[size=1][QUOTE=erikthur]Vad gäller salt så använder jag det enbart i yngelkaren så länge jag ger dem artemia (så maten lever längre) och i mina burkar med Nothobranchius i. Detta för att förebygga velvet. Dosering 2 tsk per 10 liter vatten.[/QUOTE]
[font=Garamond][size=3] [/size][/font][/size][font=Garamond][size=3]
[/size][/font][font=Garamond][size=3]När jag körde Nothobranchius (mest palmquisti och korthause röd, men även lite annat smått och gott) så drabbades de så ofta av sammetssjuka att även jag var tvungen att låta dem gå i salt, ofta upp till en matsked per tio liter vatten. Lägre salttillsats gjorde inte fiskarna tillräckligt friska. Dessvärre blev det dåligt med ägg enligt uppgift (från om jag minns rätt Mats Block, som forskade kring röding/öring på zoologen, Uppsala Universitet) så klarar inte hanarnas mjölke salt något vidare äggen gör det, men de blir alltså oftast inte befruktade. Det verkade stämma: efter den infon började jag låta Nothon gå två veckor utan salt, sedan två veckor med salt osv. Från perioderna utan salt fick jag ofta nästan tre gånger så mycket ägg som från perioderna med salt dessvärre blev firrarna så angripna av Oodinium att det helt enkelt inte gick att hålla dem utan salt längre tid än så. De gick i tre 37-litersakvarier, en trio i varje. (Mina mindre känsliga killis fick nöja sig med vanliga 16-liters...) Till saken hör att jag som uppsalabo hade väl hårt vatten, och använde oxalsyrametoden för att mjuka upp det från kranens 16° dH och 12° KH till ca 4-5° dH/KH. Ett sådant vatten blir mjukare, men metoden i sig ger vattnet en högre halt av olika salter än kranvattnet har från början. Kan det haft med saken att göra? Alla mina andra killis (Aphyosemion, Fundulopanchax, Cynolebias, Pseudepiplatys och Gnatholebias) gick i likadant vatten, utan extra tillsatt salt, och med gott odlingsresultat - det var bara Nothon som tog stryk. Det känns dock som att det i första hand var Oodiniumen som gjorde Nothosarna kranka, och inte vattnet. Kommentarer?
Mvh, Tommy
(PS till Erik: Makurdin har kläckt rysligt dåligt, men jag ger artemia och ser hur det går.)
[/size][/font]