haft tur med dina zebror :) Själv så kan jag inte ha en ända fisk i samma kvar, visserligen är det litet, men ändå ^^
#6 - 21 augusti 2009 19:31
De gick i ett 240-liters, så det är inte heller så stort.

Annons